Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to the Tradition: Contemporary Times towards the Baroque

General data

Course ID: WH-FP-II-1-Wsp.bar-Z
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to the Tradition: Contemporary Times towards the Baroque
Name in Polish: Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec baroku
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

literary studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wymagania wstępne:

znajomość podstawowych założeń kultury barokowej na poziomie studiów polonistycznych

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok

wowych założeń kultury barokowej na poziomie studiów polonistycznych

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok

Kurs ma charakter konwersatoryjny;

pierwsze zajęcia są rodzajem podsumowania kultury barokowej, wskazaniem jej zasadniczych cech i osiągnięć; następnie rozważana jest historia barokowych kontynuacji w kulturze polskiej w trzech aspektach:

I. ideowym - co to jest sarmatyzm i co stało się z dziedzictwem kultury szlacheckiej dzisiaj;

II. estetycznym - poetyka konceptu, zaskoczenia, prowokacji intrelektualnej i jej trwanie w kulturze.

III - w dziedzinie języka poezji (konkret, otwarcie na autoteliczność itp.)

Kurs zakłada wspólną lekturę tekstów artystycznych, historycznoliterackich i publicystycznych współczesnych i pochodzących z dawnych epok.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedza

ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont

ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne

posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania

ma świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego

aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

esej końcowy 3-7 strony

Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą kiedy:

ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01

ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08

ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich

z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01

posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07

posiada bardzo dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych

w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11

ma wysoką świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01

bardzo aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06

Ocenę dobrą otrzymuje student, który:

ma średnią wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01

ma dosyć uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08

ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich

z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11

dosyć dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01

posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07

posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych

w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11

ma średnią świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01

średnio aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:

ma niewielką wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01

ma dosyć uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08

ma mało uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich

z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11

słabo potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01

posiada niewielką umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07

posiada ledwie ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych

w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11

ma niewielka świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01

uczestniczy słabo w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Bober-Jankowska, Krzysztof Koehler, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Group instructors: Krzysztof Koehler
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ETCS

30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach

25 godzin - przygotowywanie się do zajęć (lektura zadanych tekstów)

20 godzin - napisanie eseju końcowego (analiza zjawisk kulturowych)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok

Wymagania wstępne:

znajmość podstawowych założeń kultury barokowej na poziomie studiów polonistycznych

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Bober-Jankowska, Krzysztof Koehler, Joanna Zajkowska
Group instructors: Krzysztof Koehler
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ETCS

30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach

25 godzin - przygotowywanie się do zajęć (lektura zadanych tekstów)

20 godzin - napisanie eseju końcowego (analiza zjawisk kulturowych)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Teksty do ćwiczeń:

Wespazjan Kochowski, Psalmodia Polska

Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki

Wacław Potocki, wiersze z "Ogrodu fraszek"

Franciszek Zabłocki, Sarmatyzm

Monitor (roczniki: 1564, 1565)

Poezja barska - wybór

Franciszek Karpiński, Żale Sarmaty

Wacław Rzewuski, Pamiątki Soplicy, fragmenty

Juliszu Słowacki, Ksiądz Marek

Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem

Witold Gombrowicz, Transatlantyk

Czesław Miłosz, wiersze: Toast

Jarosław Marek Rymkiewicz, Wiersze polityczne, Warszawa 2010

Jarosław Marek Rymkiewicz, Samuel Zborowski, Warszawa 2010

Stanisław Grochowiak, wybór wierszy

Źródła dodatkowe:

Janusz Tazbir, "Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit - upadek - relikty", Warszawa: Wiedza Powszechna, 1978

Janusz Tazbir, "Świat panów Pasków", Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1986

Janusz Tazbir, "Rzeczpospolita i świat. Studia z dziejów kultury XVII wieku", Wrocław: Ossolineum, 1971

Tadeusz Ulewicz, "Sarmacja. Zagadnienie sarmatyzmu",Kraków, Collegium Columbinum 2006

Krzysztof Koehler, Punkty krystalizacji. Szkice o literaturze staropolskiej, Kraków 2021

Krzysztof Koehler, Palus Sarmatica, Warszawa 2016

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)