Krytyka literacka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-2-KrytykLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyka literacka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2 W03 FP2 WO7 FP2 W19 FP2 UO1 FP2 UO8 FP2 K06 |
Skrócony opis: |
Na tych zajęciach studenci powinni zdobyć podstawową wiedzę o krytyce literackiej, jej istocie, głównych funkcjach, formach i sposobach istnienia. Powinni tez zaznajomić się z dorobkiem czołowych krytyków literackich w XX i XXI wieku oraz poznać działalność krytyków innych sztuk. Inny obszar zajęć to nabywanie umiejętności analizowania oraz interpretowania najróżniejszych zjawisk krytycznych. Jednym z podstawowych zadań uczestników jest napisanie tekstu krytycznoliterackiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. Kolejnym zadaniem zajęć ma być doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze i sąsiednich sztukach, co jest zadaniem wszelkiej krytyki. Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętność analizowania oraz interpretowania najważniejszych faktów krytycznoliterackich (nie tylko tekstów) oraz próbują pisać wypowiedzi krytyczne. Wiedzę i sprawności pisarskie zdobywają poznając konkretne zjawiska krytycznoliterackie: twórczość najwybitniejszych przedstawicieli tej dziedziny twórczości, dorobek grupy i nurty, gatunki. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje 2. Pejzaż międzywojennej krytyki literackiej 3. „Chimera jako zwierzę pociągowe” – o pisarstwie krytycznoliterackim Jerzego Stempowskiego 4. Tymon Terlecki i personalistyczna krytyka literacka 5. Mitologia i realizm – wokół pisarstwa Jana Kotta 6. Metoda krytycznoliteracka Artura Sandauera 7. Koncepcja pokolenia literackiego według Kazimierza Wyki 8. „Romans z tekstem” – o twórczości Jana Błońskiego 9. „Ethos społeczny literatury polskiej” – o twórczości Andrzeja Kijowskiego 10. Twórczość Konstantego Puzyny i Ludwika Flaszena 11. W kręgu paryskiej „Kultury” 12. Krytyka personalistyczna według Jana Prokopa 13. „Pragnienie ładu”. O twórczości krytycznoliterackiej Tomasza Burka 14. Refleksja krytyczna w XXI wieku: Maciej Urbanowski i grupa „Topoi” 15. Pisarze jako krytycy literatury |
Literatura: |
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016 2) J. Sławiński - "Krytyka literacka jako przedmiot badań historycznoliterackich", w: "Próby teoretycznoliterackie", Warszawa 1992. 3) J. Sławiński - "Funkcje krytyki literackiej", w: "Dzieło. Język. Tradycja",Warszawa 1974. 4) "Antologia polskiej krytyki literackiej na emigracji 1945-1985", opracował J. Dąbała, Lublin 1992. 5) "Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku", Opracowała M. Wyka, Kraków 2004 6) "Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku", redakcja: D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19 Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami FP2_U01, FP2_UO8 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki. FP2_K06 Student aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. OPIS ECTS: 30 godzin - udział w zajęciach; 60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY OCENIANIA: - Regularne uczęszczanie na zajęcia, - aktywne uczestnictwo - napisanie tekstu o charakterze krytycznoliterackim KRYTERIA OCENIANIA Na ocenę bardzo dobrą (5): Student bardzo dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma bardzo bobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Bardzo dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (efekty FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19). Student bardzo dobrze potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada bardzo dobrą umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki (ejekty FP2_U01, FP2_UO8). Student bardzo aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (efekt FP2_K06). Na ocenę dobrą (4): Student dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma bardzo bobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (EFEKTY FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19). Student dobrze potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada dobrą umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki (EFEKTY FP2_U01, FP2_UO8). Student w stopniu dobrym uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (efekt EFEKT FP2_K06). Na ocenę dostateczną (3): Student dostatecznie zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma bardzo bobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Dostatecznie zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (efekty FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19). Student dostatecznie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada dostateczną umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki (ejekty FP2_U01, FP2_UO8). Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (efekt FP2_K06). Na ocenę niedostateczną (2): Student nie opanował efektów kształcenia przewidzianych dla przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 30 godzin - udział w zajęciach; 60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na tych zajęciach studenci powinni zdobyć podstawową wiedzę o krytyce literackiej, jej istocie, głównych funkcjach, formach i sposobach istnienia. Powinni tez zaznajomić się z dorobkiem czołowych krytyków literackich w XX i XXI wieku oraz poznać działalność krytyków innych sztuk. Inny obszar zajęć to nabywanie umiejętności analizowania oraz interpretowania najróżniejszych zjawisk krytycznych. Jednym z podstawowych zadań uczestników jest napisanie tekstu krytycznoliterackiego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. Kolejnym zadaniem zajęć ma być doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze i sąsiednich sztukach, co jest zadaniem wszelkiej krytyki. Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętność analizowania oraz interpretowania najważniejszych faktów krytycznoliterackich (nie tylko tekstów) oraz próbują pisać wypowiedzi krytyczne. Wiedzę i sprawności pisarskie zdobywają poznając konkretne zjawiska krytycznoliterackie: twórczość najwybitniejszych przedstawicieli tej dziedziny twórczości, dorobek grupy i nurty, gatunki. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje 2. Pejzaż międzywojennej krytyki literackiej 3. „Chimera jako zwierzę pociągowe” – o pisarstwie krytycznoliterackim Jerzego Stempowskiego 4. Tymon Terlecki i personalistyczna krytyka literacka 5. Mitologia i realizm – wokół pisarstwa Jana Kotta 6. Metoda krytycznoliteracka Artura Sandauera 7. Koncepcja pokolenia literackiego według Kazimierza Wyki 8. „Romans z tekstem” – o twórczości Jana Błońskiego 9. „Ethos społeczny literatury polskiej” – o twórczości Andrzeja Kijowskiego 10. Twórczość Konstantego Puzyny i Ludwika Flaszena 11. W kręgu paryskiej „Kultury” 12. Krytyka personalistyczna według Jana Prokopa 13. „Pragnienie ładu”. O twórczości krytycznoliterackiej Tomasza Burka 14. Refleksja krytyczna w XXI wieku: Maciej Urbanowski i grupa „Topoi” 15. Pisarze jako krytycy literatury Kod MS Teams: 3kn3hh9 |
|
Literatura: |
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016 2) J. Sławiński - "Krytyka literacka jako przedmiot badań historycznoliterackich", w: "Próby teoretycznoliterackie", Warszawa 1992. 3) J. Sławiński - "Funkcje krytyki literackiej", w: "Dzieło. Język. Tradycja",Warszawa 1974. 4) "Antologia polskiej krytyki literackiej na emigracji 1945-1985", opracował J. Dąbała, Lublin 1992. 5) "Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku", Opracowała M. Wyka, Kraków 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 30 godzin - udział w zajęciach; 60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na tych zajęciach studenci powinni zdobyć podstawową wiedzę o krytyce literackiej, jej istocie, głównych funkcjach, formach i sposobach istnienia. Powinni tez zaznajomić się z dorobkiem czołowych krytyków literackich w XX i XXI wieku oraz poznać działalność krytyków innych sztuk. Inny obszar zajęć to nabywanie umiejętności analizowania oraz interpretowania najróżniejszych zjawisk krytycznych. Jednym z podstawowych zadań uczestników jest napisanie tekstu krytycznoliterackiego. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. Kolejnym zadaniem zajęć ma być doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze i sąsiednich sztukach, co jest zadaniem wszelkiej krytyki. Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętność analizowania oraz interpretowania najważniejszych faktów krytycznoliterackich (nie tylko tekstów) oraz próbują pisać wypowiedzi krytyczne. Wiedzę i sprawności pisarskie zdobywają poznając konkretne zjawiska krytycznoliterackie: twórczość najwybitniejszych przedstawicieli tej dziedziny twórczości, dorobek grupy i nurty, gatunki. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje 2. Pejzaż międzywojennej krytyki literackiej 3. „Chimera jako zwierzę pociągowe” – o pisarstwie krytycznoliterackim Jerzego Stempowskiego 4. Tymon Terlecki i personalistyczna krytyka literacka 5. Mitologia i realizm – wokół pisarstwa Jana Kotta 6. Metoda krytycznoliteracka Artura Sandauera 7. Koncepcja pokolenia literackiego według Kazimierza Wyki 8. „Romans z tekstem” – o twórczości Jana Błońskiego 9. „Ethos społeczny literatury polskiej” – o twórczości Andrzeja Kijowskiego 10. Twórczość Konstantego Puzyny i Ludwika Flaszena 11. W kręgu paryskiej „Kultury” 12. Krytyka personalistyczna według Jana Prokopa 13. „Pragnienie ładu”. O twórczości krytycznoliterackiej Tomasza Burka 14. Refleksja krytyczna w XXI wieku: Maciej Urbanowski i grupa „Topoi” 15. Pisarze jako krytycy literatury |
|
Literatura: |
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016 2) J. Sławiński - "Krytyka literacka jako przedmiot badań historycznoliterackich", w: "Próby teoretycznoliterackie", Warszawa 1992. 3) J. Sławiński - "Funkcje krytyki literackiej", w: "Dzieło. Język. Tradycja",Warszawa 1974. 4) "Antologia polskiej krytyki literackiej na emigracji 1945-1985", opracował J. Dąbała, Lublin 1992. 5) "Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku", Opracowała M. Wyka, Kraków 2004 6) "Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku", redakcja: D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 30 godzin - udział w zajęciach; 60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na tych zajęciach studenci powinni zdobyć podstawową wiedzę o krytyce literackiej, jej istocie, głównych funkcjach, formach i sposobach istnienia. Powinni tez zaznajomić się z dorobkiem czołowych krytyków literackich w XX i XXI wieku oraz poznać działalność krytyków innych sztuk. Inny obszar zajęć to nabywanie umiejętności analizowania oraz interpretowania najróżniejszych zjawisk krytycznych. Jednym z podstawowych zadań uczestników jest napisanie tekstu krytycznoliterackiego. |
|
Pełny opis: |
ajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. Kolejnym zadaniem zajęć ma być doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze i sąsiednich sztukach, co jest zadaniem wszelkiej krytyki. Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętność analizowania oraz interpretowania najważniejszych faktów krytycznoliterackich (nie tylko tekstów) oraz próbują pisać wypowiedzi krytyczne. Wiedzę i sprawności pisarskie zdobywają poznając konkretne zjawiska krytycznoliterackie: twórczość najwybitniejszych przedstawicieli tej dziedziny twórczości, dorobek grupy i nurty, gatunki. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje 2. Pejzaż międzywojennej krytyki literackiej 3. „Chimera jako zwierzę pociągowe” – o pisarstwie krytycznoliterackim Jerzego Stempowskiego 4. Tymon Terlecki i personalistyczna krytyka literacka 5. Mitologia i realizm – wokół pisarstwa Jana Kotta 6. Metoda krytycznoliteracka Artura Sandauera 7. Koncepcja pokolenia literackiego według Kazimierza Wyki 8. „Romans z tekstem” – o twórczości Jana Błońskiego 9. „Ethos społeczny literatury polskiej” – o twórczości Andrzeja Kijowskiego 10. Twórczość Konstantego Puzyny i Ludwika Flaszena 11. W kręgu paryskiej „Kultury” 12. Krytyka personalistyczna według Jana Prokopa 13. „Pragnienie ładu”. O twórczości krytycznoliterackiej Tomasza Burka 14. Refleksja krytyczna w XXI wieku: Maciej Urbanowski i grupa „Topoi” 15. Pisarze jako krytycy literatury |
|
Literatura: |
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016 2) J. Sławiński - "Krytyka literacka jako przedmiot badań historycznoliterackich", w: "Próby teoretycznoliterackie", Warszawa 1992. 3) J. Sławiński - "Funkcje krytyki literackiej", w: "Dzieło. Język. Tradycja",Warszawa 1974. 4) "Antologia polskiej krytyki literackiej na emigracji 1945-1985", opracował J. Dąbała, Lublin 1992. 5) "Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku", Opracowała M. Wyka, Kraków 2004 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.