New Words - New Reality
General data
Course ID: | WH-KON-Noweslowa |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | New Words - New Reality |
Name in Polish: | Nowe słowa - nowa rzeczywistość |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: |
(in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone będzie tematyce neologizmów w polszczyźnie. Za materiał do analizy posłużą nam zarówno jednostki opisywane w różnorodnych słownikach i źródłach internetowych (np. galeria młodzieżowych słów roku, obserwatorium językowe uw, miejski.pl, vasisdas.pl), jak i te będące przedmiotem opisu w omawianych na zajęciach tekstach naukowych. |
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć będziemy przyglądać się bliżej poszczególnym typom neologizmów - neosemantyzmom, neologizmom słowotwórczym, zapożyczeniom i nowym frazeologizmom. Poznany pojęcie eponimu, akronimu i memobłędu, a także przypomnimy sobie kryteria oceny poprawności i przydatności neologizmów. Inspiracją do dyskusji i analizy konkretnych wyrażeń staną się zarówno najnowsze artykuły z czasopism językoznawczych, jak i teksty z klasycznych podręczników akademickich. Nowych słów będziemy poszukiwać przede wszystkim w zasobach internetu - w Galerii Młodzieżowych Słów Roku, Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego, na blogach, forach i w memach. Za słowami kryją się całe światy i systemy wartości. Będziemy wspólnie zastanawiać się nad źródłem polskich neologizmów. Wiele z nich narodziło się w sytuacji pandemii koronawirusa, która bez wątpienia miała wpływ także na zasób leksykalny polszczyzny. Zapożyczenia dobitnie świadczą o geograficznym kierunku naszych narodowych sympatii, a niektóre neosemantyzmy o uprzedzeniach i pogardzie. Internauci używają także specyficznych słów jako wyrazu solidarności z innymi ludźmi i zastępują komunikację niewerbalną środkami lingwistycznymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Burkacka I., Janusze, Halyny, Sebixy i Karyny. Memy internetowe jako źródło nowych eponimów, „Poradnik Językowy”, z. 4, 2020 Furmaniak K. Bookosfera. Środki słowotwórcze w języku blogerek książkowych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach", Katowice : UŚ, Nr 3887 (2019), s. 79-86 Gałczyńska A. Słownictwo tekstów kierowanych do dzieci - zdrobnienia i spieszczenia, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. 76-83 Kapuścińska A., O emotikonach raz jeszcze – na przykładzie emotikonu „XD” w języku polskim, "Prace jezykoznawcze" nr XXII/2, s. 57–66. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2018 Niekrewicz A., Funkcjonalne naruszenia normy ortograficznej w memach internetowych, Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (32), 2014, s. 93-103. Niekrewicz A., Hashtag – znacznik czy nowy środek wyrazu? Próba analizy strukturalno-funkcjonalnej, "Studia Jezykoznawcze" t.19, 2020, s. 277-286. Włoskowicz W., Koronawirus jako problem językoznawstwa polonistycznego, "Poradnik Językowy", z. 6 / 2020, s.98-111. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna typy neologizmów i kryteria oceny ich poprawności, a także funkcje pełnione w przekazie językowym. Student analizuje materiał językowy pod kątem rozpoznawania neologizmów i ich funkcji, potrafi zrekonstruować sposób ich pojawienia się w polszczyźnie (m.in. mechanizmy słowotwórcze, typy zapożyczenia, rodzaj neofrazeologizmu, mechanizmy neosemantyzacji). Student potrafi dyskutować na temat przydatności neologizmów oraz ich znaczenia społecznego, wyraża opinie na temat czytanych na zajęciach najnowszych tekstów językoznawczych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia są: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności); - aktywność przejawiająca się w odrabianiu prac domowych na platformie Moodle, dyskusji nad przeczytanymi tekstami naukowymi, w przygotowaniu krótkich wystąpień tematycznych; - zaliczenie testu semestralnego, który będzie sprawdzał znajomość teorii lingwistycznej oraz praktykę analizy neologizmów. Na ocenę bardzo dobrą: student poprawnie wskazuje, charakteryzuje i ocenia dowolny typ neologizmów, w tym ich najnowsze rodzaje powstające w związku z nowymi technologiami. Na ocenę dobrą: student wskazuje, charakteryzuje i ocenia niektóre typy neologizmów. Na ocenę dostateczną: student z pomocą wykładowcy wskazuje, charakteryzuje i ocenia niektóre typy neologizmów. