Interpersonal and Media Communication
General data
Course ID: | WH-FP-II-1-KomIntMed |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Interpersonal and Media Communication |
Name in Polish: | Komunikacja interpersonalna i medialna |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) FP2_W09 FP2_U04 FP2_K02 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza na temat komunikacji językowej z zakresu studiów filologicznych pierwszego stopnia, a w szczególności znajomość teorii aktów mowy. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie rozumienia języka jako narzędzia komunikacji oraz zdobycie praktycznych umiejętności pomagających ulepszyć porozumiewanie się w warunkach pracy w szkole, w mediach i w biznesie. Studenci będą poznawać różnorodne teorie dialogu w ujęciu filozofii, psychologii, socjologii i lingwistyki. Będziemy także wspólnie analizować konkretne sytuacje komunikacyjne oraz uczyć się metod rozwiązywania konfliktów. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego 2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner) 3. Komunikacja werbalna a niewerbalna 4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji) 5. Strategie aktywnego słuchania 6. Zasady skutecznego porozumiewania się 7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji 8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga) 9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły 10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych 11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych 12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic 13. Komunikacja w biznesie |
Bibliography: |
(in Polish) Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań. Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków. Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań. Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa. Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa. Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz. Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków. Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa. Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: rozumie złożoność procesów komunikacyjnych i ich rolę w społeczeństwie, zna zasady dialogu międzyosobowego i wie, jak zastosować je w praktyce; potrafi poddać analizie różnorodne sytuacje komunikacyjne z zastosowaniem terminów i teorii poznanych w czasie zajęć; jest gotów do krytycznej oceny czytanych na zajęciach tekstów naukowych, a także popularnych modeli komunikacji medialnej i międzyosobowej. Punkty ECTS: 30 h - udział w zajęciach; 15 h - przygotowanie do zajęć; 5 h - przygotowanie do kolokwium; 10 h - przygotowanie pracy semestralnej. Łącznie 2 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą będą się składać: 1. Obecność studenta na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione); 2. Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji, wykazanie się znajomością tekstów, udział w scenkach dialogowych); 3. Przygotowanie jednego z omawianych tekstów na wskazane zajęcia - umiejętność zreferowania go i postawienia problemów do dyskusji w grupie; 4. Ocena z kolokwium zaliczeniowego (zagadnienia teoretyczne oraz scenariusze postępowania w konkretnych sytuacji komunikacyjnych) • na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące każdy z nich, z łatwością konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej; • na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące większość z nich, z nielicznymi usterkami konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej; • na ocenę dostateczną: student objaśnia niektóre z wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, jest w stanie podać kilka przykładów zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujących większość z nich, z trudem konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia te pomyślane są dla studentów wszystkich modułów studiów polonistycznych drugiego stopnia jako praktyczna pomoc w przyszłej komunikacji zawodowej. Będziemy wspólnie pogłębiać treści związane z jedną z obiegowych (uproszczonych) definicji języka jako "narzędzia komunikacji". Za podstawę teoretyczną posłużą teksty z dziedziny psychologii, filozofii, socjologii i lingwistyki. Nacisk będzie jednak w równym stopniu kładziony na szukanie konkretnych rozwiązań w trudnych sytuacjach komunikacyjnych. |
|
Full description: |
(in Polish) W tym roku akademickim na zajęciach podejmowane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego 2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner) 3. Komunikacja werbalna a niewerbalna 4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji) 5. Strategie aktywnego słuchania 6. Zasady skutecznego porozumiewania się 7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji 8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga) 9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły 10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych 11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych 12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic 13. Komunikacja w biznesie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań. Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków. Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań. Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa. Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa. Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz. Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków. Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa. Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Materiały do zajęć będą zamieszczane na platformie e-learningowej Moodle. Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, a w razie konieczności przejścia na tryb zdalny będą odbywać się za pośrednictwem MS Teams. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 h - udział w zajęciach; 20 h - przygotowanie do zajęć; 10 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego; Łącznie 2 punkty ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 h - udział w zajęciach; 20 h - przygotowanie do zajęć; 10 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego; Łącznie 2 punkty ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.