(in Polish) Poradnictwo
General data
Course ID: | WSE-PS-P |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Poradnictwo |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) Ćwiczenia: PS1_W11; PS1_U06; PS1_U07; PS1_K09 Wykład: PS1_W07; PS1_W11; PS1_U06; PS1_U07; PS1_K09 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość zasad życia społecznego. |
Short description: |
(in Polish) Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia: 1. Poradnictwo; rodzaje i typy poradnictwa, etapy procesu poradnianego. 2. Poradnictwo specjalistyczne w pomocy społecznej. 3. Klient pomocy społecznej jako podmiot działania w poradnictwie. 4. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa. 5. Poradnictwo jako działalność zorganizowana. 6. Konstrukcja i przekazanie porady w ramach poradnictwa socjalnego 7. Poradnictwo dla osób opuszczających zakłady karne i ich rodzin. 8. Poradnictwo zawodowe dla osób długotrwale bezrobotnych. 9. Poradnictwo dla osób wykluczonych ze względu na pochodzenie, wyznanie, przekonania. 10. Poradnictwo dla cudzoziemców. 11. Poradnictwo dla osób starszych. 12. Poradnictwo dla osób z syndromem DDA. 13. Poradnictwo a rodzina dysfunkcyjna. 14. Poradnictwo a bezdomni, rola streetworkerów. 15. Poradnictwo dla rodzin, których bliscy zostali zwerbowani przez sekty. Wykład: 1. Zapoznanie Studentów z Sylabusem, zapoznanie z warunkami zaliczenia. Wprowadzenie do problematyki poradnictwa. 2. Stereotypy utrudniające wykonywanie zadań z zakresu poradnictwa. 3. Kompetencje zawodowe pracownika, cechy doradcy, metody działania poradniczego. 4. Znaczenie komunikacji interpersonalnej w sytuacji poradniczej. 5. Konflikty społeczne. Rodzaje konfliktów i ich skutki. 6. Podstawowe zasady i dylematy etyczne w poradnictwie. 7. Relacje w pracy socjalnej. 8. Czynniki stresogenne utrudniające relacje interpersonalne. 9. Syndrom wypalenia zawodowego pracownika socjalnego. 10. Poradnictwo skierowane do osób starszych. 11. Uzależnienia jako problem społeczny. 12. Poradnictwo skierowane do osób starszych. 13. Poradnictwo skierowane do osób z niepełnosprawnością. 14. Repetytorium. 15. Zaliczenie przedmiotu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. 3. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Ćwiczenia: PS1_W11 Zna metody diagnozowania i ewaluowania stosowane w pracy socjalnej. PS1_U06 Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). PS1_U07 Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Wykład: PS1_W07 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. PS1_W11 Zna metody diagnozowania i ewaluowania stosowane w pracy socjalnej. PS1_U06 Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły). PS1_U07 Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. PS1_K09 Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. Wiedza: - Zna typowe struktury i instytucje społeczne, w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; nazywa instytucje zajmujące się wsparciem i poradnictwem społecznym, charakteryzuje ich obowiązki oraz zasady i normy postępowania. -Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła sąsiedztwo, organizacje społeczne, społeczność lokalna, o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju; rozpoznaje i charakteryzuje problemy i obszary wymagające działań z obszaru poradnictwa. - Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej; wskazuje formy działań z zakresu poradnictwa w odniesieniu do konkretnych grup. Umiejętności: - Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły); ocenia sytuację osób z grup szczególnego ryzyka, rozpoznaje zagrożenia i szacuje możliwości wyjscia z trudnej sytuacji. - Identyfikuje instrumenty dostępne w procesie prowadzenia pracy z obszaru poradnictwa. - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej. Kompetencje: - Potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje. - Docenia różnorodność metod i form pomocy. - Dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem. Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 13 places
Lectures, 30 hours, 13 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Łodzińska | |
Group instructors: | Jolanta Łodzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Student poznaje metody pracy w różnych aspektach życia społecznego swoich beneficjentów. Student pozna różnego rodzaju instytucje, z którymi będzie współpracował w toku przyszłej pracy. |
|
Full description: |
(in Polish) Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 12 places
Lectures, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Łodzińska | |
Group instructors: | Jolanta Łodzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Full description: |
(in Polish) Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura pomocnicza: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 7 places
Lectures, 30 hours, 7 places
|
|
Coordinators: | Jolanta Łodzińska | |
Group instructors: | Jolanta Łodzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS udział w ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin Opis ECTS udział w wykładach - 30 godzin przygotowanie się do ćwiczeń - 20 godzin przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin konsultacje 5 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Full description: |
(in Polish) Istnieją różne aspekty poradnictwa w pracy socjalnej. Dlatego Student w toku zajęć powinien je poznać, wcześniej powinien zdiagnozować problem, aby adekwatnie móc pomóc beneficjentom. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 3. Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Piorunek, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. Literatura pomocnicza: 1. Poradnictwo zawodowe dla osób szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, (red.) Kukla D., Bednarczyk Ł., Difin, Warszawa 2010. 2. Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, (red.) D. Kukla, Warszawa 2010. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.