Gramatyka historyczna języka polskiego (morfologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-2-GHJPMorf-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka historyczna języka polskiego (morfologia) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia: W09; U04; K02. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie fonetyki (semestr poprzedni) z Gramatyki historycznej języka polskiego oraz Gramatyki opisowej języka polskiego (fonologia i morfologia). |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: student nabywa praktycznych umiejętności rozpoznawania i interpretacji zmian językowych, jakie spowodowały przeobrażenia morfologiczne. Umie wytłumaczyć pochodzenie oboczności fonetycznych we współczesnym słownictwie polskim oraz we fleksji. Nabywa wiedzy na temat historii piśmiennictwa polskiego. Zna i rozpoznaje zabytki języka polskiego, umie przeczytać i zanalizować teksty staropolskie, potrafi określić pozycję języka polskiego na tle grupy pozostałych języków słowiańskich. Jest przygotowany do studiowania literatury staropolskiej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK z dziedziny wiedzy: student zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa. EK z dziedziny umiejętności: student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, umie samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. EK z dziedziny kompetencji społecznych: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny. Na ocenę składa się: obecność oraz aktywność podczas ćwiczeń praktycznych na zajęciach, prace domowe, ocena z kolokwium pisemnego. Na kolokwium wymagane jest m. in. interpretacja przykładów ze współczesnej polszczyzny - przeprowadzenie prawidłowej rekonstrukcji zmian morfologicznych, jakie dokonały się w danym wyrazie; podanie nazwy procesów - interpretacja wybranych archaizmów fleksyjnych i leksykalnych zachowanych we współczesnym języku polskim; - interpretacja współczesnego systemu fonologicznego (podanie przyczyn, jakie doprowadziły do takiego stanu). Metoda oceny – 1 p. za każdą prawidłową odpowiedź. Warunek zaliczenia kolokwium – uzyskanie min 55% prawidłowych odpowiedzi. Aby zdobyć 2 pkt ECTS: na ocenę bardzo dobrą - student spełnia kryteria na ocenę dobrą oraz rozpoznaje teksty, nazywając je, przeprowadza ich charakterystykę; potrafi wymienić procesy, podać wyjątki od nich, uzasadnić analogie i oboczności; potrafi nazwać i zinterpretować cechy gwarowe w tekstach, umie odnieść je do współczesności; umie przeprowadzić charakterystykę porównawczą tekstów z XV i XIV w, ze szczególnym uwzględnieniem grafii, końcówek pierwotnych i wtórnych oraz gwarowych; potrafi wyróżnić i wymienić tendencje do uproszczenia i komplikacji odmiany rzeczowników; umie rozpoznać typy koniugacji czasowników w tekstach i odnieść je do współczesnych form; używa sprawnie rozszerzonej terminologii z dziedziny językoznawstwa historycznego. Na ocenę dobrą - student spełnia kryteria na ocenę dostateczną oraz dodatkowo rozpoznaje w tekstach procesy fonetyczne i morfonologiczne, rekonstruuje stan wcześniejszy wyrazu; przy analizie tekstu wyjaśnia leksykę archaiczną; porównuje teksty z XIV i XV wieku. Na ocenę dostateczną - student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki historycznej języka polskiego; potrafi wymienić procesy i poprzeć je przykładami; rozpoznaje cechy gwarowe w tekstach staropolskich; zna zasady grafii staropolskiej: rozróżnia teksty staranne i mniej staranne; tłumaczy i analizuje teksty z XIV i XV wieku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-01 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Rozwojowi fleksji imiennej i werbalnej języka polskiego towarzyszą liczne procesy, które należy należy dostrzec i zdefiniować w analizowanych tekstach staropolskich. Poznana teoria zostanie wykorzystana podczas ćwiczeń praktycznych. |
|
Wymagania wstępne: |
Student powinien posługiwać się podstawowymi narzędziami z zakresu językoznawstwa diachronicznego oraz posiadać wiedzę z gramatyki opisowej języka polskiego. Zaliczenie gramatyki historycznej języka polskiego z fonetyki umożliwi zrozumienie licznych zagadnień z zakresu rozwoju fleksji imiennej i werbalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Rozwojowi fleksji imiennej i werbalnej języka polskiego towarzyszą liczne procesy, które należy należy dostrzec i zdefiniować w analizowanych tekstach staropolskich. Poznana teoria zostanie wykorzystana podczas ćwiczeń praktycznych. |
|
Wymagania wstępne: |
Student powinien posługiwać się podstawowymi narzędziami z zakresu językoznawstwa diachronicznego oraz posiadać wiedzę z gramatyki opisowej języka polskiego. Zaliczenie gramatyki historycznej języka polskiego z fonetyki umożliwi zrozumienie licznych zagadnień z zakresu rozwoju fleksji imiennej i werbalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń -15 godz. konsultacje -5 godzin przygotowanie do kolokwium pisemnego - 15 godzin suma: 65 godzin/30 = 2 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.