Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Preparation for marriage according to the axiology of John Paul II

General data

Course ID: WSR-NR-2-PMJP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Preparation for marriage according to the axiology of John Paul II
Name in Polish: Przygotowanie do małżeństwa wg Jana Pawła II
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wiedza dotycząca teologii małżenstwa i rodziny oraz kościelnego prawa małżeńskiego.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest pogłebienie ogólnych i szczegółowych treści z zakresu przygotowania bliższego do małżeństwa, które ubogaca i ożywia pracę z narzeczonymi.

Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest kurs przedmałżeński oraz katechezy przedślubne, dlatego zajęcia przygotowują do ewentulanego projektowania i prowadzenia kursów pzedmałżeńskich w jednostakch kościelnych. Celem zajęc jest równiez ukazanie potrzeby towaryszenia małżonkom w pierwszych latach życia małżeńskiego.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W1 – student potrafi określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny,

W2 - student zna i rozumie struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom korzystając z dorobku nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

U1 – student posiada umiejętność rozpoznawania czynników wpływających na trwałość małżeństwa i rodziny, potrafi zdiagnozować problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie

U2 – student posiada pogłębione przekonanie o konieczności etycznego postępowania prowadzącego do trwałości małżeństwa i rodziny,

U3 – student, korzystając ze zdobytej wiedzy, zwłaszcza z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi zaprojektować konkretne działania na rzecz wsparcia narzeczonych oraz młodych małżeństw

K1 - student ma świadomość potrzeby stałej formacji w przygotowaniu do małżeństwa, aby dbać o jego etyczny wymiar oraz potrafi zaprojektować różne modele kościelnego przygotowania do małżeństwa oraz towarzyszeniu młodym małżeństwom.

K2 - student jest w stanie udzielić profesjonalnych porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw w duchu etyki chrześcijańskiej

Opis punktów ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie projektów: 30 godz.

Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Konsultacje: 5 godz.

SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty W 1,2:

na ocenę bardzo dobrą (5) – student bezbłędnie potrafi zdefiniować i określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w uporządkowany i kreatywny sposób opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

na ocenę dobrą (4) – student potrafi zdefiniować i określić większość celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w sposób logiczny opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada wystarczającą wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

na ocenę bardzo dobrą (3) – student potrafi zdefiniować i określić niektóre z celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, potrafi wskazać na pojedyncze struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

Efekty U 1,2,3:

na ocenę bardzo dobrą (5) – student diagnozuje szereg zróżnicowanych problemów z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie nazywa, klasyfikuje i objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w bardzo ciekawy i kreatywny sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw

na ocenę dobrą (4) – student potrafi diagnozować główne problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w ciekawy sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw

na ocenę dostateczną (3) – student potrafi diagnozować pojedyncze problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi wskazać kilka działań mających na celu wsparcie narzeczonych i młodych małżeństw

Efekty K 1,2:

na ocenę bardzo dobrą (5) – student potrafi wskazać i bardzo dobrze opisać, a nawet zaproponować różne metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w bardzo kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób bezbłędny porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i kompetentnie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.

na ocenę dobrą (4) – student potrafi wskazać i dobrze opisać metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób wystarczający porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i logicznie poprowadzić zajęcia, popełniając nieliczne błędy, jego działania charakteryzują się dobrym stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.

na ocenę dostateczną (3) – student potrafi wskazać pojedyncze metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje na poziomie podstawowym model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie podjąć rozmowę dotyczącą porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi logicznie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują siępodstawową wiedzą z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Mieczysław Ozorowski
Group instructors: Mieczysław Ozorowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Mieczysław Ozorowski
Group instructors: Mieczysław Ozorowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:


udział w zajęciach: 30 godz.


zaznajomienie z literaturą: 15 godz.


przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz.


liczba ECTS: 3

Type of subject:

optional with unlimited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest zaprezentowanie ogólnych i szczegółowych treści z zakresu przygotowania bliższego, które ubogaca i ożywa pracę z narzeczonymi.

Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest kurs przedmałżeński oraz katechezy przedślubne.

W okresie pandemii zajęcia prowadzone są za pośrednictwem MS Teams

Kod dostępu: pos58fy

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1. Zagadnienia wstępne. Małżeństwo darem i zobowiązaniem. Przegląd nauczania Kościoła odnośnie formacji osobistej i formacji wiary.

2. Powołanie do małżeństwa

3. Zadania narzeczeństwa.

4. Kto może zawrzeć małżeństwo.

5. Małżeństwo według zamysłu Bożego.

6. Cele małżeństwa. Miłość, odpowiedzialność, prokreacja

7. Czynności prawno-duszpasterskie przed zawarciem małżeństwa.

8. Treść przysięgi małżeńskiej. Przymioty małżeństwa.

9. Odpowiedzialne rodzicielstwo.

10. Wspólnota małżeńska i rodzinna wspólnotą miłości i życia

11. Sztuka harmonijnego życia w małżeństwie i rodzinie.

12. Komunikacja w rodzinie.

13. Wzajemne relacje członków rodziny.

14. Kształtowanie chrześcijańskiego modelu małżeństwa i rodziny.

15. Duchowość małżeństwa i rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985.

Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991.

Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990.

Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997.

Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.

Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010

Struzik Z., Narzeczeństwo małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd.IPJPII, Warszawa 2019.

M. Tatar, Duchowość małżeństwa i rodziny dzisiaj, Radom 2013.

M. Ozorowski, Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego, Teologia i moralność 12(2012) s. 37-48;

M. Ozorowski, Prawa rodziny w nauczaniu papieża Jana Pawła II, w: Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, red. Z. Struzik, Instytut papieża Jana Pawła II, Warszawa 2012, s. 107-117.

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak wymagań wstępnych

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Łukasz Borowski
Group instructors: Łukasz Borowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis punktów ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie projektu: 30 godz.

Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Konsultacje: 5 godz.

SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS


Type of subject:

optional with limited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)