Introduction to the Tradition: Contemporary Times towards the Enlightenment
General data
Course ID: | WH-FP-II-1-Wsp.osw-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to the Tradition: Contemporary Times towards the Enlightenment |
Name in Polish: | Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec Oświecenia |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
OR
3.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literary studies |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) FP2_W05 FP2_U03 FP2_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wymagania wstępne: wiedza absolwenta studiów I stopnia ukończonego kierunku dotycząca historii, kultury i literatury XVIII, pocz. XIX wieku oraz XX i pocz. XXI wieku. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot prowadzony jest w formie konwersatorium. Jego celem jest zapoznanie studenta ze współczesnymi tekstami kultury nawiązującymi do kultury oświecenia w Polsce i Europie oraz doskonalenie praktycznej umiejętności analizy wybranych tekstów kultury poświęconych XVIII wiekowi, a powstałych w II połowie XX i pocz. XXI wieku. |
Bibliography: |
(in Polish) Gałczyński K. I., Teatrzyk Zielona Gęś, Warszawa 2009. [wybrane utwory] K. Mrowcewicz, Rękopis znaleziony na ścianie, Warszawa 2017. Kamieńska A., Od Czarnolasu: najpiękniejsze wiersze polskie, Warszawa 1971. Koehler K., Palus sarmatica, Warszawa 2016. de Laclos P. Ch., Niebezpieczne związki, [dowolne wydanie]. Miłosz Cz., Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1990. [wybrane wykłady] Miłosz Cz., Wiersze, t.1, Kraków 1985. [wybrane utwory] Pawlikowska-Jasnorzewska M., Poezje, zebrała M. Wiśniewska, przedmową opatrzył A. Mauresberger, t. 1, Warszawa 1958. [wybrane utwory] Stempowski J., W dolinie Dniestru i inne eseje ukraińskie. Listy o Ukrainie, wybrał, oprac. i posłowiem opatrzył A. S. Kowalczyk, Warszawa 1993 [wybrane eseje]. Tokarczuk O., Księgi Jakubowe, Warszawa 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) FP2_W05 - zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki epoki oświecenia; - zna na poziomie rozszerzonym kanon literatury polskiej i obcej XX i XXI wieku; identyfikuje główne kierunki analizy i interpretacji dzieł oświeceniowych i współczesnych; - w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi; - zna dorobek krytyczny poświęcony literaturze oświeceniowej oraz współczesnej; FP2_U03 - używa właściwych terminów i narzędzi badawczych z zakresu literaturoznawstwa celem dokonania właściwej analizy i interpretacji współczesnego i oświeceniowego dzieła literackiego; oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i - interpretuje złożone dzieło literackie lub filmowe - łączy wiedzę dotyczącą literatury oświecenia ze współczesnymi tendencjami literackimi FP2_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej z zakresu oświecenia i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami badaczy oświecenia oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W procesie oceniania brany jest pod uwagę aktywny udział studenta w ćwiczeniach, odnotowywany na bieżąco podczas każdej jednostki zajęciowej (50%) oraz praca zaliczeniowa w formie eseju o objętości minimum 7 stron znormalizowanego wydruku (50%). Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i prezentuje dzieła literatury współczesnej, nawiązujące do eoki oświecenia polskiego i europejskiego. Bezproblemowo rozpoznaje i wskazuje główne nurty i prądy literackie XX i XXI w. Sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł literatury współczesnej. Doskonale dokonuje historycznoliterackiej analizy współczesnych tekstów kultury, uwzględniając wątki zawarte w nich wątki i motywy oświeceniowe. Bardzo dobrze analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski. Ma bardzo dobrą świadomość posiadanej wiedzy o kulturze i literaturze oświeceniowej i współczesnej. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje dzieła literatury współczesnej, nawiązujące do eoki oświecenia polskiego i europejskiego. Dobrze rozpoznaje i wskazuje główne nurty i prądy literackie XX i XXI w. Właściwie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł literatury współczesnej. Dobrze dokonuje historycznoliterackiej analizy współczesnych tekstów kultury, uwzględniając wątki zawarte w nich wątki i motywy oświeceniowe. Dobrze analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski. Ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy o kulturze i literaturze oświeceniowej i współczesnej. Na ocenę dostateczną student w stopniu dostatecznym wymienia i prezentuje dzieła literatury współczesnej, nawiązujące do eoki oświecenia polskiego i europejskiego. W stopniu dostatecznym rozpoznaje i wskazuje główne nurty i prądy literackie XX i XXI w. Na formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł literatury współczesnej. W stopniu dostatecznym dokonuje historycznoliterackiej analizy współczesnych tekstów kultury, uwzględniając wątki zawarte w nich wątki i motywy oświeceniowe. Dostatecznie analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski. Ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy o kulturze i literaturze oświeceniowej i współczesnej. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Magdalena Bober-Jankowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - udział w zajęciach – 30 godzin - samodzielne przygotowanie do zajęć – 30 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 25 godzin Łącznie 85 godzin = 3 pkt. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium łączące wiedzę o współczesnej literaturze polskiej z tradycjami oświeceniowymi, polskimi i obcymi. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.