Art of public speaking
General data
Course ID: | WT-DKS-P-SW |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Art of public speaking |
Name in Polish: | Sztuka wystąpień publicznych |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: |
Courses at UKSW |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | communication and media studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość podstawowych teorii komunikowania. |
Short description: |
The classes are aimed at people interested in the development and improvement of communicative and linguistic competences in the area of public speaking. They cover basic issues in the field of rhetoric, techniques of expression characteristic of communication situations in the form of one-on-many. |
Full description: |
The aim of the course is to teach students the ability to build a public image in the journalistic profession with the use of living word culture. Students will learn the rules of preparing and delivering traditional and situational public speeches in various professional challenges. They will have practical skills in this area, thanks to which they will improve themselves in the future. |
Bibliography: |
Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M.,Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1 (DL_W16) - the student defines, identifies, knows and understands contemporary cultural processes related to the preparation of visual techniques. EK 2 (DL_U04) - the student discusses and diagnoses the problem and journalism for the interpretation and understanding of contemporary phenomena. EK (DL_U12) the student has a command of Polish and a foreign language spoken and written at B2 level. EK 4 (DL_U15) - the student presents his own views and ideas, also authors and authors conform to them. EK 5 (DL_K06) - the student adheres to the principles of electronic ethics and the norm of social coexistence. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składa się: - aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach, - obecność (90%) – dopuszczalne są trzy (3) nieobecności w semestrze, - oddanie projektów i ich zaprezentowanie. O ocenie dobrej lub bardzo dobrej z przedmiotu decyduje suma uzyskanych punktów z wyżej opisanych projektów i ćwiczeń oraz obecności na zajęciach (według wyżej przedstawionych warunków). Dla efektów DL_W16, DL_U04, DL_U12, DL_U15, DL_K06: Na ocenę bardzo dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie wszystkie najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje wszystkie kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje biegle, kompetentnie, skutecznie własne poglądy i pomysły, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega wszystkie zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. Na ocenę dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie większość najważniejszych współczesnych procesów kulturowych związanych z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje większość kluczowych motywów i wydarzeń z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje większość własnych poglądów i pomysłów, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega większość zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. Na ocenę dostateczną: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie niektóre najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje niektóre kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 na poziomie podstawowym, - student prezentuje niektóre własne poglądy i pomysły, a także niekiedy przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega niektóre zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Marcyński | |
Group instructors: | Krzysztof Marcyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu zajęć – 6.10.2021 2. Zadanie nr 1: Wystąpienie publiczne o sobie (1 min. na jedną osobę): 13.10.2021 3. Wystąpienie publiczne o sobie (1 min. na jedną osobę) – cd. zajęć: 20.10.2021 4. Klasyczny plan mowy publicznej – 27.10.2021 5. Zadanie nr 2: Spontaniczne wystąpienie publiczne na wylosowany na zajęciach temat (1 min na jedną osobę): 03.11.2021 6. Zadanie nr 3: Prezentacja projektu „mój ulubiony mówca” lub „arcyciekawy fragment publicznej mowy: 10.11.2021 7. Cechy dobrego mówcy – 17.11.2021 8. Zadanie nr 4: Prezentacja projektu „arcyciekawe sformułowania”: 24.11.2021 9. Radzenie sobie ze stresem: 01.12.2021 10. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 8.12.2021 11. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 15.12.2021 12. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 5.01.2022 13. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 12.01. 2022 14. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 19.01.2022 15. Podsumowanie, zaliczenia: 26.01.2022 |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Kod do zajęć: v0fovnj |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Marcyński | |
Group instructors: | Krzysztof Marcyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do projektów: 15 godz. Samodzielna analiza materiałów prezentacyjnych z zajęć: 10 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 60 = 2 ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności budowania wizerunku publicznego w zawodzie dziennikarza z wykorzystaniem kultury żywego słowa. Słuchacze zapoznają się z zasadami przygotowywania i wygłaszania tradycyjnych i sytuacyjnych mów publicznych w różnych zawodowych wyzwaniach. Posiądą umiejętności praktyczne w tym zakresie, dzięki czemu samodzielnie w przyszłości będą się doskonalić. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH WYK
WYK
WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Marcyński | |
Group instructors: | Krzysztof Marcyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Na ocenę końcową składa się: - aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach, - obecność (90%) – dopuszczalne są trzy (3) nieobecności w semestrze, - oddanie projektów i ich zaprezentowanie. O ocenie dobrej lub bardzo dobrej z przedmiotu decyduje suma uzyskanych punktów z wyżej opisanych projektów i ćwiczeń oraz obecności na zajęciach (według wyżej przedstawionych warunków). Dla efektów DL_W16, DL_U04, DL_U12, DL_U15, DL_K06: Na ocenę bardzo dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie wszystkie najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje wszystkie kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje biegle, kompetentnie, skutecznie własne poglądy i pomysły, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega wszystkie zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. Na ocenę dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie większość najważniejszych współczesnych procesów kulturowych związanych z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje większość kluczowych motywów i wydarzeń z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje większość własnych poglądów i pomysłów, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega większość zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. Na ocenę dostateczną: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie niektóre najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje niektóre kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 na poziomie podstawowym, - student prezentuje niektóre własne poglądy i pomysły, a także niekiedy przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega niektóre zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności budowania wizerunku publicznego w zawodzie dziennikarza z wykorzystaniem kultury żywego słowa. Słuchacze zapoznają się z zasadami przygotowywania i wygłaszania tradycyjnych i sytuacyjnych mów publicznych w różnych zawodowych wyzwaniach. Posiądą umiejętności praktyczne w tym zakresie, dzięki czemu samodzielnie w przyszłości będą się doskonalić. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Marcyński | |
Group instructors: | Krzysztof Marcyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.