PPSF: Angelologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-1123-PPSFZEM23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PPSF: Angelologia filozoficzna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01 FI1_W06 FI1_W08 FI1_W09 FI1_U08 FI1_K01 FI1_K03 FI1_K05 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie problematyki dziedziny metafizyki klasycznej, która poświęcona jest substancjom oddzielonym. Zazwyczaj tematyka angelologiczna umieszczana jest w obszarze teologii. Jednak biorąc pod uwagę myślicieli starożytnych i średniowiecznych można zbudować odrębną dziedzinę (metafizykę szczegółową) poświęconą właśnie substancjom duchowym. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie problematyki dziedziny metafizyki klasycznej, która poświęcona jest substancjom oddzielonym. Zazwyczaj tematyka angelologiczna umieszczana jest w obszarze teologii. Jednak biorąc pod uwagę myślicieli starożytnych i średniowiecznych można zbudować odrębną dziedzinę (metafizykę szczegółową) poświęconą właśnie substancjom duchowym. Wykład w szczególności będzie poświęcony koncepcjom Tomasza z Akwinu, który odnośnie do tego zagadnienia napisał najwięcej, ale ze względu na autorów na których się opierał i ze względu na kontekst w którym tworzył, tematyka angelologia filozoficzna będzie uwzględniała także to, co wcześniejsi autorzy pisali na ten temat (Platon, Arystoteles, Apulejusz z Madaury, Augustyn, Orygenes, Filon z Aleksandrii, Awicebron, Awicenna, Awerroes). Wśród zagadnień ściśle problemowych znajdą się następujące: dowodzenie istnienia aniołów, materialność w substancjach duchowych, struktura bytu duchowego, poznawanie aniołów, język i mówienie w aniołach, wolna wola i determinacja wyborów, celowe rządzenie-opieka nad światem. |
Literatura: |
1. Bańka A.R., De angelis. Chrześcijańska nauka o aniołach w świetle doktryny Tomasza z Akwinu, Wydawnictwo Emmanuel, Katowice 2014. 2. Bazán B.C., On Angels and Human Beings: Did Thomas Aquinas Succeed in Demonstrating the Existence of Angels?, „Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge” 77 (2010) 1, s. 47-85. 3. Collins J., The Thomistic Philosophy of the Angels, Washington 1947. 4. Bonino S.-Th., Aristotelianism and Angelology According to Aquinas, w: G. Emery, M. Levering (red.), Aristotle in Aquinas’s Theology, Oxford University Press 2015, s. 29-36. 5. Doolan G.T., Aquinas on Separate Substances and the Subject Matter of Metaphysics, „Documenti E Studi Sulla Tradizione Filosofica Medievale” 22 (2011) s. 347-382. 6. Doolan G.T., Aquinas on the Demonstrability of Angels, w: T. Hoffmann (red.), A Companion to Angels in Medieval Philosophy, Leiden-Boston 2012, s. 13-44. 7. Gogacz M., Filozoficzna konieczność istnienia aniołów jako celowych przyczyn dusz ludzkich, w: Człowiek we wspólnocie Kościoła, red. L. Balter, Warszawa 1979, s. 87-116. 8. Hoffmann T. (red.), A Companion to Angels in Medieval Philosophy, Brill, Leiden–Boston 2012. 9. Pleşu A., O aniołach, tłum. T. Klimkowski, Universitas, Kraków 2010. 10. Stępień T., Doktor Anielski o aniołach, Towarzystwo „Powściągliwość i praca”, Warszawa 2014, Warszawa 2020 (wyd. 2). 11. Stępień T., Niematerialny charakter poznania anielskiego w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, „Przegląd Tomistyczny” (2015) 21, s. 423-438. 12. Stępień T., Nowe ujęcie natury aniołów w metafizycznej angelologii św. Tomasza z Akwinu, „Studia Theologica Varsaviensia” 47 (2009) 2, s. 167-182. 13. Stepień T., Aniołowie w filozoficznym obrazie świata św. Tomasza z Akwinu. Z metafizyki substancji oddzielonej, w: Nieprzemijająca nowość filozofii św. Tomasza z Akwinu, seria: Zadania współczesnej metafizyki, Lublin 2018, s. 479-508. 14. Tiuryn T., Akt i możność w poznaniu anielskim według Tomasza z Akwinu, „Przegląd Tomistyczny” 21 (2015), s. 441-467. 15. Zembrzuski M., Antropologia i angelologia w „Kwestii o substancjach duchowych” Tomasza z Akwinu. Wprowadzenie do tłumaczenia, w: Tomasz z Akwinu, Kwestia o substancjach duchowych, s. 7-53. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury, w tym w kształtowaniu się idei substancji duchowej. Student pozna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi (metafizyką, teorią poznania, etyką), pozna historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych wyznaczonych podejmowana tematyką. Dzięki temu wykładowi student będzie potrafił wykrywać zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych. Jeśli chodzi o umiejętności, będzie gotów do adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, będzie gotów do samodzielnego formułowania propozycji rozwiązania nowych problemów na podstawie ich twórczej analizy z uwzględnieniem kontekstu historycznego i sytuacyjnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega wiedza wyniesiona z wykładów, także kompetencje związane z argumentowaniem w obszarze historii filozofii, metafizyki, teorii poznania, etyki. Ocenie będzie podlegała także obecność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Zembrzuski | |
