Introduction to the Tradition: Contemporary Times towards the Romanticism
General data
Course ID: | WH-FP-II-1-Wsp.rom-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to the Tradition: Contemporary Times towards the Romanticism |
Name in Polish: | Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec Romantyzmu |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literary studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) FP2_W05 FP2_U03 FP2_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zdany egzamin z historii literatury polskiej (romantyzm). |
Full description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest pogłębiona znajomość literatury polskiego romantyzmu i literatury współczesnej poprzez wszechstronną, komparatystyczną analizę i interpretację tekstów, która pozwoli ujawnić powinowactwa współczesności i długie trwanie paradygmatu kultury romantycznej. Celem przedmiotu jest także doskonalenie umiejętności studenta w zakresie analizy struktury artystycznej omawianych utworów, rozpoznawania obecności gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) i form ich przekształceń w literaturze współczesnej. Ponadto student poznaje ważniejsze prace literaturoznawcze dotyczące związków literatury współczesnej z literaturą pierwszej połowy XIX wieku. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia w zakresie wiedzy Student: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego promieniowania literatury okresu romantyzmu na współczesność - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich dalsze ślady - wie, w jaki sposób należy analizować i interpretować powinowactwa literatury romantycznej i współczesnej; - ma dobrą znajomość literatury przedmiotu - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej - rozumie powiązania między omawianymi epokami - zna dorobek krytyczny poświęcony współczesnym powinowactwom romantyzmu. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności: - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji porównawczej romantycznego i współczesnego dzieła literackiego, posługując się przy tym właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych. Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: Student - ma świadomość roli wiedzy o tradycji literatury romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym; - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - orientuje się w stopniu dostatecznym, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - zna podstawowy kanon dzieł literackich okresu romantyzmu, rozpoznaje w dostateczny sposób ślady romantyzmu we współczesności; - potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu. Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie w stopniu dobrym, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - zna w większości kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest tradycja i historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu i współczesności; - zna wszystkie kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich echa we współczesności; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej; - potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście odwołań do romantyzmu; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Burta, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Małgorzata Burta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się: 30 godzin - udział w zajęciach 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć 10 godzin - przygotowanie prezentacji 10 godzin - pisanie pracy semestralnej Łącznie: 80 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zaliczony przedmiot historia literatury polskiej - romantyzm. Znajomość literatury romantycznej i współczesnej. Ogólna orientacja w najważniejszych wydarzeniach historycznych i życiu kulturalnym w wieku XIX i XX. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Burta, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Małgorzata Burta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się: 30 godzin - udział w zajęciach 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć 10 godzin - przygotowanie prezentacji 10 godzin - pisanie pracy semestralnej Łącznie: 80 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.