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w zajęciach – 30 g = 1 ECTS, przygotowanie do zajęć – 30 g = 1 ECTS, przygotowanie do zaliczenia – 30 g – 1 ECTS. W sumie: 90 g = 3 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone będzie tematyce neologizmów w polszczyźnie. Za materiał do analizy posłużą nam zarówno jednostki opisywane w różnorodnych słownikach i źródłach internetowych (np. galeria młodzieżowych słów roku, obserwatorium językowe uw, miejski.pl, vasisdas.pl), jak i te będące przedmiotem opisu w omawianych na zajęciach tekstach naukowych. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach zajęć będziemy przyglądać się bliżej poszczególnym typom neologizmów - neosemantyzmom, neologizmom słowotwórczym, zapożyczeniom i nowym frazeologizmom. Poznany pojęcie eponimu, akronimu i memobłędu, a także przypomnimy sobie kryteria oceny poprawności i przydatności neologizmów. Inspiracją do dyskusji i analizy konkretnych wyrażeń staną się zarówno najnowsze artykuły z czasopism językoznawczych, jak i teksty z klasycznych podręczników akademickich. Nowych słów będziemy poszukiwać przede wszystkim w zasobach internetu - w Galerii Młodzieżowych Słów Roku, Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego, na blogach, forach i w memach. Za słowami kryją się całe światy i systemy wartości. Będziemy wspólnie zastanawiać się nad źródłem polskich neologizmów. Wiele z nich narodziło się w sytuacji pandemii koronawirusa, która bez wątpienia miała wpływ także na zasób leksykalny polszczyzny. Zapożyczenia dobitnie świadczą o geograficznym kierunku naszych narodowych sympatii, a niektóre neosemantyzmy o uprzedzeniach i pogardzie. Internauci używają także specyficznych słów jako wyrazu solidarności z innymi ludźmi i zastępują komunikację niewerbalną środkami lingwistycznymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Wszystkie omawiane teksty (niżej wymienione oraz te, które wybierzemy wspólnie zgodnie z zainteresowaniami studentów) będą dostępne na platformie Moodle. Burkacka I., Janusze, Halyny, Sebixy i Karyny. Memy internetowe jako źródło nowych eponimów, „Poradnik Językowy”, z. 4, 2020 Furmaniak K. Bookosfera. Środki słowotwórcze w języku blogerek książkowych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach", Katowice : UŚ, Nr 3887 (2019), s. 79-86 Gałczyńska A. Słownictwo tekstów kierowanych do dzieci - zdrobnienia i spieszczenia, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. 76-83 Kapuścińska A., O emotikonach raz jeszcze – na przykładzie emotikonu „XD” w języku polskim, "Prace jezykoznawcze" nr XXII/2, s. 57–66. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2018 Niekrewicz A., Funkcjonalne naruszenia normy ortograficznej w memach internetowych, Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (32), 2014, s. 93-103. Niekrewicz A., Hashtag – znacznik czy nowy środek wyrazu? Próba analizy strukturalno-funkcjonalnej, "Studia Jezykoznawcze" t.19, 2020, s. 277-286. Włoskowicz W., Koronawirus jako problem językoznawstwa polonistycznego, "Poradnik Językowy", z. 6 / 2020, s.98-111. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w zajęciach – 30 godz. przygotowanie do zajęć – 30 godz. przygotowanie do zaliczenia – 30 godz. W sumie: 90 g = 3 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.