Psychologia polityki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PO-PSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia polityki |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P2_W05, P2_W07, P2_U01, |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu politologii oraz psychologii. |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest zagadnieniom psychologii politycznej, łączącej w sobie interdyscyplinarne podejście m.in. z pogranicza politologii, ekonomii, psychologii oraz socjologii. Jednym z celów zajęć jest próba ukazania procesu decyzyjnego polityka. Kwestiami analizy są także zagadnienia dotyczące tego jak z jednej strony różne rodzaje osobowości , z drugiej zaś określone warunki systemowe wpływają na zachowania polityczne obywateli. Zrozumieniu tych zachowań służy badanie m.in. ludzkich wartości, postaw, ideologii, kultury. Poruszane tematy to nie tylko zachowania wyborcze, nie tylko legitymizowane formy politycznego uczestnictwa (referenda), wpływu (polityka protestu), ale i te nielegitymizowane (terroryzm). To także badanie uwarunkowań zachowań na poziomie jednostki, jak i systemu politycznego (ordynacji, system prezydencki vs parlamentarny). Dlaczego niektórzy decydenci cieszą się większą popularnością? Jaki to ma wpływ na różne procesy społeczne, legitymizację władzy? |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studenta wiedzy o uwarunkowaniach zachowań politycznych obywatela i polityka. Student pogłębia umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania zjawisk z zakresu życia publicznego oraz uczy się je aktywnie wykorzystywać. Student przygotowuje się do uczestnictwa w życiu publicznym, do inspirowania i kierowania społeczną aktywnością siebie i innych osób. Wybrane zagadnienia: 1. Orientacje polityczne jako busole w percepcji człowieka – lewica vs prawica 2. Ideologie i ich znaczenie w postrzeganiu rzeczywistości 3. Głosowanie portfelowe, problemowe - czy człowiek jest istotą racjonalną? 4. Identyfikacja polityczna a tożsamość społeczna 5. Personalizacja polityki - osobowość polityka a obywatela 6. Kultura polityczna, wartości 7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki 8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne 9. Psychologia konfliktów politycznych, ruchy społeczne, polityka protestu 10. Terroryzm 11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna 12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce 13. Wizerunek w polityce 14. Mechanizmy wpływu społecznego 15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN 3. Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN 4. Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin. 5. Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar 6. Sears D., Huddy L. , Jarvis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Bodio T. (red.), Przywództwo polityczne, "Studia Politologiczne", Vol. 5, Warszawa 2001. 2. Brzezińska M. M., „Gołąb” i „jastrząb”, czyli przywództwo i decydowanie polityczne kobiet i mężczyzn, w: K. Uklańska, O. Kotowska-Wójcik, Kobiece i męskie konteksty życia, Poznań 2020, s. 151-164. 3. Pietraś Z. J., Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000. 4. Skarżyńska K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W05 - Studenta rozumie rolę człowieka w społeczeństwie, zna i definiuje uwarunkowania i formy urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. W07 - Student definiuje rodzaje więzi społecznych, zna i nazywa rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia i klasyfikuje mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. U01 - Student posiada umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania zjawisk z zakresu życia publicznego oraz potrafi ustalać kryteria i argumentować swoje zdanie. K02 - Student uczestniczy w życiu publicznym, inspiruje i kieruje społeczną aktywnością innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: Student samodzielnie definiuje wszystkie uwarunkowania i formy urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. Zna i nazywa wszystkie rodzaje więzi społecznych oraz samodzielnie analizuje rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia, klasyfikuje i ocenia mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. Objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu psychologii polityki i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje wszystkie teorie z zakresu omawianego materiału (W05; W07). Student samodzielnie opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu (U01). Student wykazuje zaangażowanie, jest krytyczny, uczestniczy w dyskusjach (K02). Na ocenę dobrą: Student definiuje większość uwarunkowań i form urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. Zna i nazywa większość rodzajów więzi społecznych oraz analizuje rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia, klasyfikuje i ocenia wybrane mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. Objaśnia wybrane terminy z zakresu psychologii polityki i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje większość teorii z zakresu omawianego materiału (W05; W07). Student samodzielnie opracowuje większość zagadnień, korzysta z literatury przedmiotu (U01). Student często wykazuje zaangażowanie, potrafi być krytyczny, w większości uczestniczy w dyskusjach (K02). Na ocenę dostateczną: Student definiuje podstawowe uwarunkowania i formy urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. Zna i nazywa niektóre rodzaje więzi społecznych oraz analizuje podstawowe rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia, klasyfikuje i ocenia podstawowe mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. Objaśnia główne terminy z zakresu psychologii polityki i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje najważniejsze teorie z zakresu omawianego materiału (W05; W07). Student samodzielnie lub przy niewielkim wsparciu Prowadzącego opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu (U01). Student stara się angażować i być krytycznym oraz uczestniczyć w dyskusjach (K02). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Monika Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia omawiane na zajęciach: 1. Charakterystyka i typy osobowości. 2. Osobowość polityczna: autorytarna, dogmatyczna, orientacja na dominację społeczną, osobowość paranoiczna, osobowość demokratyczna 3. Decydowanie a płeć - różnice i podobieństwa. 4. Procesy grupowe - teoria realnego konfliktu, teoria tożsamości społecznej, 5. Zachowania tłumu, inteligencja emocjonalna. 6. Psychologia konfliktów politycznych 7. Stereotypy polityczne, uprzedzenia polityczne - rasizm, seksizm, wiekizm 8. Charaktery narodowe 9. Teorie spiskowe w perspektywie psychologicznej. |
