Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Interpersonal and Media Communication

General data

Course ID: WH-FP-II-1-KomIntMed
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Interpersonal and Media Communication
Name in Polish: Komunikacja interpersonalna i medialna
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

(in Polish) FP2_W09

FP2_U04

FP2_K02

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza na temat komunikacji językowej z zakresu studiów filologicznych pierwszego stopnia, a w szczególności znajomość teorii aktów mowy.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest pogłębienie rozumienia języka jako narzędzia komunikacji oraz zdobycie praktycznych umiejętności pomagających ulepszyć porozumiewanie się w warunkach pracy w szkole, w mediach i w biznesie. Studenci będą poznawać różnorodne teorie dialogu w ujęciu filozofii, psychologii, socjologii i lingwistyki. Będziemy także wspólnie analizować konkretne sytuacje komunikacyjne oraz uczyć się metod rozwiązywania konfliktów.

Full description: (in Polish)

W czasie zajęć podejmowane będą następujące tematy:

1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego

2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner)

3. Komunikacja werbalna a niewerbalna

4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji)

5. Strategie aktywnego słuchania

6. Zasady skutecznego porozumiewania się

7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji

8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga)

9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły

10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych

11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych

12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic

13. Komunikacja w biznesie

Bibliography: (in Polish)

Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań.

Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków.

Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań.

Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa.

Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa.

Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz.

Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków.

Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa.

Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

rozumie złożoność procesów komunikacyjnych i ich rolę w społeczeństwie, zna zasady dialogu międzyosobowego i wie, jak zastosować je w praktyce;

potrafi poddać analizie różnorodne sytuacje komunikacyjne z zastosowaniem terminów i teorii poznanych w czasie zajęć;

jest gotów do krytycznej oceny czytanych na zajęciach tekstów naukowych, a także popularnych modeli komunikacji medialnej i międzyosobowej.

Punkty ECTS:

30 h - udział w zajęciach;

15 h - przygotowanie do zajęć;

5 h - przygotowanie do kolokwium;

10 h - przygotowanie pracy semestralnej.

Łącznie 2 punkty ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą będą się składać:

1. Obecność studenta na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione);

2. Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji, wykazanie się znajomością tekstów, udział w scenkach dialogowych);

3. Przygotowanie jednego z omawianych tekstów na wskazane zajęcia - umiejętność zreferowania go i postawienia problemów do dyskusji w grupie;

4. Ocena z kolokwium zaliczeniowego (zagadnienia teoretyczne oraz scenariusze postępowania w konkretnych sytuacji komunikacyjnych)

• na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące każdy z nich, z łatwością konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej;

• na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące większość z nich, z nielicznymi usterkami konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej;

• na ocenę dostateczną: student objaśnia niektóre z wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, jest w stanie podać kilka przykładów zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujących większość z nich, z trudem konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska
Group instructors: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia te pomyślane są dla studentów wszystkich modułów studiów polonistycznych drugiego stopnia jako praktyczna pomoc w przyszłej komunikacji zawodowej. Będziemy wspólnie pogłębiać treści związane z jedną z obiegowych (uproszczonych) definicji języka jako "narzędzia komunikacji". Za podstawę teoretyczną posłużą teksty z dziedziny psychologii, filozofii, socjologii i lingwistyki. Nacisk będzie jednak w równym stopniu kładziony na szukanie konkretnych rozwiązań w trudnych sytuacjach komunikacyjnych.

Full description: (in Polish)

W tym roku akademickim na zajęciach podejmowane będą następujące tematy:

1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego

2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner)

3. Komunikacja werbalna a niewerbalna

4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji)

5. Strategie aktywnego słuchania

6. Zasady skutecznego porozumiewania się

7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji

8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga)

9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły

10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych

11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych

12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic

13. Komunikacja w biznesie

Bibliography: (in Polish)

Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań.

Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków.

Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań.

Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa.

Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa.

Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz.

Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków.

Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa.

Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Materiały do zajęć będą zamieszczane na platformie e-learningowej Moodle. Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, a w razie konieczności przejścia na tryb zdalny będą odbywać się za pośrednictwem MS Teams.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Bober-Jankowska, Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Group instructors: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 h - udział w zajęciach;

20 h - przygotowanie do zajęć;

10 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego;

Łącznie 2 punkty ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska
Group instructors: Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 h - udział w zajęciach;

20 h - przygotowanie do zajęć;

10 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego;

Łącznie 2 punkty ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)