Wstęp do kulturoznawstwa-wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-Wstdkul-w |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kulturoznawstwa-wykład |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W01 KU1_W02 KU1_U06 KU1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, tradycjami badawczymi, teoriami i koncepcjami charakterystycznymi dla szeroko rozumianych nauk o kulturze, a także zarysowanie kluczowych problemów refleksji nad współczesną kulturą. Celem przedmiotu jest ponadto przygotowanie studentów do przyswojenia bardziej zaawansowanej wiedzy humanistycznej w dalszym toku studiów. |
Pełny opis: |
Opis przedmiotu wykład: Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia związane z naukami o kulturze. Począwszy od pierwszych ujęć pojęcia (w antyku) prowadzi słuchaczy do nowoczesnych (dziewiętnastowiecznych) i dwudziestowiecznych definicji, skupiając się na kontekstach, w których powstają, np. kolonializmu i - w przypadku współczesnych definicji - postkolonializmu). Studenci poznają zatem osnowę, nie zaś czyste definicje, historię myślenia o kulturze, których tylko efektem są proponowane ujęcia omawianego terminu. W dalszej perspektywie zajęcia skupią się na najważniejszych, węzłowych, zagadnieniach dyskursu kulturologicznego: problematyce bliższej czasom współczesnym, ale biorącej początek, z przepracowanych/redefiniowanych, czasem nawet (jak "rasa") odrzuconych w swoim politycznym znaczeniu zagadnieniach, które wpływają na inne możliwości rozpatrywania (kultura narodowa, uniwersalizm, kwestie indywidualnego uczestnictwa w kulturze to przykłady owych głębokich przewartościowań wstępnych rozpoznań). Tematy obcości, inności oraz różnorodności czy samej różnicy funkcjonują i wchodzą w etyczne relacje z egoizmami i porządkami. Te ostatnie - ujęte jednak nieco inaczej jako strukturalistyczne matryce oraz - z drugiej strony - ponowoczesne "fragmenty", budujące tożsamość jednostek i społeczeństw, w postaci wzorów, kanonów czy instytucji - będą tematami ostatnich wykładów w cyklu przedmiotowym. Osobna uwaga poświęcona zostanie elementom komunikacji kulturowej oraz problemom nowoczesności: przestrzeni, czasowi, etyce i wartościom w kulturze. W tym kontekście nie zabraknie refleksji o języku i współczesnych medialnych sposobach komunikowania. Zajęcia mają pomóc zbudować - w oparciu o definicje kultury i problemy, które inicjuje i z którymi się boryka - kulturową kondycję człowieka: jako porządku na wielu polach: społecznym indywidualnym, psychofizycznym i etycznym. |
Literatura: |
Wprowadzenie do kulturoznawstwa, A. Assmann, 2015 (wybrane rozdziały) Kulturo-znawstwo - dyscyplina bez dyscypliny? (red. W. Burszta, M. Najuszkiewicz), 2010 (wybrane artykuły) J.D. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (wybrane rozdziały Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (wybrane teksty) Ch, Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005 (wybrane rozdziały) WIEDZA O KULTURZE. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac..G. Godlewski i in., wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu kursu student/ka: - zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1) - rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2) - Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, (KU1_UO6) - Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1) na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych • na ocenę dobrą: student dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych • na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, (KU1_UO6) na ocenę bardzo dobrą: student potrafi bardzo dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, • na ocenę dobrą: student potrafi dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, polem przedmiotowym nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania • na ocenę dostateczną: student potrafi bdostatecznie merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, - Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01) na ocenę bardzo dobrą: student jest bardzo dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa • na ocenę dobrą: student jest dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa • na ocenę dostateczną: student jest dostatecznie przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa - rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2) na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) • na ocenę dobrą: student dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) • na ocenę dostateczną: student dostatecznie rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) Zaliczenie: kolokwium ustne, po skończonym kursie, zakres zob. literatura, uszczegółowiona w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jewdokimow, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Jewdokimow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykład prowadzony w formie 30 godzin, któremu przypisano 3 ECTS: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz. konsultacje: 5 godz Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kuciński, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Kuciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba punktów ETCS odpowiada trzem podstawowym aktywnościom Studentów, zmierzającym do zaliczenia porzedmiotu: - czynnego udziału w zajęciach 50% pkt ECTS - samodzielnego uczenia się (lektury przedstawionej bibliografii) (20% pkt ETCS/nakładu czasu) - przygotowania Studentów do końcowego kolokwium ustnego (35% pkt. ECTS /nakładu czasu) - konsultacje (5% nakładu czasu Studentów) Wykład prowadzony w formie 30 godzin, któremu przypisano 3 ECTS: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz. konsultacje: 5 godz Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.