Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Grand Writings of the World

General data

Course ID: WH-KUZ-II-2-WiPisLu
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Grand Writings of the World
Name in Polish: Wielkie pisma ludzkości
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Chęć podjęcia intensywnej lektury

Short description: (in Polish)

Subiektywny przegląd wielkich pism (nawet alfabetów) i tekstów stanowiący zachętę do ich lektury. Do tego szeroki kontekst kulturowy

Full description: (in Polish)

POECI WYGNANI

Ezechiel i obrazy zmartwychwstania (hebrajski)

Platon i wygnanie poetów (greka)

"Żale" Owidiusza. Poeta na wygnaniu (łacina)

Dantego "Boska komedia". Wędrówka po zaświatach, z tym, że zdążymy tylko wejśc do piekła (włoski)

PRZYPISY DO DANTEGO

Goethego zakład z Faustem

Tomasza Manna "Dokror Faustus"

Bułhakow. Kim był mistrz, a kim Małgorzata?

REWOLUCJE UCZONYCH. PRÓBA ROZUMIENIA W DOBIE ANTROPOCENU

"O obrotach" albo język matematyki. Kopernik i Ziemia jako fragment wszechświata

"O pochodzeniu gatunków" albo język przyrodoznastwa Darwin i jego próba definicji człowieka

"Z psychopatologii życia codziennego". Freud i jego świadomość podświadomości

POECI WYGNANI C.D.

"Wspomnienia" Nadjeżdy Mandelsztam, Osip Mandelsztam i wygnanie z wiersza, "Sherry Brandy" Warłama Szałamowa (rosyjski)

"Fuga śmierci" (niemiecki Celana, niemiecki Heideggera)

NASZ WIEK DWUDZIESTY

"Jądro ciemności". Podglądanie piekła

"Komu bije dzwon". Faszyzm w akcji

"Pasażerka" Zofii Posmysz. W piekle, część pierwsza

"Patrzyłam na usta" anonimowej autorki dziennik z getta warszawskiego. W piekle, część druga

JAKI BĘDZIE WIEK XXI I CZY BĘDĄ NASTĘPNE

Próba lektury Stanisława Lema

Bibliography: (in Polish)

Tytuły dzieł do lektury podane w "Opisie przedmiotu"

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii (KU-W02)

Zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do nauk o kulturze i antropologii

(KU-W03)

Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii (KU-W09)

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, (KU-U05)

Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KU-K01)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Studenci wybierają tekst, który ich zdaniem zasługuje na miano wielkiego, spoza zaproponowanego przeze mnie kanonu i przygotowują na jego temat 15-20 minutową wypowiedź, którą wygłaszają w trakcie zajęć lub na osobnym spotkaniu. Ważne jest uzasadnienie, dlaczego polecają właśnie ten konkretny tekst, czyli odpowiedź na pytanie jakie jest jego miejsce w kulturze.

Na ocenę niedostateczną

Student nie ma i nie wykazuje uporządkowanej wiedzy w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście

Na ocenę dostateczną:

Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu podstawowym w zakresie w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście

Na ocenę dobrą:

Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu dobrym w zakresie w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście

Na ocenę bardzo dobrą:

Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie w zakresie historii kultury, która pozwoliłaby na przedstawienie „wielkiego tekstu” w należnym mu kontekście

Ad.(KU-W03):

Na ocenę niedostateczną:

Student nie zna- nie potrafi wymienić podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do „wielkiego tekstu”

Na ocenę dostateczną:

Student potrafi wymienić podstawowe terminy i nazwać podstawową metodologię z obszaru nauk humanistycznych w „wielkiego tekstu”

Na ocenę dobrą:

Student potrafi wymienić oraz zdefiniować podstawowe terminy i omówić metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do „wielkiego tekstu”.

Na ocenę bardzo dobra:

Student potrafi wymienić, zdefiniować oraz przedstawić własny komentarz do podstawowych terminów oraz metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do „wielkiego tekstu”

Ad. (KU-W09)

Na ocenę niedostateczną

Student nie posiada- nie wykazuje podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści

Na ocenę dostateczną:

Student wykazuje podstawową wiedzę wymieniając główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści.

Na ocenę dobrą:

Student omawia i charakteryzuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści

Na ocenę bardzo dobrą:

Student omawia, charakteryzuje oraz samodzielnie komentuje i interpretuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze w odniesieniu do przedstawianych treści

Ad. (KU-U05)

Na ocenę niedostateczną:

Student nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych oraz ignoruje wskazówki opiekuna naukowego.

Na ocenę dostateczną:

Student umie samodzielnie ale w niewielkim stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

Na ocenę dobrą:

Student umie samodzielnie ale w znacznym stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

Na ocenę bardzo dobrą:

Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz przygotowując własne propozycje interpretacyjne.

Ad. (KU-K01)

Na ocenę niedostateczną:

Student nie wykazuje świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.

Na ocenę dostateczną:

Student wykazuje cząstkową świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w zauważalnym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Na ocenę dobrą:

Student wykazuje świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Na ocenę bardzo dobrą:

Student wykazuje pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w bardzo dużym stopniu rozumie potrzebę ciągłego uczenia się

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser
Group instructors: Piotr Weiser
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Subiektywny przegląd wielkich pism (nawet alfabetów) i tekstów stanowiący zachętę do ich lektury. Do tego szeroki kontekst kulturowy

Full description: (in Polish)

POECI WYGNANI

Ezechiel i obrazy zmartwychwstania (hebrajski)

Platon i wygnanie poetów (greka)

"Żale" Owidiusza. Poeta na wygnaniu (łacina)

Dantego "Boska komedia". Wędrówka po zaświatach, z tym, że zdążymy tylko wejśc do piekła (włoski)

PRZYPISY DO DANTEGO

Goethego zakład z Faustem

Tomasza Manna "Dokror Faustus"

Bułhakow. Kim był mistrz, a kim Małgorzata?

REWOLUCJE UCZONYCH. PRÓBA ROZUMIENIA W DOBIE ANTROPOCENU

"O obrotach" albo język matematyki. Kopernik i Ziemia jako fragment wszechświata

"O pochodzeniu gatunków" albo język przyrodoznastwa Darwin i jego próba definicji człowieka

"Z psychopatologii życia codziennego". Freud i jego świadomość podświadomości

POECI WYGNANI C.D.

"Wspomnienia" Nadjeżdy Mandelsztam, Osip Mandelsztam i wygnanie z wiersza, "Sherry Brandy" Warłama Szałamowa (rosyjski)

"Fuga śmierci" (niemiecki Celana, niemiecki Heideggera)

NASZ WIEK DWUDZIESTY

"Jądro ciemności". Podglądanie piekła

"Komu bije dzwon". Faszyzm w akcji

"Pasażerka" Zofii Posmysz. W piekle, część pierwsza

"Patrzyłam na usta" anonimowej autorki dziennik z getta warszawskiego. W piekle, część druga

JAKI BĘDZIE WIEK XXI I CZY BĘDĄ NASTĘPNE

Próba lektury Stanisława Lema

Bibliography: (in Polish)

Tytuły dzieł do lektury podane w "Opisie przedmiotu"

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)