(in Polish) ,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego
General data
Course ID: | WH-KON-OdEpopDoPoe |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | ,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość literatury polskiego romantyzmu. |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone arcydziełu literatury polskiej "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Celem zajęć jest pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium zostanie w całości poświęcone jednemu z najwybitniejszych dzieł polskiej literatury. Naświetlone zostaną okoliczności narodzin dzieła oraz rozliczne konteksty tradycji literackiej, z których Mickiewicz korzystał tworząc utwór. Akcent zostanie położony na kwestie epopeiczności "Pana Tadeusza" rozumianego jako poemat romantyczny - dzieło nowoczesne i uniwersalne. Fundamentalną sprawą stanie się zrekonstruowanie biegu wydarzeń opisanych w dziele, charakterystyka postaci, ze wskazaniem na głównego bohatera Jacka Soplicę - Ks. Robaka. Przyjrzymy się szczegółowiej koncepcji historii (w tym wizji przeszłości i przyszłości Polski) oraz roli natury w dziele. Odpowiemy na pytanie, w jakim sensie "Pan Tadeusz" jest poematem metafizycznym? Celem zajęć będzie pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i szeroko rozumianej wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. Osobnym zagadnieniem poruszonym w trakcie konwersatorium będzie recepcja Mickiewiczowskiego arcydzieła w ciągu stu dziewięćdziesięciu lat obecności w polskim uniwersum kulturowym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) FP2_W03 student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki i dramaturgiczny poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony. FP2_U03 student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. FP2_K01 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: - na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę dzieła "Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza; potrafi wyjaśnić związki Mickiewiczowskiej epopei z tradycją literacką oraz wykazać na czym polega jej nowatorstwo na tle literatury epoki romantyzmu; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia badawcze, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę poszczególnych fragmentów (Ksiąg) utworu w oparciu o wybraną strategię badawczą; potrafi argumentować i efektywnie prezentować tezy interpretacyjne, z którymi zapoznał się sięgając po literaturę przedmiotu.. - na ocenę 4 (db.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę utworu Adama Mickiewicza pt. "Pan Tadeusz"; potrafi wyjaśnić związki epopei Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, a jednocześnie potrafi wskazać wybrane elementy świadczące o jej poetyckim nowatorstwie; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę fragmentów utworu; potrafi argumentować i prezentować tezy interpretacyjne. - na ocenę 3 (dst.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę utworu Adama Mickiewicza wskazując na najważniejszych bohaterów i sytuacje, w których bohaterowie uczestniczą; potrafi wyjaśnić związki epopei Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, potrafi wskazać dwa-trzy elementy świadczące o poetyckim nowatorstwie dzieła; potrafi podjąć próbę wykorzystania zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi interpretacyjnych. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Magdalena Woźniewska-Działak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: udział w konwersatorium - 30 godzin = 1 ECTS przygotowanie do zajęć, lektura - 60 godzin = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone arcydziełu literatury polskiej "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Celem zajęć jest pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. |
|
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium zostanie w całości poświęcone jednemu z najwybitniejszych dzieł polskiej literatury. Naświetlone zostaną okoliczności narodzin dzieła wraz z kontekstem historycznym; wykazane zostaną rozliczne konteksty tradycji literackiej, z których Mickiewicz korzystał tworząc utwór. Akcent zostanie położony na kwestie epopeiczności "Pana Tadeusza" rozumianego jako poemat romantyczny - dzieło nowoczesne i uniwersalne. Fundamentalną sprawą stanie się zrekonstruowanie biegu wydarzeń opisanych w dziele, charakterystyka postaci, ze wskazaniem na głównego bohatera Jacka Soplicę - Ks. Robaka. Przyjrzymy się szczegółowiej koncepcji historii (w tym wizji przeszłości i przyszłości Polski) oraz roli natury w dziele. Odpowiemy na pytanie, w jakim sensie "Pan Tadeusz" jest poematem metafizycznym? Celem zajęć będzie pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i szeroko rozumianej wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. Osobnym zagadnieniem poruszonym w trakcie konwersatorium będzie recepcja Mickiewiczowskiego arcydzieła w ciągu stu dziewięćdziesięciu lat obecności w polskim uniwersum kulturowym. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.