Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki

General data

Course ID: WH-KON-A.M.Pisarz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa znajomość historii literatury polskiej.

Short description: (in Polish)

"Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki" to konwersatorium poświęcone wybranym problemom wykładów o literaturze słowiańskiej. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z tekstem prelekcji wygłaszanych przez Mickiewicza w College de France w latach 1841-1844 oraz prezentacja głównych kierunków ich lektury (stanowisk badawczych, proponowanych ujęć ich złożonej problematyki). Szczegółowy ogląd kilkunastu wykładów (na podstawie wyboru materiału z wszystkich czterech kursów) pozwoli odsłonić fenomen dzieła Mickiewicza, a także przyczynić się do określenia jego rangi w dziejach kultury polskiej.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia szczegółowe:

1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy.

2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki.

3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji.

4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej.

5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku).

6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury.

7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego.

8. Mesjanizm prelekcji paryskich.

9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju.

10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podmiotu:

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997.

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998.

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998.

A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997.

Literatura przedmiotu:

S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242.

A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346.

W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998.

M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976.

W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975.

A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

FP1_W08

Student:

- zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony

FP1_U03

Student:

- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.

FP1_K01

Student:

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę bardzo dobrą:

- student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji.

-potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami

badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami.

Na ocenę dobrą student:

-zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.

- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami

badawczymi z zakresu literaturoznawstwa.

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.

Na ocenę dostateczną student:

- ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.

- potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych.

- potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.

Metody:

- praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia.

- dyskusja

- samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu

Ocenie podlega przygotowanie studenta do zajęć oraz aktywność.

Wymagana znajomość wykładów wg wydania:

A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, Kraków 1997.

Wybrane fragmenty wg wydania:

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997.

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998.

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998.

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest systematyczny udział w zajęciach oraz złożenie pracy semestralnej.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska
Group instructors: Magdalena Woźniewska-Działak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

"Pisarz-myśliciel-profesor. Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza jako synteza epoki" to konwersatorium poświęcone wybranym problemom wykładów o literaturze słowiańskiej. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z tekstem prelekcji wygłaszanych przez Mickiewicza w College de France w latach 1841-1844 oraz prezentacja głównych kierunków ich lektury (stanowisk badawczych, proponowanych ujęć ich złożonej problematyki). Szczegółowy ogląd kilkunastu wykładów (na podstawie wyboru materiału z wszystkich czterech kursów) pozwoli odsłonić fenomen dzieła Mickiewicza, a także przyczynić się do określenia jego rangi w dziejach kultury polskiej.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia szczegółowe:

1. "Literatura słowiańska" Adama Mickiewicza - kontekst powstania, kompetencje wykładowcy.

2. Mickiewicz jako historyk literatury - prelekcje jako synteza historycznoliteracka. Zarys problematyki.

3. Literatury słowiańskie (polska, rosyjska, bułgarska, serbska etc.) w świetle prelekcji.

4. Od historii do historiozofii - dzieje w wykładach o literaturze słowiańskiej.

5. Mickiewicz wobec filozofii niemieckiej oraz wobec filozofii polskiej (zwłaszcza filozofii narodowej lat 40. XIX wieku).

6. Mickiewicz wobec Zachodu i zachodniej kultury.

7. "Literatura słowiańska" jako wielki projekt odrodzenia cywilizacyjnego.

8. Mesjanizm prelekcji paryskich.

9. Recepcja wykładów o literaturze słowiańskiej Adama Mickiewicza. Komentarze i spory na emigracji i w kraju.

10. Obecny stan badań na temat prelekcji paryskich. Perspektywy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podmiotu:

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs pierwszy, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom VIII, Warszawa 1997.

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs drugi, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom IX, Warszawa 1997

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs trzeci, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, dzieła, tom X, Warszawa 1998.

A. Mickiewicz, Literatura słowiańska, Kurs czwarty, oprac. Julian Maślanka, w: tegoż, Dzieła, tom XI, Warszawa 1998.

A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór, tom 1-2, przekład z francuskiego i komentarze Leon Płoszewski, wybór, wstęp i opracowanie Marta Piwińska, Kraków 1997.

Literatura przedmiotu:

S. Sawicki, A. Mickiewicza synteza literatury słowiańskiej, w: tegoż, Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce. O sposobach syntetycznego ujmowania literatury w 1 połowie w. XIX, Warszawa 1969, s. 216-242.

A. Sikora, Mickiewicz: porządek czasu i porządek wieczności, w: tegoż, Posłannicy słowa. Hoene-Wroński, Towiański, Mickiewicz, Warszawa 1967, s. 239-346.

W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998.

M. Wodzyńska, Adam Mickiewicz i romantyczna filozofia historii w College de France, Warszawa 1976.

W. Weintraub, Profecja i profesura. Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975.

A. Witkowska, Towiańczycy, Warszawa 1989.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)