Przedsiębiorczość w kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-PrzedwKul |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedsiębiorczość w kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W07 KU1_W09 KU1_U08 KU1_K04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień, dotyczących aspektów przedsiębiorczości w procesie zarządzania podmiotami kultury, w szczególności: 1) Zarządzanie jako proces: a) planowanie; b) organizacja a finansowanie działalności: - źródła finansowania kultury (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury), - inne publiczne źródła finansowania (fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego), - przegląd programów dotacyjnych. c) kierowanie; d) kontrola (w tym: audyt, wskaźniki efektywności). 7) Otoczenie społeczno-gospodarcze instytucji kultury. 8) Przedsiębiorczość a specyfika działalności kulturalnej (zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień, dotyczących aspektów przedsiębiorczości w procesie zarządzania podmiotami kultury, w szczególności: 1) Zarządzanie jako proces: a) planowanie; b) organizacja a finansowanie działalności: - źródła finansowania kultury (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury), - inne publiczne źródła finansowania (fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego), - przegląd programów dotacyjnych. c) kierowanie; d) kontrola (w tym: audyt, wskaźniki efektywności). 7) Otoczenie społeczno-gospodarcze instytucji kultury. 8) Przedsiębiorczość a specyfika działalności kulturalnej (zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
Literatura: |
Literatura: 1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019. 2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011. 4) B. Glinka, Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa 2008. 5) B. Glinka, Przedsiębiorczość w kulturze, „Zarządzanie w Kulturze”, 2015, z. 1. 6) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006. 7) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006. 8) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019. 9) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020. 10) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018. 11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. 12) czasopismo „Business English Magazine”. 22) czasopisma naukowe: „Muzealnictwo”, „Załącznik Kulturoznawczy”. 23) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym. Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W07 Zna zasady upowszechniania kultury, metody animacji życia kulturalnego oraz zarządzania kulturą. Rozumie warunki organizacyjne, ekonomiczne oraz prawne funkcjonowania instytucji kultury. KU1_W09 Zna dobre praktyki życia akademickiego, a także elementarne zasady etyczne oraz uwarunkowania ekonomiczne i prawne wykonywania zawodu kulturoznawcy. KU1_U08 Potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą, uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie. KU1_K04 Jest gotów do wypełniania swoich zobowiązań społecznych poprzez działanie na sposób przedsiębiorczy z nastawieniem na rozwój i upowszechnianie kultury, wykazując troskę o szeroko rozumiany interes publiczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%). Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%). Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące przedsiębiorczości w kulturze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat przedsiębiorczości; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką przedsiębiorczości w kulturze; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania kulturą; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania. Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej. Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej, zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Piotr Majewski, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Piotr Majewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień, dotyczących aspektów przedsiębiorczości w procesie zarządzania podmiotami kultury, w szczególności: 1) Zarządzanie jako proces: a) planowanie; b) organizacja a finansowanie działalności: - źródła finansowania kultury (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury), - inne publiczne źródła finansowania (fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego), - przegląd programów dotacyjnych. c) kierowanie; d) kontrola (w tym: audyt, wskaźniki efektywności). 7) Otoczenie społeczno-gospodarcze instytucji kultury. 8) Przedsiębiorczość a specyfika działalności kulturalnej (zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień, dotyczących aspektów przedsiębiorczości w procesie zarządzania podmiotami kultury, w szczególności: 1) Zarządzanie jako proces: a) planowanie; b) organizacja a finansowanie działalności: - źródła finansowania kultury (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury), - inne publiczne źródła finansowania (fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego), - przegląd programów dotacyjnych. c) kierowanie; d) kontrola (w tym: audyt, wskaźniki efektywności). 7) Otoczenie społeczno-gospodarcze instytucji kultury. 8) Przedsiębiorczość a specyfika działalności kulturalnej (zasada nienastawienia na osiąganie zysku). |
|
Literatura: |
Literatura: 1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019. 2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011. 4) B. Glinka, Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa 2008. 5) B. Glinka, Przedsiębiorczość w kulturze, „Zarządzanie w Kulturze”, 2015, z. 1. 6) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006. 7) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006. 8) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019. 9) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020. 10) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018. 11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. 12) czasopismo „Business English Magazine”. 22) czasopisma naukowe: „Muzealnictwo”, „Załącznik Kulturoznawczy”. 23) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym. Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. |
|
Wymagania wstępne: |
link do dyżuru: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21e4de2e9c1c4b098f9eaf6ced5b2038%40thread.tacv2/conversations?groupId=84c920f8-23c8-4486-86f2-c7148436fc47&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.