Prowadzący grup: | Michał Zembrzuski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: Udział w wykładzie – 30 godz. Udział w ćwiczeniach – 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) – 40 godz. Przygotowanie do egzaminu – 20 godz. Konsultacje – 10 godz. Suma godzin – 115 (115 :30(25) = 5 pkt ECTS) Punkty ECTS – 5 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie problematyki dziedziny metafizyki klasycznej, która poświęcona jest substancjom oddzielonym. Zazwyczaj tematyka angelologiczna umieszczana jest w obszarze teologii. Jednak biorąc pod uwagę myślicieli starożytnych i średniowiecznych można zbudować odrębną dziedzinę (metafizykę szczegółową) poświęconą właśnie substancjom duchowym. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie problematyki dziedziny metafizyki klasycznej, która poświęcona jest substancjom oddzielonym. Zazwyczaj tematyka angelologiczna umieszczana jest w obszarze teologii. Jednak biorąc pod uwagę myślicieli starożytnych i średniowiecznych można zbudować odrębną dziedzinę (metafizykę szczegółową) poświęconą właśnie substancjom duchowym. Wykład w szczególności będzie poświęcony koncepcjom Tomasza z Akwinu, który odnośnie do tego zagadnienia napisał najwięcej, ale ze względu na autorów na których się opierał i ze względu na kontekst w którym tworzył, tematyka angelologia filozoficzna będzie uwzględniała także to, co wcześniejsi autorzy pisali na ten temat (Platon, Arystoteles, Apulejusz z Madaury, Augustyn, Orygenes, Filon z Aleksandrii, Awicebron, Awicenna, Awerroes). Wśród zagadnień ściśle problemowych znajdą się następujące: dowodzenie istnienia aniołów, materialność w substancjach duchowych, struktura bytu duchowego, poznawanie aniołów, język i mówienie w aniołach, wolna wola i determinacja wyborów, celowe rządzenie-opieka nad światem. |
|
Literatura: |
1. Bańka A.R., De angelis. Chrześcijańska nauka o aniołach w świetle doktryny Tomasza z Akwinu, Wydawnictwo Emmanuel, Katowice 2014. 2. Bazán B.C., On Angels and Human Beings: Did Thomas Aquinas Succeed in Demonstrating the Existence of Angels?, „Archives d’histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge” 77 (2010) 1, s. 47-85. 3. Collins J., The Thomistic Philosophy of the Angels, Washington 1947. 4. Bonino S.-Th., Aristotelianism and Angelology According to Aquinas, w: G. Emery, M. Levering (red.), Aristotle in Aquinas’s Theology, Oxford University Press 2015, s. 29-36. 5. Doolan G.T., Aquinas on Separate Substances and the Subject Matter of Metaphysics, „Documenti E Studi Sulla Tradizione Filosofica Medievale” 22 (2011) s. 347-382. 6. Doolan G.T., Aquinas on the Demonstrability of Angels, w: T. Hoffmann (red.), A Companion to Angels in Medieval Philosophy, Leiden-Boston 2012, s. 13-44. 7. Gogacz M., Filozoficzna konieczność istnienia aniołów jako celowych przyczyn dusz ludzkich, w: Człowiek we wspólnocie Kościoła, red. L. Balter, Warszawa 1979, s. 87-116. 8. Hoffmann T. (red.), A Companion to Angels in Medieval Philosophy, Brill, Leiden–Boston 2012. 9. Pleşu A., O aniołach, tłum. T. Klimkowski, Universitas, Kraków 2010. 10. Stępień T., Doktor Anielski o aniołach, Towarzystwo „Powściągliwość i praca”, Warszawa 2014, Warszawa 2020 (wyd. 2). 11. Stępień T., Niematerialny charakter poznania anielskiego w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, „Przegląd Tomistyczny” (2015) 21, s. 423-438. 12. Stępień T., Nowe ujęcie natury aniołów w metafizycznej angelologii św. Tomasza z Akwinu, „Studia Theologica Varsaviensia” 47 (2009) 2, s. 167-182. 13. Stepień T., Aniołowie w filozoficznym obrazie świata św. Tomasza z Akwinu. Z metafizyki substancji oddzielonej, w: Nieprzemijająca nowość filozofii św. Tomasza z Akwinu, seria: Zadania współczesnej metafizyki, Lublin 2018, s. 479-508. 14. Tiuryn T., Akt i możność w poznaniu anielskim według Tomasza z Akwinu, „Przegląd Tomistyczny” 21 (2015), s. 441-467. 15. Zembrzuski M., Antropologia i angelologia w „Kwestii o substancjach duchowych” Tomasza z Akwinu. Wprowadzenie do tłumaczenia, w: Tomasz z Akwinu, Kwestia o substancjach duchowych, s. 7-53. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.