(in Polish) Zasady redagowania tekstu
General data
Course ID: | WH-FPZ-M-I-2-ZasReTe |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Zasady redagowania tekstu |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student powinien mieć wiadomości i umiejętności zdobyte na zajęciach z gramatyki języka polskiego, stylistyki, kultury języka, zasad poprawności językowej w praktyce redakcyjnej i zasad redagowania tekstów. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest omówienie najważniejszych zasad pracy redaktora oraz standardów redagowania tekstów o różnym stopniu trudności w zależności od rodzaju i funkcji tekstu. Poznawanie zasad redakcji tekstu, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym i merytorycznym (adiustacja i korekta). Rozpoznawanie autorskich intencji i analizowanie zamierzonych i niezamierzonych błędów (rozpoznawanie błędów). Krytyczne i językowe przygotowanie do wykonywania zadań tekstologicznych. Przygotowanie tekstu do publikacji. Dokonywanie modyfikacji tekstów pod względem graficznym i (ujednolicanie i wyróżnianie). Student umie przygotować tekst, opracować go pod względem językowym i edytorskim. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć omawiane są zagadnienia: - publikacje pomocne w pracy redaktora (tradycyjne/papierowe i elektroniczne); - rodzaje redakcji: językowa (wydawnicza), merytoryczna; - kompetencje autora, redaktora i korektora; - etapy pracy nad tekstem (m.in. redakcja wydawnicza, autoryzacja zmian redakcyjnych, skład, korekta); - techniki redagowania tekstów (tradycyjna, komputerowa); - podstawowe terminy dotyczące typografii (kroje i rodzaje pisma) i składu (m.in. akapit, wcięcie, światło, kolumna, łam, żywa pagina); - różne rodzaje publikacji i style językowe; - redakcja publikacji naukowej (m.in. podział tekstu głównego, tworzenie przypisów, bibliografii, streszczeń); - sposoby i zasady korekty. |
Bibliography: |
(in Polish) Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012; A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007]; A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011; E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022. A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007]; A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011; E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) FP1_W13 zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady korekty i redakcji tekstów FP1_U08 potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego FP1_K05 jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady - umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i typografa - bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie - pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki. Na ocenę dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady - umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w grupie, prezentuje wyniki. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii - wymienia i poprawia błędy językowe - potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu typografii - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w zespole. Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Iwona Misiak, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Iwona Misiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka | |
Group instructors: | Magdalena Partyka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 15 godzin - udział w zajęciach 5 godzin - konsultacje 10 godzin - przygotowanie do zajęć razem: 30 godzin = 3 pkt ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Cybulski, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Łukasz Cybulski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS 30 godzin udział w zajęciach 60 godzin samodzielna analiza materiału źródłowego 30 godzin przygotowanie do zaliczenia 30 godzin konsultacje Łącznie: 150 godzin = 6 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012; A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007]; A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011; E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.