Aksjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-Aksjolog |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aLD_Lec9FfujrPVGqs2g7X_QawgPQL-kuzUUNeGd1TBY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c0a7f6a-97ce-45fd-998d-ff2252052321&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_W05 KU1_U04 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Problematyka odnosząca się do wartości i wartościowania w przestrzeni naukowej (aksjologia jako dyscyplina nauki), kulturowej. Na czoło wysunięta zostaje problematyka wartości w dziełach sztuki. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte 2. Schoppenhauera traktat o złu 3. Joseph Conrada "Jądro ciemnosci" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert 5. Max Scheller WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a 7. "Inny świat" i "Anus mundi" CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH SZEKSPIRA |
Literatura: |
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 7-23. 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. 9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999. 10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W02 Student rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. KU1_W05 Student zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. KU1_U04 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: obserwacja aktywności studenta i jej ocena, ocena udziału w dyskusjach, referat, pisemne zaliczenie semestralne. Kryteria oceniania: KU1_W02 na ocenę 5 student bardzo dobrze rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; bardzo dobrze zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami. na ocenę 4 student dobrze, choć ze zdarzającymi się uchybieniami, rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna większość wzajemnych powiązań między tymi dyscyplinami. na ocenę 3 student rozumie, choć z widocznymi uchybieniami, znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; ma dostateczną orientację we wzajemnych powiązaniach między tymi dyscyplinami. na ocenę 2 student nie rozumie znaczenia innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze, a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; ma znikomą orientację we wzajemnych powiązaniach między tymi dyscyplinami. KU1_W05 na ocenę 5 student zna biegle podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. na ocenę 4 student zna w większości podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. na ocenę 3 student zna niektóre podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. na ocenę 2 student nie zna podstawowych założeń teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych. KU1_U04 Na ocenę 5 student potrafi w pełni wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. Na ocenę 4 student nie zawsze w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. Na ocenę 3 student rzadko i nie w pełni potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. Na ocenę 2 student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. Na ocenę końcową składają się: 1. aktywność na zajęciach (możliwość wygłoszenia referatu), udział w dyskusjach; 2. obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia); 3. pozytywny wynik z pisemnego sprawdzianu semestralnego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aLD_Lec9FfujrPVGqs2g7X_QawgPQL-kuzUUNeGd1TBY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c0a7f6a-97ce-45fd-998d-ff2252052321&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Obecność: 25% Referat: 25% Esej 50% |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Problematyka odnosząca się do wartości i wartościowania w przestrzeni naukowej (aksjologia jako dyscyplina nauki), kulturowej. Na czoło wysunięta zostaje problematyka wartości w dziełach sztuki. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte 2. Schoppenhauera traktat o złu 3. Joseph Conrada "Jądro ciemnosci" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert 5. Max Scheller WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a 7. "Inny świat" i "Anus mundi" CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH SZEKSPIRA |
|
Literatura: |
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, s. 7-23. 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. 9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999. 10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.