(in Polish) Nazwy osobowe w języku i komunikacji społecznej
General data
Course ID: | WH-KON-NazOswJez |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Nazwy osobowe w języku i komunikacji społecznej |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: |
(in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zainteresowania kulturalno-językowe. |
Full description: |
(in Polish) Student poznaje terminologię dotyczącą antroponimii, rozróżnia nazwiska odmiejscowe, odimienne, odapelatywne. Dzięki znajomości historii Polski na szerszym tle, czyli z uwzględnieniem wydarzeń w Europie i na świecie, student identyfikuje nazwiska obcego pochodzenia. Precyzuje i klasyfikuje nazwiska autentyczne i nieautentyczne po omawianiu zagadnień związanych z onomastyką literacką. Wykazuje się umiejętnością charakterystyki antroponimów w tekstach literackich. Uzasadnia występowanie cech gwarowych w nazwiskach Polaków dzięki znajomości geografii Polski, potrafi podać przykłady np. z Małopolski i Wielkopolski. Rozróżnia systemy identyfikacji osób w zależności od pozycji społecznej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) student nazywa procesy towarzyszące kształtowaniu się osobowych nazw własnych w języku polskim, np. onimizacja, onomastyka literacka, rozpoznaje nazwiska rodzime i obce, wyjaśnia pochodzenie podstaw nazwisk typowych tylko dla języków słowiańskich oraz (w tym:) języka polskiego, rozróżnia typy podstaw i sufiksy w nazwiskach, zna rozwój systemu antroponimicznego, np, przedstawia zagadnienia chronologii rozwoju i obowiązku posiadania nazwiska. Porządkuje chronologicznie rozwój nazwiska jako formuły identyfikacyjnej, niezbędnej w komunikacji społecznej, analizuje procesy np. nobilitacji nazwisk. Ponadto analizuje nazwy osobowe, w charakterystyce których łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną, porównuje formy archaiczne i współczesne i uzasadnia zmiany w nich zachodzące. Pracuje samodzielnie nad materiałem antroponimicznym, wyciąga wnioski z jego analizy i uzasadnia zmiany zachodzące podczas kształtowania się nazwisk w języku polskim. Przy tym student wykazuje, że potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu antroponimii, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk towarzyszących kształtowaniu się nazwisk, łączy fakty i wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń. Przy tym student dyskutuje np. na temat rozwoju antroponimów, zachowuje otwartość na funkcjonowanie wyjątków. Rozumie konieczność uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dostateczną ocenę uzyskuje student, który: - wybiórczo zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - nie zawsze poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. Dobrą ocenę uzyskuje student, który: - dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który: - bardzo dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Nazwisko jako element języka, prawa, jako późne zjawisko historyczne wpisuje się w ten chroniony i ważny obszar. Ponadto: Metody oceny: Ćwiczenia praktyczne na zajęciach. Zaliczenie semestru: 1. Przygotowanie prezentacji o antroponimach wybranych z tekstu literackiego, z uwzględnieniem motywacji autora w kreowaniu imion i nazwisk lub przezwisk czy pseudonimów postaci na tle epoki. 2. Kolokwium pisemne: - interpretacja przykładów nazwisk - przeprowadzenie prawidłowej analizy budowy słowotwórczej, - określenie nazwisk z zastosowaniem poznanej taksonomii; - interpretacja etymologiczna (podanie prawdopodobnych przyczyn, jakie doprowadziły do takiej postaci). Metoda oceny – 1 p. za każdą prawidłową odpowiedź. Warunek zaliczenia – uzyskanie min 55% prawidłowych odpowiedzi |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie prezentacji 15 godz. przygotowanie do kolokwium 20 godz. konsultacje: 10 godzin Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Bibliography: |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.