Redakcja tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-II-1-RedTek |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia FP1e_W05 FP1e_W09 FP1e_W18 FP1e_U06 FP1e_K02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość zasad poprawności językowej: poprawna polszczyzna z rozumieniem uzusów języka, rozróżnianie różnych języków - grup społecznych, tekstów, funkcji. |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci/studentki poznają zasady redakcji tekstu i uczą się je stosować w praktyce. Ćwiczenia poprzedzone są krótkim wykładem. |
Pełny opis: |
Znajomość zasad opracowania redakcyjnego i całego procesu edytorskiego; rozumienie standardów redagowania tekstów o różnym stopniu trudności w zależności od rodzaju i funkcji tekstu; zastosowanie nabytej wiedzy, czyli umiejętność redagowania różnego rodzaju tekstów (tekst literacki, naukowy, publicystyczny, informacyjny i inne); znajomość sposobów zapisu opracowania redakcyjnego, przypisów, komentarzy itd. |
Literatura: |
Ewa Wolańska, Adam Wolański i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2006; Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008; Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018; Henryk Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004; Słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 1999 (i kolejne wyd.); Nowy słownik ortograficzny (z zasadami pisowni i interpunkcji), red. Edward Polański, Warszawa 2002 (i kolejne wy.); Słowniki internetowe języka polskiego; Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. Najnowsze słownictwo polskie (słownik internetowy), red. M. Bańko, M. Czeszewski, J. Burzyński (http://nowewyrazy.uw.edu.pl/); |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1e_W05 1. Zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego. FP1e_W09 1. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym. 2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym. FP1e_W18 1. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej. FP1e_U06 1. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi. 2. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym. FP1e_K02 1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji, podaje przykłady, umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora - bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie - pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki. Na ocenę dobra: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i poprawności językowej, podaje przykłady, umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i inne książki z zakresu redakcji tekstu - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w grupie, prezentuje wyniki. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji - wymienia i poprawia błędy językowe - potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu redakcji tekstu - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w zespole. Na ocenę niedostateczną: - student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Misiak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Misiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci/studentki poznają zasady redakcji tekstu i uczą się je stosować w praktyce. Ćwiczenia poprzedzone są krótkim wykładem. |
|
Pełny opis: |
Znajomość zasad opracowania redakcyjnego i całego procesu edytorskiego; rozumienie standardów redagowania tekstów o różnym stopniu trudności w zależności od rodzaju i funkcji tekstu; zastosowanie nabytej wiedzy, czyli umiejętność redagowania różnego rodzaju tekstów (tekst literacki, naukowy, publicystyczny, informacyjny i inne); znajomość sposobów zapisu opracowania redakcyjnego, przypisów, komentarzy itd. |
|
Literatura: |
Ewa Wolańska, Adam Wolański i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2006; Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008; Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018; Henryk Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004; Słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 1999 (i kolejne wyd.); Nowy słownik ortograficzny (z zasadami pisowni i interpunkcji), red. Edward Polański, Warszawa 2002 (i kolejne wy.); Słowniki internetowe języka polskiego; Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. Najnowsze słownictwo polskie (słownik internetowy), red. M. Bańko, M. Czeszewski, J. Burzyński (http://nowewyrazy.uw.edu.pl/); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Partyka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aITnEOKMC3EK_hsBtUsLZB0NH4YVBvZDBzl1XtKwBYmw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f163f3ed-c02e-43c2-8f3b-a29ebf89ffc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.