|
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest zagadnieniom psychologii politycznej, łączącej w sobie interdyscyplinarne podejście m.in. z pogranicza politologii, stosunków międzynarodowych, psychologii, biologii oraz socjologii. Celem zajęć jest próba ukazania procesu decyzyjnego polityka w oparciu o jego uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, a także relacji i powiązań między nimi. Głównymi kwestiami analizy stają się zatem zagadnienia dotyczące tego jak różne rodzaje osobowości i temperamentów z jednej strony, z drugiej zaś określone warunki systemowe wpływają na zachowania polityczne. Dlaczego niektórzy decydenci cieszą się większym, a inni mniejszym poparciem społecznym? Jaki to ma wpływ na stosunki międzyludzkie, legitymizację władzy, oraz czy można mówić (a jeśli tak, to w jakim zakresie) o kulturowych uwarunkowaniach decydowania emocjonalnego? Czy istnieje zatem coś takiego jak charakter narodowy i jakie są tego konsekwencje na płaszczyźnie relacji między- i transnarodowych? |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bodio T. (red.), Przywództwo polityczne, "Studia Politologiczne", Vol. 5, Warszawa 2001. 2. Le Bon G., Psychologia tłumu, Warszawa 1994. 3. Lewandowski E., Charakter narodowy Polaków i innych, Londyn-Warszawa 1995. 4. Sears D. ,Huddy L. , Jarvis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008. 5. Skarżyńska K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005. 6. Pietraś Z. J., Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Matsumoto D., Juang L. (red.), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007. 2. Brannon L., Psychologia rodzaju, Gdańsk 2002. 3. Spielman R. M, Jenkins W. J. (i in.), Psychologia, Warszawa 2020. 4. Gajda J., Antropologia kulturowa. Kultura obyczajowa początku XXI wieku, Kraków 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się w sposób zdalny. Niezbędny jest dostęp do komputera, mikrofonu i kamerki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Monika Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Wyszukiwanie informacji - 15 h Lektura zadanych tekstów - 10 h Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 h Konsultacje i egzamin: 5 godz. SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. (1,2 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Brzezińska | |
Prowadzący grup: | Monika Brzezińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Wyszukiwanie informacji - 15 h Lektura zadanych tekstów - 10 h Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 h Konsultacje i egzamin: 5 godz. SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. (1,2 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
J.w. |
|
Pełny opis: |
J.w. |
|
Literatura: |
J.w. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Norbert Maliszewski | |
Prowadzący grup: | Norbert Maliszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Wyszukiwanie informacji - 15 h Lektura zadanych tekstów - 10 h Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 h Konsultacje i egzamin: 5 godz. SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. (1,2 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest zagadnieniom psychologii politycznej, łączącej w sobie interdyscyplinarne podejście m.in. z pogranicza politologii, ekonomii, psychologii oraz socjologii. Jednym z celów zajęć jest próba ukazania procesu decyzyjnego polityka. Kwestiami analizy są także zagadnienia dotyczące tego jak z jednej strony różne rodzaje osobowości, z drugiej zaś określone warunki systemowe wpływają na zachowania polityczne obywateli. Zrozumieniu tych zachowań służy badanie m.in. ludzkich wartości, postaw, ideologii, kultury. Poruszane tematy to nie tylko zachowania wyborcze, nie tylko legitymizowane formy politycznego uczestnictwa (referenda), wpływu (polityka protestu), ale i te nielegitymizowane (terroryzm). To także badanie uwarunkowań zachowań na poziomie jednostki, jak i systemu politycznego (ordynacji, system prezydencki vs parlamentarny). Dlaczego niektórzy decydenci cieszą się większą popularnością? Jaki to ma wpływ na różne procesy społeczne, legitymizację władzy? |
|
Pełny opis: |
Tematy: 1. Orientacje polityczne jako busole w percepcji człowieka – lewica vs prawica 2. Ideologie i ich znaczenie w postrzeganiu rzeczywistości 3. Głosowanie portfelowe, problemowe - czy człowiek jest istotą racjonalną? 4. Identyfikacja polityczna a tożsamość społeczna 5. Personalizacja polityki - osobowość polityka a obywatela 6. Kultura polityczna, wartości 7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki 8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne 9. Psychologia konfliktów politycznych, ruchy społeczne, polityka protestu 10. Terroryzm 11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna 12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce 13. Wizerunek w polityce 14. Mechanizmy wpływu społecznego 15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN 3. Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN 4. Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin. 5. Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar 6. Sears D., Huddy L. , Jarvis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Bodio T. (red.), Przywództwo polityczne, "Studia Politologiczne", Vol. 5, Warszawa 2001. 2. Brzezińska M. M., „Gołąb” i „jastrząb”, czyli przywództwo i decydowanie polityczne kobiet i mężczyzn, w: K. Uklańska, O. Kotowska-Wójcik, Kobiece i męskie konteksty życia, Poznań 2020, s. 151-164. 3. Pietraś Z. J., Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000. 4. Skarżyńska K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.