Oglądanie słów - czytanie obrazów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-OglSłCzytObr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Oglądanie słów - czytanie obrazów |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W06 KU2_U08 KU2_K02 |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynając konwersatorium kierunkowe: • posiada podstawową wiedzę na temat środków wyrazu literackiego i malarskiego; • zna elementarne terminy literackie i plastyczne. |
Pełny opis: |
Żyjemy otoczeni różnorodnymi formami przekazu słownego i obrazowego. W historii kultury przypisano im odmienne funkcje. Słowo drukowane przede wszystkim znaczyło, natomiast obraz przedstawiał. Dlatego druk przeznaczony był przede wszystkim do czytania, obraz – oglądania. Pojawiły się w związku z tym dwa typy wizualności: werbalna i obrazowa. Na przestrzeni historii kultury ten klarowny, uproszczony podział „negowała” poezja wizualna, a „zburzyły” go propozycje artystyczne i użytkowe awangard dwudziestowiecznych (np. kubizm, futuryzm, formizm, abstrakcja, happening). Słowo drukowane i obraz w związku z tym zaczęły pełnić funkcje i znaczeniowe, i przedstawiające. Na kolejnych konwersatoryjnych spotkaniach studentki/ci będą stosować procedury percepcyjne i poznawcze, tradycyjnie traktowane jako odległe wskazanym typom przekazów, to znaczy będą oglądać słowa drukowane i czytać obrazy malarskie. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie 3 projektów wierszy wizualnych lub konkretnych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy student: • dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych; • zrozumie również procesy ikonizacji słowa i upiśmiennienia obrazu – interdyscyplinarne zależności występujące w kulturze od dawna, ale marginalnie – ich uwarunkowania (percepcyjne i poznawcze) oraz konsekwencje komunikacyjne i społeczne. W zakresie umiejętności student: • potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego. W zakresie kompetencji student: • jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych; • jest również gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca student kończąc ćwiczenia: - na ocenę 5 (bdb.): • dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych; • zrozumie również procesy ikonizacji słowa i upiśmiennienia obrazu oraz ich uwarunkowania (percepcyjne i poznawcze) i konsekwencje komunikacyjno- społeczne; • potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego; • jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych; • jest również gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. - na ocenę 4 (db.): • dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych; • zrozumie albo proces ikonizacji słowa, albo proces upiśmiennienia obrazu jednego z nich uwarunkowania (percepcyjne i poznawcze) oraz ich konsekwencje komunikacyjne i społeczne; • potrafi samodzielnie planować, ale już nie realizować proces dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego; • jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych; • jest jest jednak gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. - na ocenę 3 (dst.): • dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych; • nie rozumie jednak ani procesu ikonizacji słowa, ani upiśmiennienia obrazu, zatem nie zna ich żadnych uwarunkowań i żadnych konsekwencji. • nie potrafi ani samodzielnie planować, ani realizować procesu dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego; • jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych; • jest jest jednak gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. - na ocenę 2 (ndst.): • nie zna mechanizmów ani czytania, ani oglądania, dlatego nie potrafi ich w opisać ani w kontekście żadnych komunikatów; • nie rozumie również ani procesu ikonizacji słowa, ani upiśmiennienia obrazu; • dlatego nie potrafi ani samodzielnie planować, ani realizować procesu dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności; • nie jest gotów do rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych; • jest również również gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi uwarunkowaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) na podstawie 3 projektów wierszy wizualnych lub konkretnych - 100%. Na prośbę studentów zmniejszono do 2 projektów. Wstępnym warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest: - obecności na zajęciach (wolno być dwa razy nieobecnym, trzecia nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich trzech nieobecności, czwarta nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na konwersatorium); - przygotowania do konwersatoriów aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową o pół oceny). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 3 punkty (75 godz.) - udział w ćwiczeniach (30 godz.); - lektura do zajęć, umieszczona na platformie Moodle (15 godz.); - przygotowanie 3 projektów wierszy wizualnych lub konkretnych (30 godz.). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.