Juvenile and family probation officer in the legal system
General data
Course ID: | WSR-NRN-2-NKSP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Juvenile and family probation officer in the legal system |
Name in Polish: | Nieletni i kurator w systemie prawnym |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu metodologii pracy kuratora rodzinnego oraz charakterystyki prawnej osoby nieletniej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zakres regulacyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich. 2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich. 3. Przesłanki zastosowania ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. 4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich. 5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich 6. Kurator sądowy w systemie prawnym 7. Zadania kuratorów rodzinnych, 8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej). 9. Kuratorzy społeczni 10. Samorząd kuratorski |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: - Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis - Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS - Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych - Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Literatura uzupełniająca: - V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013; - Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1 student zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego Ek 2 student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego Umiejętności: Ek 3 student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych Ek 4 student posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy Kompetencje społeczne: Ek 5 student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny Ek 6 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego ECTS: udział w wykładach: 18 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz. lektura literatury przedmiotu: 22 godz. Suma godzin: 50 [50/30(25) godz. = 2 ECTS] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Wiedza: Ocena 2 (ndst) student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego. Ocena 3 (dst) student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego. Ocena 4 (db) student zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, ma uporządkowaną wiedzę prawą o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego. Ocena 5 (bdb) student w pełnym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, nie posiada pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy. Ocena 3 (dst) student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu kurateli oraz dotyczącej osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, nie posiada w pełni pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy. Ocena 4 (db) student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy. Ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, posiada w pełni pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy. Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego. Ocena 3 (dst) student nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, nie jest przygotowany w pełni do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego. Ocena 4 (db) student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego. Ocena 5 (bdb) student docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
SU KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 14 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Czekalski | |
Group instructors: | Piotr Czekalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu metodologii pracy kuratora rodzinnego oraz charakterystyki prawnej osoby nieletniej. |
|
Full description: |
(in Polish) acyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich. 2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich. 3. Przesłanki zastosowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. 4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich. 5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich 6. Kurator sądowy w systemie prawnym 7. Zadania kuratorów rodzinnych, 8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej). 9. Kuratorzy społeczni 10. Samorząd kuratorski |
|
Bibliography: |
(in Polish) Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis - Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS - Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych - Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich Literatura uzupełniająca: - V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013; |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 14 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Czekalski | |
Group instructors: | Piotr Czekalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu metodologii pracy kuratora rodzinnego oraz charakterystyki prawnej osoby nieletniej. |
|
Full description: |
(in Polish) acyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich. 2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich. 3. Przesłanki zastosowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. 4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich. 5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich 6. Kurator sądowy w systemie prawnym 7. Zadania kuratorów rodzinnych, 8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej). 9. Kuratorzy społeczni 10. Samorząd kuratorski |
|
Bibliography: |
(in Polish) Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis - Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowi T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS - Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych - Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Literatura uzupełniająca: - V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.