Poetics of Roman Epic
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-PoeticofRoman |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetics of Roman Epic |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK2_U06 w: FK2_W01, FK2_W02, FK2_W03 U: FK2_U01, FK2_U03 k: FK2_k01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość łaciny na poziomie pozwalającym na lekturę tekstów oryginalnych |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze specyfiką epiki łacińskiej z naciskiem na epokę Cesastwa. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrować się będą na zagadnieniach dotyczących poetyki poematów epickich I wieku ne. a więc odpowiednio: dydaktycznego poematu Maniliusza Wojny domowej Lukana Argonautyków Waleriusza Flakkusa Tebaidy Stacjusza (oraz zachowanych ksiąg Achilleis) Puników Syliusza Italika Wśród omawianych tematów: Wpływ poetyki Wergiliusza, w szczególności znaczenie Eneidy Wpływ poetyki Owidiusza (Metamorfozy, Heroidy) Relacja względem poezji aleksandryjskiej i neoteryków Relacja względem współczesnej reflekcji retorycznej (Kwintylian) Kwestia wzajemnej relacji omawianych poematów Problem wzniosłości (sublimitas) Wpływ koncepcji filozoficznych |
Literatura: |
Manilius Astronomica (G.P. Goold) Lucan The Civil War (J. D. Duff) Valerius Flaccus Argonautica (J.H. Mozley) Statius: Thebaid ( D. Shackleton-Bailey) Silius Italicus Punica (J. D. Duff) Virgil Aeneid (H.R. Fairclough, G.P. Goold) Ovid Metamorphoses (F.J. Miller), Heroides (G. Showerman) Claudian (M. Platnauer) Apollonius Rhodius Argonautica (W.H. Race) F. Ahl Introduction to Lucan, 1964 R. Ganiban Statius and Virgil, Cambridge 2007 B. Tipping Exemplary Epic, Oxford 2010 C. Stocks Roman Hannibal, Liverpool 2014 P. Asso Brills Companion to Lucan, 2010 A. Augoustakis Brills Companion to Silius Italicus, 2009 W. Dominik Brills Companion to Statius, 2015 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
w: FK2_W01, FK2_W02, FK2_W03 U: FK2_U01, FK2_U03 k: FK2_k01 W: student dysponuje poglębioną wiedzą na temat rozwoju formy epickiej w okresie Cesarstwa; orientuje się w przemianach poetyki eposu bohaterskiego, problemach związanych z ewolucją epiki historycznej, interferencji poetyki senekańskiej a także koncepocji retorycznych i filozoficznych. student dostrzega głebokie związki łączące epikę Cesarstwa z okresem wcześniejszym, a także z współczesnymi nurtami intelektualnymi. U: student nabywa praktycznych umiejętności zwiazanych z samodzielną pracą z tekstem w zakresie jego interpretacji oraz zaawansowanego odczytania lektury w kontekście historycznym a także literackim. K: student ćwiczy nawyki pracy z wykorzystaniem najnowszej literatury, i w odwołaniu do najnowszych trendów badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zalliczenie ustne, w postaci rozmowy na temat ustalonego wcześniej z prowadzącym i opracowanego przez studenta zagadnienia szczegółowego |
Praktyki zawodowe: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 - zajęcia w kontakcie bezpośrednim 3 - lektura 1 - przygotowanie do dyskusji interpretacyjnej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze specyfiką epiki łacińskiej z naciskiem na epokę Cesastwa. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrować się będą na zagadnieniach dotyczących poetyki poematów epickich I wieku ne. a więc odpowiednio: dydaktycznego poematu Maniliusza Wojny domowej Lukana Argonautyków Waleriusza Flakkusa Tebaidy Stacjusza (oraz zachowanych ksiąg Achilleis) Puników Syliusza Italika Wśród omawianych tematów: Wpływ poetyki Wergiliusza, w szczególności znaczenie Eneidy Wpływ poetyki Owidiusza (Metamorfozy, Heroidy) Relacja względem poezji aleksandryjskiej i neoteryków Relacja względem współczesnej reflekcji retorycznej (Kwintylian) Kwestia wzajemnej relacji omawianych poematów Problem wzniosłości (sublimitas) Wpływ koncepcji filozoficznych |
|
Literatura: |
Manilius Astronomica (G.P. Goold) Lucan The Civil War (J. D. Duff) Valerius Flaccus Argonautica (J.H. Mozley) Statius: Thebaid ( D. Shackleton-Bailey) Silius Italicus Punica (J. D. Duff) Virgil Aeneid (H.R. Fairclough, G.P. Goold) Ovid Metamorphoses (F.J. Miller), Heroides (G. Showerman) Claudian (M. Platnauer) Apollonius Rhodius Argonautica (W.H. Race) F. Ahl Introduction to Lucan, 1964 R. Ganiban Statius and Virgil, Cambridge 2007 B. Tipping Exemplary Epic, Oxford 2010 C. Stocks Roman Hannibal, Liverpool 2014 P. Asso Brills Companion to Lucan, 2010 A. Augoustakis Brills Companion to Silius Italicus, 2009 W. Dominik Brills Companion to Statius, 2015 |
|
Wymagania wstępne: |
Nd |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.