Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami

General data

Course ID: WSE-PS-AOSzN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

sociology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje).

2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości).

3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie.

4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych.

5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych.

6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych.

7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością.

8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji.

9. Systemy orzekania o niepełnosprawności.

10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym.

11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich

12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele).

13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach.

15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007.

- Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010.

-Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193.

Literatura uzupełniająca:

- Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022.

- Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012

- Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2.

- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.

- Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014.

- Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018.

- Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia:

- potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości i starzenia się oraz niepełnosprawności;

-potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;

- potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością;

- potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;

- potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

WIEDZA:

-definiuje specyfikę starości jako fazy życia i niepełnosprawności;

-wymienia i charakteryzuje elementy teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;

-rozróżnia i opisuje system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością;

- charakteryzuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;

- identyfikuje i rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

UMIEJĘTNOŚCI:

-posługuje się fachową terminologią z zakresu starości, starzenie się i niepełnosprawności;

-analizuje teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;

- analizuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym;

- projektuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;

- rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

KOMPETENCJE:

- jest zorientowany na pogłębianie i doskonalenie nabytej wiedzy;

- wykazuje odpowiedzialność za pracę z osobami starszymi i niepełnosprawnymi;

-potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje

-docenia różnorodność metod i form pomocy

- dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1) efekt kształcenia nr 1 pn.: potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności:

- na ocenę 2 (ndst.): nie umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością fachowej terminologii z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,

-na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowaną w trakcie zajęć terminologię z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności.

2) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 2 pn.: potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności:

- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić i analizować podstawowych teorii i typologii;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością teorii i typologii;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się teoriami i typologiami;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować i analizować teorie i typologie.

3) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 3 pn.: potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym:

-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób opisać systemu pomocy i opieki;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki bez umiejęteności jego analizy;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki, dokonuje jego analizy;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o systemie pomocy i opieki.

4) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 4 pn.: potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej:

-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować pracy socjalnej asystenta;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta, bez umiejętności jej analizy;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta i umie poddać ją analizie;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie wykorzystywać przekazaną w trakcie zajęć wiedzę nt. pracy socjalnej asystenta.

5) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 5 pn.: potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności:

-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

- na ocenę 3 (dst.): poprawnie rozpoznaje zaledwie część symptomów;

-na ocenę 4 (db.): poprawnie rozpoznaje symptomy;

-na ocenę 5 (bdb.): potrafi rozpoznawać symptomy, a także samodzielnie proponować metody rozwiązania problemu.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 13 places more information
Coordinators: Agnieszka Zduniak
Group instructors: Agnieszka Zduniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007.

- Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010.

-Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193.

- Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012

- Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2.

- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.

- Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014.

- Szwłkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018.

- Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Elżbieta Bojanowska
Group instructors: Elżbieta Bojanowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin

Przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 20 godzin

Przeprowadzanie analiz - 10 godzin

Konsultacje -10 godzin

Lektura tekstów - 20 godzin

Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]

Liczba ECTS: 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje).

2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości).

3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie.

4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych.

5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych.

6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych.

7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością.

8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji.

9. Systemy orzekania o niepełnosprawności.

10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym.

11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich

12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele).

13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach.

15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007.

- Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010.

-Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193.

Literatura uzupełniająca:

- Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022.

- Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012

- Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2.

- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.

- Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014.

- Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018.

- Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 7 places more information
Coordinators: Katarzyna Drzewek
Group instructors: Katarzyna Drzewek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) - obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są 2 nieobecności bez usprawiedliwienia) 25h


- przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu 20h


- przygotowanie oraz zaprezentowanie prezentacji dotyczącej tematów zaproponowanych przez prowadzącą na zajęciach 20


- przygotowanie do zaliczenia końcowego (w formie egzaminu pisemnego) 25


Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]

Liczba ECTS: 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje).

2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości).

3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie.

4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych.

5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych.

6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych.

7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością.

8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji.

9. Systemy orzekania o niepełnosprawności.

10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym.

11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich

12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele).

13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach.

15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)