Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-1-PedOg |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia NP1_W01 NP1_W02 PSI_W03 PSI_W01 PPW_W01 PPW_W10 NP1_U01 NP1_U02 PS_U1 PS_U2 PPW_U01 PPW_U03 NP1_K01 NP1_K03 PS_K1 PPW_K01 PPW_K02 PPW_K09 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z elementarną terminologią używaną w pedagogice, zrozumienie jej źródeł i miejsca w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązań z innymi dyscyplinami. Zakłada się także dostarczenie uporządkowanej wiedzy na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych i społeczno-kulturowych podstaw, jak również - kształtowanie umiejętności wykorzystywania podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: w czasie zajęć omawiana jest podstawowa terminologia pedagogiczna, zjawiska przemian w wychowaniu, rozwój naukowy pedagogiki jako nauki, metody badań pedagogicznych, nauki współpracujące z pedagogiką, działy pedagogiki i powstałe subdyscypliny pedagogiczne, struktury pedagogiki koncepcje człowieka. Przedstawia się także główne systemy pedagogiczne powstałe i powstające aktualnie. Pedagogika koncyliacyjna i miejsce pedagogiki w epoce postmodernizmu stanowią zagadnienia końcowe. Metody oceny: egzamin pisemny. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W_01 potrafi omówić genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania; wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych; W_02 potrafi omówić założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki; W_04 potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki; Umiejętności: U_01 potrafi dostrzegać i interpretować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania; U_02 posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne: K_01 ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych K_02 wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z testu. Kryteria oceniania: 5.0 (bardzo dobry) Student: - ma pogłębioną wiedzę na temat historii pedagogiki - porównuje teorie wyjaśniające zależności między doświadczeniem-wiedzą-nauką, a uczeniem się-nauczaniem-pracą dydaktyczną na poziomie edukacji wczesnoszkolnej - rozwiązuje problemy dydaktyczne, - inicjuje współpracę w grupie, - uczestniczył w co najmniej 90% wykładów. 4.0 (dobry) Student: - ma ugruntowaną historii pedagogiki, - charakteryzuje cele i efekty nauczania i uczenia się, - projektuje własne działanie dydaktyczne, - uczestniczył w co najmniej 70% wykładów. 3,0 (dostateczny) Student: - zna podstawowe pojęcia i teorie wyjaśniające zagadnienia związane z pedagogiką, - właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do treści kształcenia, - projektuje własne działanie dydaktyczne, - uczestniczył w co najmniej 50% wykładów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Marszałek, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Lidia Marszałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z elementarną terminologią używaną w pedagogice, zrozumienie jej źródeł i miejsca w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązań z innymi dyscyplinami. Zakłada się także dostarczenie uporządkowanej wiedzy na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych i społeczno-kulturowych podstaw, jak również - kształtowanie umiejętności wykorzystywania podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. |
|
Pełny opis: |
Ewolucja tożsamości pedagogiki. Charakterystyka pedagogiki jako nauki. Rozwój naukowy pedagogiki. Terminologia/język pedagogiki. Inter/sub/trans-dyscyplinarność pedagogiki. Mapa podstawowych pojęć pedagogicznych. Pedagogika jako nauka pogranicza. Metodologia pedagogiki i badań pedagogicznych: Wkład poszczególnych nauk dla rozwoju wiedzy pedagogicznej. Specyfika badań własnych pedagogiki i ich etapy. Podział metod badawczych pedagogiki ze względu na ich strukturę. Ontologiczne podstawy wychowania. Wychowanie - definicje, znaczenie, funkcje, cele, zasady, formy, metody. Wychowanie w kontekście założeń aksjologicznych w życiu człowieka i społeczności. Wychowanie, nauczanie i kształcenie. Antropologiczne podstawy wychowania. Osoba ludzka podmiotem działalności wychowawczej. Statyczne i dynamiczne rozumienie osoby w pedagogice. Błędne koncepcje wychowania wynikające z jednostronnych sposobów rozumienia osoby. Integralna koncepcja człowieka i wychowania. |
|
Literatura: |
Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003; K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003; B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998; G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Ewelina Rzońca, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Rzońca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Niewęgłowski, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30 godz. Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4] Liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z elementarną terminologią używaną w pedagogice, zrozumienie jej źródeł i miejsca w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązań z innymi dyscyplinami. Zakłada się także dostarczenie uporządkowanej wiedzy na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych i społeczno-kulturowych podstaw, jak również - kształtowanie umiejętności wykorzystywania podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.