Adoption and the system of foster care
General data
Course ID: | WSR-NR-2-APZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Adoption and the system of foster care |
Name in Polish: | Adopcja i system pieczy zastępczej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu zostaną omówione podstawowe pojęcia dotyczące instytucji przysposobienia oraz systemu pieczy zastępczej. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie 2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego 3. Rodzinne formy pieczy zastępczej 4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej 5. Rodzina pomocowa 6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze 7. Przysposobienie - przesłanki 8. Przysposobienie pełne 9. Przysposobienie niepełne 10. Przysposobienie całkowite 11. Adopcja zagraniczna 12. Rozwiązanie adopcji 13. Procedura adopcji krajowej 14. Procedura adopcji zagranicznej 15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: - potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 15 godz. Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy: metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Wiedza: – nie ma uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: – nie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: – nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) Wiedza: – nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: – nie w pełnym zakresie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: – nie w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) Wiedza: – ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: - potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: – docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 5 (bdb) Wiedza: – ma w pełni uporządkowanej wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących; Umiejętności: – bardzo dobrze potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji; Kompetencje społeczne: – w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Dziecko poza rodziną naturalną. 2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem. 3. Istota i rodzaje adopcji. 4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych. 5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem. 6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych. 7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych. 8. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Koordynatora pieczy zastępczej. Finansowanie i kontrola rodzin zastępczych. 9. Rodzinne Domy Dziecka. 10. Wioski Dziecięce. 11. Proces usamodzielnienia dzieci z rodzinnych form pieczy zastępczej. 12. Subsydiarność pieczy zastępczej nad dzieckiem względem rodziny. 13. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. 14. Opieka nad dzieckiem poza rodziną w perspektywie historycznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) - |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 15 godz. Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych i funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie 2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego 3. Rodzinne formy pieczy zastępczej 4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej 5. Rodzina pomocowa 6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze 7. Przysposobienie - przesłanki 8. Przysposobienie pełne 9. Przysposobienie niepełne 10. Przysposobienie całkowite 11. Adopcja zagraniczna 12. Rozwiązanie adopcji 13. Procedura adopcji krajowej 14. Procedura adopcji zagranicznej 15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) - |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Regulska | |
Group instructors: | Agnieszka Regulska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 15 godz. Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy funkcjonowania rodzin adopcyjnych oraz rodzin zastępczych oraz problemów dzieci pozbawionych rodzin naturalnych. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie 2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego 3. Rodzinne formy pieczy zastępczej 4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej 5. Rodzina pomocowa 6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze 7. Przysposobienie - przesłanki 8. Przysposobienie pełne 9. Przysposobienie niepełne 10. Przysposobienie całkowite 11. Adopcja zagraniczna 12. Rozwiązanie adopcji 13. Procedura adopcji krajowej 14. Procedura adopcji zagranicznej 15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018. - A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s. 211-224. Literatura uzupełniająca: - A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48. - A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251. - Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008. - Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) - |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.