(in Polish) Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami
General data
Course ID: | WSE-PS-AOSzN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje). 2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości). 3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie. 4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych. 5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych. 6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych. 7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością. 8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji. 9. Systemy orzekania o niepełnosprawności. 10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym. 11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich 12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele). 13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach. 15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: - Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007. - Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010. -Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193. Literatura uzupełniająca: - Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022. - Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012 - Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2. - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa. - Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014. - Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018. - Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: - potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości i starzenia się oraz niepełnosprawności; -potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności; - potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością; - potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością; - potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. WIEDZA: -definiuje specyfikę starości jako fazy życia i niepełnosprawności; -wymienia i charakteryzuje elementy teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności; -rozróżnia i opisuje system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością; - charakteryzuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością; - identyfikuje i rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. UMIEJĘTNOŚCI: -posługuje się fachową terminologią z zakresu starości, starzenie się i niepełnosprawności; -analizuje teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności; - analizuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym; - projektuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością; - rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności. KOMPETENCJE: - jest zorientowany na pogłębianie i doskonalenie nabytej wiedzy; - wykazuje odpowiedzialność za pracę z osobami starszymi i niepełnosprawnymi; -potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje -docenia różnorodność metod i form pomocy - dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1) efekt kształcenia nr 1 pn.: potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności: - na ocenę 2 (ndst.): nie umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności, - na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością fachowej terminologii z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności, -na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności, - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowaną w trakcie zajęć terminologię z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności. 2) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 2 pn.: potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności: - na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić i analizować podstawowych teorii i typologii; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością teorii i typologii; -na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się teoriami i typologiami; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować i analizować teorie i typologie. 3) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 3 pn.: potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym: -na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób opisać systemu pomocy i opieki; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki bez umiejęteności jego analizy; -na ocenę 4 (db.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki, dokonuje jego analizy; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o systemie pomocy i opieki. 4) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 4 pn.: potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej: -na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować pracy socjalnej asystenta; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta, bez umiejętności jej analizy; -na ocenę 4 (db.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta i umie poddać ją analizie; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie wykorzystywać przekazaną w trakcie zajęć wiedzę nt. pracy socjalnej asystenta. 5) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 5 pn.: potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności: -na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie rozpoznaje zaledwie część symptomów; -na ocenę 4 (db.): poprawnie rozpoznaje symptomy; -na ocenę 5 (bdb.): potrafi rozpoznawać symptomy, a także samodzielnie proponować metody rozwiązania problemu. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 13 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Zduniak | |
Group instructors: | Agnieszka Zduniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007. - Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010. -Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193. - Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012 - Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2. - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa. - Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014. - Szwłkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018. - Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 5 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Bojanowska | |
Group instructors: | Elżbieta Bojanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin Przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 20 godzin Przeprowadzanie analiz - 10 godzin Konsultacje -10 godzin Lektura tekstów - 20 godzin Suma godzin: 90 [90:30(25)=3] Liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje). 2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości). 3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie. 4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych. 5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych. 6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych. 7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością. 8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji. 9. Systemy orzekania o niepełnosprawności. 10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym. 11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich 12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele). 13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach. 15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: - Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007. - Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010. -Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193. Literatura uzupełniająca: - Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022. - Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012 - Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2. - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa. - Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014. - Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018. - Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 7 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Drzewek | |
Group instructors: | Katarzyna Drzewek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są 2 nieobecności bez usprawiedliwienia) 25h - przygotowanie do zajęć, w tym lektura literatury przedmiotu 20h - przygotowanie oraz zaprezentowanie prezentacji dotyczącej tematów zaproponowanych przez prowadzącą na zajęciach 20 - przygotowanie do zaliczenia końcowego (w formie egzaminu pisemnego) 25 Suma godzin: 90 [90:30(25)=3] Liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością jest przedmiotem specjalizacyjnym w ramach ścieżki kształcenia, dostępnej na kierunku Praca socjalna. Treści kształcenia obejmują kwestie związane ze starością i procesem starzenia się, niepełnosprawnością i niesamodzielnością oraz zagadnienia dotyczące asystentury wobec osób starszych z niepełnosprawnością. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje). 2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości). 3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie. 4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych. 5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych. 6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych. 7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością. 8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki. Skala problemu i struktura populacji. 9. Systemy orzekania o niepełnosprawności. 10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym. 11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich 12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele). 13-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach. 15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.