Jewish art - what does it mean? Selected painters and sculptors of Poland and Europe in the 19th and 20th centuries
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-JART |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Jewish art - what does it mean? Selected painters and sculptors of Poland and Europe in the 19th and 20th centuries |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych UKSW |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Monografy w języku angielskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | HS1_W02 HS1_W06 HS1_U04 HS1_U05 HS1_U06 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o polskiej i europejskiej sztuce 19 i 20 wieku. |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje zagadnienia dotyczące sztuki żydowskiej. Podstawowym pytaniem jakie stawia jest – czy istnieje sztuka żydowska? Jeśli istnieje to w jakiej formie, jakie treści zawiera i jakimi motywami się posługuje w celu ich wyrażenia? Czym jest żydowska sztuka narodowa 19 i pierwszej połowy 20 wieku? jakie treści zawiera i jakimi motywami się posługuje w celu ich wyrażenia? Sztuka artystów żydowskich wobec Zagłady. Kurs obejmuje, zjawiska artystyczne (najważniejsze motywy ikonograficzne oraz stylistyczne) w twórczości wybranych europejskich artystów o żydowskich korzeniach, które w najbardziej reprezentatywny sposób odpowiadają na te pytania. Zajęcia obejmują: odczytanie przez studentów i wspólną z wykładowcą analizę krótkich tekstów w języku angielskim (pytania – odpowiedzi, quizy), wykłady ilustrowane prezentacjami, krótkimi filmami. Wszystkie artykuły znajdują się w zespole JEWISH_ART_2023 w MTeams. |
Pełny opis: |
TEMATY ZAJĘĆ: 1. Zajęcia organizacyjne - omówienie sylabusa, warunków zaliczenia, sposobu oceniania i skali ocen. Próba odpowiedzi na pytanie - czym jest sztuka narodowa (polska, amerykańska, turecka)? 2. Wykład: Sztuka żydowska przed nowoczesnością. Definicja narodu i kultury narodowej. Czytanie i analiza tekstu: Aaron Rosen, Review Essay Filling in the Picture: The Jewish Art Question. 3. Wykład: Sztuka przełomu – twórczość artystów w czasach Haskali w kontekście sztuki europejskiej. Główni przedstawiciele i ich sztuka – jej cele, forma, ikonografia. Czytanie i analiza tekstu: Adri K. Offenberg, Meijer de Haan’s Uriel Acosta. 4. Wykład: Żyd Wieczny Tułacz. Diaspora w oczach artystów żydowskich przełomu 19 i 20 wieku. Ahaswer. Czytanie i analiza tekstu: Mirjam Rajner i Ahuva Klein, The Wanderings of Hermann Struck’s Ahasver: The Rediscovery of a Forgotten Painting and Its Evocative Transformation. 5. Wykład: Orient jako symbol tęsknoty za Ziemią Izraela, a Orient jako podstawa kultury państwa Izrael. Czytanie i analiza tekstu: Batsheva Goldman-Ida, Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem. 6. Wykład: Postać Chrystusa w sztuce artystów żydowskich – ewolucja znaczeń. Czytanie i analiza tekstu: Allison Gamble, Marc Chagall’s White Crucifixion. 7. Wykład: Poszukiwanie stylu narodowego Diaspory. Grupa Jung Idisz i inni. Czytanie i analiza wybranych tekstów z reprintu magazynu „Jung Idisz”, 1919-1921, numery 1-6. |
Literatura: |
1. Allison Gamble, 'Marc Chagall's White Crucifixion'. 2. Batsheva Goldman-Ida, 'Boris Schatz, Abel Pann and the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem'. 3. Magazines "Yung Yidish" - 1919-1921 issues 1-6. 4. Adri K. Offenberg, 'Meijer de Haan's Uriel Acosta'. 5. Mirjam Rajner and Ahuva Klein, The Wanderings of Hermann Struck's Ahasver: The Rediscovery of a Forgotten Painting and Its Evocative Transformation. 6. Aaron Rosen, Review Essay Filling in the Picture: The Jewish Art Question. Lecture Jewish art before modernity. 7. Hirszenberg Brothers: in Search of the Promised Land, Łódź-Warszawa 2017. 8. David A. Brenner, Promoting East European Jewry: Ost und West, Ethnic Identity, and the German-Jewish Audience. 9. Articles in English indicated by the lecturer to be studied by the students for improve their knowledge. Literatura dodatkowa: Insiders and Outsiders: Dilemmas of East European Jewry, de. Cohen R.I., Frankel J., Hoffman S., Oxford-Portland, Oregon, 2010. Jewish artists and Central-Eastern Europe: art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War: the First Congress of Jewish Art in Poland, ed. by J. Malinowski, R. Piątkowska, T. Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010. Reconstructing Jewish identity in pre-and post-Holocaust literature and culture, L. Aleksandrowicz-Pędich, M. Pakier (eds.), Frankfurt am Main 2012. N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1) Uczestnik wykładów posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych oraz ma świadomość jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. 2. Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat rodzajów, funkcji i ikonografii świeckiej sztuki żydowskiej. 3. Zna i rozumie podstawowe metody interpretacji dzieł sztuki żydowskiej oraz właściwą dla niej terminologię. Rozumie wpływ uwarunkowań historycznych i kulturowych na sztukę i jej symbolikę. 4. Ma świadomość złożoności zagadnień związanych ze sztuką żydowską i konieczności jej badania. 5. Zna instytucje zajmujące się badaniem zagadnień związanych ze sztuką żydowską. 6. Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź pisemną i ustną w języku angielskim (forma pisemna, prezentacja) na temat ikonografii sztuki żydowskiej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Nakład pracy studenta obejmuje 30 (15 x 2) godzin wykładu monograficznego, 60 (30 x 2) godzin czytania i analizy wybranych tekstów, odpowiedzi na pytania, rozwiązywanie quizów - łącznie 90 godzin (45 x 2) = 3 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez: aktywny udział w zajęciach – udział w dyskusji, stawianie pytań, odpowiedzi na pytania, przeczytanie i analiza zadanego tekstu i przygotowanie zagadnień do dyskusji / rozwiązanie krótkiego testu / pisemne określenie poruszanych w nim zagadnień (7 tekstów obowiązkowych). OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT SKŁADA SIĘ Z ELEMENTÓW: 1. Udział w zajęciach – każde zajęcia (2 godziny lekcyjne) = 2 pkt - max 30 pkt. Dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. Każda ponadwymiarowa nieobecność nieusprawiedliwiona = - 2 pkt od oceny semestralnej. 2. Przeczytanie i analiza wskazanego tekstu i przygotowanie zagadnień do dyskusji / rozwiązanie krótkiego testu / pisemne określenie poruszanych w nim zagadnień – 7 x 10 pkt = 70 ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60, MAKSYMALNA ILOŚĆ PUNKTÓW = 100 SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: 60 - 75 PKT - 3,0 />75 - 80 - 3,5 / >80 - 89 - 4,0 / >89- 95 - 4,5 / >95 - 100 - 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
NIE DOTYCZY |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
WYK_MON
CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | JAK W OPISIE OGÓLNYM |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
JAK W OPISIE OGÓLNYM. ZESPÓŁ W MTEAMS: JEWISH_ART_2023 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aadZiy3_kRmNGvvRu3LWbCI93uqpOjbaVPeaE9cX0uQY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6dfdd687-2f00-491f-9ba2-2c63aef822c4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Pełny opis: |
JAK W OPISIE OGÓLNYM. |
|
Literatura: |
JAK W OPISIE OGÓLNYM. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.