Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura polska po 1989 roku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FPZ-II-2-LiPo1989
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura polska po 1989 roku
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA








FP1_W01; FP1_W03




FP1_W05; FP1_W07




FP1_W14; FP1_W16








UMIEJĘTNOŚCI








FP1_U03; FP1_U04








KOMPETENCJE SPOŁECZNE








FP1_K01; FP1_K06

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego

2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego

3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański

4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią

5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny

6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa

7." Instalacja Idziego" - powieść idei.

8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną

9." Generał" - dramat polityczny?

10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?

11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?

12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta

13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza

14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej

15. "Lala" - powieść "korzenna"?

16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?

Literatura:

1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007

2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013

3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005

4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005

5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012

6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009

7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009

8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011

9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014

10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012

11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004

12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998

13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002

14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012

15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.

16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

FP2_W01; FP2_W11

Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.

FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.

FP2_K01

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA:

1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .

2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.

3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.

4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Łukasz Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach


15 godzin - przygotowanie się do zajęć


15 godzin - przygotowanie się do pracy pisemnej

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego

2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego

3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański

4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią

5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny

6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa

7." Instalacja Idziego" - powieść idei.

8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną

9." Generał" - dramat polityczny?

10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?

11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?

12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta

13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza

14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej

15. "Lala" - powieść "korzenna"?

16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?

Literatura:

1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007

2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013

3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005

4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005

5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012

6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009

7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009

8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011

9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014

10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012

11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004

12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998

13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002

14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012

15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.

16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Łukasz Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych.

Pełny opis:

1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego

2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego

3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański

4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią

5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny

6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa

7." Instalacja Idziego" - powieść idei.

8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną

9." Generał" - dramat polityczny?

10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna?

11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości?

12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta

13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza

14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej

15. "Lala" - powieść "korzenna"?

16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos?

Literatura:

1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007

2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013

3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005

4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005

5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012

6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009

7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009

8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011

9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014

10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012

11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004

12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998

13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002

14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012

15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast.

16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)