Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002; 2. J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000; 3. W. W. Skarbek, Wybrane zagadnienia metodologi nauk społecznych, Piotrków Trybunalski 2013; 4. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca:
1. J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012; 2. R. K. Yin, Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Warszawa 2015; 3. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2021; 4. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2021; 5. J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Warszawa 2013; 6. Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001.
|
Metody i kryteria oceniania: |
EK z zakresu wiedzy są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych.
EK z zakresu umiejętności są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych.
EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane za pomocą: obserwacji zachowań, odpowiedzi ustnej, udziału w dyskusji, zaangażowania w pracy w grupach oraz przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych.
Suma punktów za aktywność oraz punktów za przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych będzie stanowić ocenę końcową z warsztatów.
Łącznie można będzie uzyskać:
- 30 punktów za aktywność
- 30 za przygotowanie prezentacji nt. metodologi badań naukowych.
Punktem referencyjnym jest 60 pkt - 100%
Skala ocen
91 – 100% bardzo dobry (5.0)
- 81 – 90% plus dobry (4.5)
- 71 – 80% dobry (4.0)
- 61 – 70% plus dostateczny
- 55 – 60% dostateczny (3.0),
- poniżej 50% niedostateczny (2.0).
|
Zakres tematów: |
1. Badania i wiedza naukowa (wiedza przednaukowa lub zmysłowo-percepcyjna, krytyczno-refleksyjna i naukowa, charakterystyka wiedzy naukowej; pojęcie nauki, klasyfikacja nauk, przedmiot wiedzy nauk społecznych i prawnych).
2. Pojęcie prawa. Różne sposoby pojmowania prawa.
3. Proces badań naukowych (pojęcie, charakterystyka i cele badań naukowych, rola badawcza, etapy badań naukowych).
4. Metody badawcze stosowane w naukach prawnych (metody epistemologiczne i nauki prawne; metody logiczne stosowane do rozwiązywania problemów prawnych).
5. Techniki badawcze stosowane w naukach prawnych (techniki konsensusu, jakościowe techniki badawcze, ilościowe techniki badawcze, ocena ekonomiczna).
6. Projekt badawczy: pojęcie, struktura (tytuł, sformułowanie, systematyzacja problemu, cele badawcze, uzasadnienie, hipoteza, metodologia, zarys treści, harmonogram, bibliografia) i użyteczność.
7. Zastosowanie metodologii badań naukowych w praktyce prawniczej (tworzenie prawa, stosowanie prawa, badanie i poznawanie prawa, nauczanie prawa, inne) – cz. 1.
8. Zastosowanie metodologii badań naukowych w praktyce prawniczej (tworzenie prawa, stosowanie prawa, badanie i poznawanie prawa, nauczanie prawa, inne) – cz. 2.
|
Metody dydaktyczne: |
EK z zakresu wiedzy są osiągane metodami: wykład informacyjny, wykład problemowy.
EK z zakresu umiejętności są osiągane metodami: badawczą (dociekania naukowego), warsztatową, aktywizującą n(np.: "burza mózgów"), pracy w grupach.
EK z zakresu kompetencji społecznych są osiągane metodami: badawczą (dociekania naukowego), warsztatową, aktywizującą n(np.: "burza mózgów"), pracy w grupach.
|