(in Polish) Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki
General data
Course ID: | WH-KON-A.M.Pisarz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa znajomość historii literatury polskiej. |
Short description: |
(in Polish) "Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki" to konwersatorium poświęcone wybranym problemom wykładów o literaturze słowiańskiej. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z tekstem prelekcji wygłaszanych przez Mickiewicza w College de France w latach 1841-1844 oraz prezentacja głównych kierunków ich lektury (stanowisk badawczych, proponowanych ujęć ich złożonej problematyki). Szczegółowy ogląd kilkunastu wykładów (na podstawie wyboru materiału z wszystkich czterech kursów) pozwoli odsłonić fenomen dzieła Mickiewicza, a także przyczynić się do określenia jego rangi w dziejach kultury polskiej. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia szczegółowe: 1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy. 2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki. 3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji. 4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej. 5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku). 6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury. 7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego. 8. Mesjanizm prelekcji paryskich. 9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju. 10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podmiotu: A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997 A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997. Literatura przedmiotu: S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242. A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346. W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998. M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976. W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975. A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) FP1_W08 Student: - zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony FP1_U03 Student: - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. FP1_K01 Student: - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę bardzo dobrą: - student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji. -potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Na ocenę dobrą student: -zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Na ocenę dostateczną student: - ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych. - potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Metody: - praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia. - dyskusja - samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu Ocenie podlega przygotowanie studenta do zajęć oraz aktywność. Wymagana znajomość wykładów wg wydania: A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, Kraków 1997. Wybrane fragmenty wg wydania: A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997 A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest systematyczny udział w zajęciach oraz złożenie pracy semestralnej. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Magdalena Woźniewska-Działak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) "Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki" to konwersatorium poświęcone wybranym problemom wykładów o literaturze słowiańskiej. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z tekstem prelekcji wygłaszanych przez Mickiewicza w College de France w latach 1841-1844 oraz prezentacja głównych kierunków ich lektury (stanowisk badawczych, proponowanych ujęć ich złożonej problematyki). Szczegółowy ogląd kilkunastu wykładów (na podstawie wyboru materiału z wszystkich czterech kursów) pozwoli odsłonić fenomen dzieła Mickiewicza, a także przyczynić się do określenia jego rangi w dziejach kultury polskiej. |
|
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia szczegółowe: 1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy. 2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki. 3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji. 4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej. 5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku). 6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury. 7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego. 8. Mesjanizm prelekcji paryskich. 9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju. 10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podmiotu: A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997 A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998. A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997. Literatura przedmiotu: S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242. A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346. W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998. M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976. W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975. A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.