Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Zasady redagowania tekstu

General data

Course ID: WH-FPZ-M-I-2-ZasReTe
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Zasady redagowania tekstu
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student powinien mieć wiadomości i umiejętności zdobyte na zajęciach z gramatyki języka polskiego, stylistyki, kultury języka, zasad poprawności językowej w praktyce redakcyjnej i zasad redagowania tekstów.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest omówienie najważniejszych zasad pracy redaktora oraz standardów redagowania tekstów o różnym stopniu trudności w zależności od rodzaju i funkcji tekstu.

Poznawanie zasad redakcji tekstu, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym i merytorycznym (adiustacja i korekta). Rozpoznawanie autorskich intencji i analizowanie

zamierzonych i niezamierzonych błędów (rozpoznawanie błędów). Krytyczne i językowe przygotowanie do wykonywania zadań tekstologicznych. Przygotowanie tekstu do publikacji. Dokonywanie modyfikacji tekstów pod względem graficznym i (ujednolicanie i wyróżnianie). Student umie przygotować tekst, opracować go pod względem językowym i

edytorskim.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć omawiane są zagadnienia:

- publikacje pomocne w pracy redaktora (tradycyjne/papierowe i elektroniczne);

- rodzaje redakcji: językowa (wydawnicza), merytoryczna;

- kompetencje autora, redaktora i korektora;

- etapy pracy nad tekstem (m.in. redakcja wydawnicza, autoryzacja zmian redakcyjnych, skład, korekta);

- techniki redagowania tekstów (tradycyjna, komputerowa);

- podstawowe terminy dotyczące typografii (kroje i rodzaje pisma) i składu (m.in. akapit, wcięcie, światło, kolumna, łam, żywa pagina);

- różne rodzaje publikacji i style językowe;

- redakcja publikacji naukowej (m.in. podział tekstu głównego, tworzenie przypisów, bibliografii, streszczeń);

- sposoby i zasady korekty.

Bibliography: (in Polish)

Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie).

Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański.

M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003.

A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego,

H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004.

T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012;

A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007];

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011;

E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022.

A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007];

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011;

E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

FP1_W13

zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady korekty i redakcji tekstów

FP1_U08

potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego

FP1_K05

jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę bardzo dobrą:

- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady

- umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce

- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe

- wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i typografa

- bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie

- pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki.

Na ocenę dobrą:

- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady

- umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce

- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe

- wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne

- bierze aktywny udział w zajęciach

- pracuje w grupie, prezentuje wyniki.

Na ocenę dostateczną:

- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii

- wymienia i poprawia błędy językowe

- potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu

typografii

- bierze aktywny udział w zajęciach

- pracuje w zespole.

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Magdalena Bober-Jankowska, Iwona Misiak, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Group instructors: Iwona Misiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka
Group instructors: Magdalena Partyka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 15 godzin - udział w zajęciach


5 godzin - konsultacje


10 godzin - przygotowanie do zajęć


razem: 30 godzin = 3 pkt ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Cybulski, Joanna Zajkowska
Group instructors: Łukasz Cybulski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

30 godzin udział w zajęciach

60 godzin samodzielna analiza materiału źródłowego

30 godzin przygotowanie do zaliczenia

30 godzin konsultacje

Łącznie: 150 godzin = 6 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie).

Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański.

M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003.

A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego,

H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004.

T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012;

A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007];

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011;

E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)