Preparation for marriage according to the axiology of John Paul II
General data
Course ID: | WSR-NR-2-PMJP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Preparation for marriage according to the axiology of John Paul II |
Name in Polish: | Przygotowanie do małżeństwa wg Jana Pawła II |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza dotycząca teologii małżenstwa i rodziny oraz kościelnego prawa małżeńskiego. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pogłebienie ogólnych i szczegółowych treści z zakresu przygotowania bliższego do małżeństwa, które ubogaca i ożywia pracę z narzeczonymi. Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest kurs przedmałżeński oraz katechezy przedślubne, dlatego zajęcia przygotowują do ewentulanego projektowania i prowadzenia kursów pzedmałżeńskich w jednostakch kościelnych. Celem zajęc jest równiez ukazanie potrzeby towaryszenia małżonkom w pierwszych latach życia małżeńskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W1 – student potrafi określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, W2 - student zna i rozumie struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom korzystając z dorobku nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych U1 – student posiada umiejętność rozpoznawania czynników wpływających na trwałość małżeństwa i rodziny, potrafi zdiagnozować problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie U2 – student posiada pogłębione przekonanie o konieczności etycznego postępowania prowadzącego do trwałości małżeństwa i rodziny, U3 – student, korzystając ze zdobytej wiedzy, zwłaszcza z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi zaprojektować konkretne działania na rzecz wsparcia narzeczonych oraz młodych małżeństw K1 - student ma świadomość potrzeby stałej formacji w przygotowaniu do małżeństwa, aby dbać o jego etyczny wymiar oraz potrafi zaprojektować różne modele kościelnego przygotowania do małżeństwa oraz towarzyszeniu młodym małżeństwom. K2 - student jest w stanie udzielić profesjonalnych porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw w duchu etyki chrześcijańskiej Opis punktów ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie projektów: 30 godz. Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty W 1,2: na ocenę bardzo dobrą (5) – student bezbłędnie potrafi zdefiniować i określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w uporządkowany i kreatywny sposób opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych na ocenę dobrą (4) – student potrafi zdefiniować i określić większość celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w sposób logiczny opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada wystarczającą wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych na ocenę bardzo dobrą (3) – student potrafi zdefiniować i określić niektóre z celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, potrafi wskazać na pojedyncze struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych Efekty U 1,2,3: na ocenę bardzo dobrą (5) – student diagnozuje szereg zróżnicowanych problemów z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie nazywa, klasyfikuje i objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w bardzo ciekawy i kreatywny sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw na ocenę dobrą (4) – student potrafi diagnozować główne problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w ciekawy sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw na ocenę dostateczną (3) – student potrafi diagnozować pojedyncze problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi wskazać kilka działań mających na celu wsparcie narzeczonych i młodych małżeństw Efekty K 1,2: na ocenę bardzo dobrą (5) – student potrafi wskazać i bardzo dobrze opisać, a nawet zaproponować różne metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w bardzo kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób bezbłędny porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i kompetentnie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny. na ocenę dobrą (4) – student potrafi wskazać i dobrze opisać metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób wystarczający porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i logicznie poprowadzić zajęcia, popełniając nieliczne błędy, jego działania charakteryzują się dobrym stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny. na ocenę dostateczną (3) – student potrafi wskazać pojedyncze metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje na poziomie podstawowym model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie podjąć rozmowę dotyczącą porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi logicznie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują siępodstawową wiedzą z zakresu etyki małżeństwa i rodziny. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Mieczysław Ozorowski | |
Group instructors: | Mieczysław Ozorowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Mieczysław Ozorowski | |
Group instructors: | Mieczysław Ozorowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w zajęciach: 30 godz. zaznajomienie z literaturą: 15 godz. przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz. liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zaprezentowanie ogólnych i szczegółowych treści z zakresu przygotowania bliższego, które ubogaca i ożywa pracę z narzeczonymi. Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest kurs przedmałżeński oraz katechezy przedślubne. W okresie pandemii zajęcia prowadzone są za pośrednictwem MS Teams Kod dostępu: pos58fy |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Zagadnienia wstępne. Małżeństwo darem i zobowiązaniem. Przegląd nauczania Kościoła odnośnie formacji osobistej i formacji wiary. 2. Powołanie do małżeństwa 3. Zadania narzeczeństwa. 4. Kto może zawrzeć małżeństwo. 5. Małżeństwo według zamysłu Bożego. 6. Cele małżeństwa. Miłość, odpowiedzialność, prokreacja 7. Czynności prawno-duszpasterskie przed zawarciem małżeństwa. 8. Treść przysięgi małżeńskiej. Przymioty małżeństwa. 9. Odpowiedzialne rodzicielstwo. 10. Wspólnota małżeńska i rodzinna wspólnotą miłości i życia 11. Sztuka harmonijnego życia w małżeństwie i rodzinie. 12. Komunikacja w rodzinie. 13. Wzajemne relacje członków rodziny. 14. Kształtowanie chrześcijańskiego modelu małżeństwa i rodziny. 15. Duchowość małżeństwa i rodziny. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985. Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991. Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990. Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997. Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002. Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010 Struzik Z., Narzeczeństwo małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd.IPJPII, Warszawa 2019. M. Tatar, Duchowość małżeństwa i rodziny dzisiaj, Radom 2013. M. Ozorowski, Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego, Teologia i moralność 12(2012) s. 37-48; M. Ozorowski, Prawa rodziny w nauczaniu papieża Jana Pawła II, w: Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, red. Z. Struzik, Instytut papieża Jana Pawła II, Warszawa 2012, s. 107-117. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak wymagań wstępnych |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Łukasz Borowski | |
Group instructors: | Łukasz Borowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis punktów ECTS: Udział w zajęciach: 30 godz. Przygotowanie projektu: 30 godz. Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS |
|
Type of subject: | optional with limited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.