Botanika systematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-12-13lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Botanika systematyczna |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_U01, BI1_U02 |
Wymagania wstępne: | Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie się z budową grzybów, glonów i roślin naczyniowych na przykładzie preparatów i żywych obiektów. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie się z budową grzybów, glonów i roślin naczyniowych na przykładzie preparatów i żywych obiektów. Omówienie cykli i stadiów rozwojowych. Poznanie gatunków roślin nago- i okrytozalążkowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Szweykowska A, Szweykowski J. 2013. Botanika systematyczna, tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Rutkowski L. 2019. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Kłosowski S, Kłosowski G. 2001. Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa. Szlachetko DL. 2001. Storczyki. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa. Wójciak H. 2003. Porosty, mszaki, paprotniki. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa. Nawara Z. 2006. Rośliny łąkowe. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa. Piękoś-Mirkowa H, Mirek Z. 2006. Rośliny chronione. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa. Seneta W, Dolatowski J. 2009. Dendrologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2013. Rośliny leśne. Flora Polski. Oficyna Wydawnicza Multico, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Wiedzy (wykład): Efekt przedmiotowy 1. Student ma wiedzę obejmującą zagadnienia z podstaw botaniki systematycznej, zna zasadnicze jednostki taksonomiczne grzybów i roślin telomowych, rozumie fundamentalne procesy biologiczne; Efekt przedmiotowy 2. Student wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych w botanice, zna terminologię botaniczną. Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze Umiejętności (laboratorium): Efekt przedmiotowy 3. Student stosuje podstawowe narzędzia badawcze wykorzystywane w botanice systematycznej; Efekt przedmiotowy 4. student właściwie dobiera źródła i informacje oraz rozumie literaturę z zakresu podstaw botaniki systematycznej, również w języku angielskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z ćwiczeń: Cztery testy pisemne (test - pytania zamknięte i otwarte): 91-100% 5 81-90% 4,5 71-80% 4 61-70% 3,5 51-60% 3 mniej niż 50,9% 2 Student w zakresie umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi zaobserwować i wskazać charakterystycznych cech organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych, oraz nie potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów; - na ocenę 3 (dst.): w ograniczonym zakresie potrafi zaobserwować i wskazać charakterystyczne cechy organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych, oraz w podstawowym stopniu potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów; - na ocenę 4 (db.): w dobrym stopniu opanował umiejętność obserwowania i wskazywania charakterystycznych cech organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych oraz w dobrym stopniu potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów; - na ocenę 5 (bdb.): na bardzo dobrym poziomie opanował umiejętność obserwowania i wskazywania charakterystycznych cech organizmów roślinnych z różnych grup systematycznych oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi korzystając ze źródeł informacji identyfikować i określać przynależność systematyczną obserwowanych organizmów; Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia w obszarze Umiejętności (laboratoria - efekty przedmiotowe 3,4): Efekt przedmiotowy 3: obserwacja cech roślin, oznaczanie taksonów za pomocą klucza; Efekt przedmiotowy 4: testy pisemne, wypełnianie kart pracy (rysunki, odpowiedzi). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Wymagania wstępne: |
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk, Grzegorz Łazarski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk, Grzegorz Łazarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]; Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2. Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3. |
|
Wymagania wstępne: |
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]; Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2. Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3. |
|
Wymagania wstępne: |
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]; Udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do egzaminu - 30 godz.; suma godzin - 60; [60 godz./30(25) godz. = ok. 2]. Liczba ECTS /wykład/: 2. Udział w laboratoriach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 25 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do testów - 25 godz.; suma godzin - 85; [85 godz./30(25) godz. = ok. 3]. Liczba ECTS /ćwiczenia/: 3. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Posiadanie wiedzy i umiejętności przekazanych na przedmiocie Botanika ogólna (sem. I, rok I). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.