Seminarium z psychologii rozwojowej i wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-RRW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium z psychologii rozwojowej i wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5652c6417a2a4a74b8b499cfe3ee67a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=3bbcda7a-48a4-4312-a3c2-ed0525c5a7d5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_U08 PS_U09 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest współpraca z seminarzystami w zakresie pisania pracy magisterskiej: ustalenie tematu, określenie problemu i celu pracy, materiału badawczego - grupy badawczej i kontrolnej/porównawczej, zastosowanie odpowiednich metod i technik badawczych, poznanie sposobu tworzenia prawidłowej struktury pracy oraz techniki posługiwania się odsyłaczami. Każdy seminarzysta referuje stan przygotowania i zaawansowania swoich badań. W pierwszej kolejności przedstawia stan badań aktualnych dotyczących interesującego go zagadnienia, w celu uzasadnienia wybranego tematu oraz osadzenia badań własnych w dotychczasowej wiedzy psychologicznej. Cała grupa jest aktywizowana do dyskusji i dzielenia się refleksjami. |
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy psychologii rozwojowej i wychowawczej. Ma ono charakter badawczy. Każdy student w ramach seminarium powinien opracować pisemnie projekt badań empirycznych na wybrany temat, przeprowadzić badania w grupie dzieci, młodzieży, osób wchodzących w dorosłość lub dorosłych, dokonać analizy statystycznej zebranych danych, przedstawić wyniki badań oraz ich dyskusję. Końcowym efektem seminarium jest prac pisemna o charakterze empirycznym, która podlega ocenie przez promotora i recenzenta. Celem powyższego seminarium jest przygotowanie studentów do pracy badawczej (poznanie warsztatu naukowego) i napisania pracy magisterskiej. |
Literatura: |
- Arnett, J.J. (2004). Emerging Adulthood. The Winding Road from the Late Teens through the Twenties. Oxford: Oxford University Press. - Arnett, J.J. (2007). Adolescence and emerging adulthood. A cultural approach. New Yersey: Pearson, Prentice Hall. - Bebrysz, M, Zagórska, W. (2017). Depresja a integracja osobowa. Ujęcie poeriksonowskie. Psychologia Rozwojowa, 22(1), 77-92. DOI 10.4467/20843879PR.17.005.6419 - Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOLUMEN. (Wyd. oryg. 1967). - Eliade, M. (1998). Aspekty mitu. Warszawa: Wydawnictwo KR. - Erikson, E. H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis". - Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis". - Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Wydawnictwo Zysk i S-k. - Mróz, A. (2016). Idea integralności w rozwoju człowieka dorosłego. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 2, 27–35. - Witkowski, L. (2015). Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: „Impuls”. - Zagórska, W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: UNIVERSITAS. - Zagórska, W., Jelińska, M., Surma M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student jest zdolny do projektowania badań empirycznych. Umie wyróżnić zmienne i postawić hipotezy. Zna w szerszym zakresie wybrane metody i narzędzia pozwalające na przeprowadzenie badań empirycznych. Potrafi samodzielnie opracować własne narzędzia badawcze do realizacji zgodnych z tematyką badań empirycznych. Potrafi zastosować techniki statystyczne do interpretacji danych empirycznych. Jest w stanie interpretować i analizować uzyskiwane wyniki badań własnych, wybierać istotne dla przeprowadzania wywodów treści z dostępnej literatury. Jest kompetentny w przygotowaniu raportu z badań własnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
E-learning na platformie MS Teams Metody dydaktyczne: - e-learning - klasyczna metoda problemowa - metoda seminaryjna - metoda referatu - elementy metody projektu Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach - 10% - aktywność podczas zajęć - 10% - oceny z prezentacji multimedialnych - 20% - ocena z pracy pisemnej empirycznej - 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie do napisania pracy magisterskiej na wybrany temat: opanowanie niezbędnych zagadnień teoretyczno-metodologicznych dotyczących psychologii rozwojowej, wychowawczej i rodziny oraz opanowanie warsztatu badacza problemów psychologicznych w tym zakresie. |
|
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy psychologii rozwojowej i wychowawczej i rodziny - ma charakter badawczy. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pracy badawczej (poznanie warsztatu naukowego) i napisania pracy magisterskiej. Studenci mają za zadanie zapoznanie się ze wskazaną literaturą, a następnie wybranie tematu badań empirycznych. Kolejnym etapem pracy jest opracowanie przez studentów projektu badań na wybrany temat. Następnym etapem pracy jest przeprowadzenie badań empirycznych na wybranej grupie dzieci lubi młodzieży (czasami także dorosłych), a następnie obliczenie i analiza wyników badań oraz przeprowadzenie ich dyskusji. |
|
Literatura: |
- Arnett, J.J. (2004). Emerging Adulthood. The Winding Road from the Late Teens through the Twenties. Oxford: Oxford University Press. - Arnett, J.J. (2007). Adolescence and emerging adulthood. A cultural approach. New Yersey: Pearson, Prentice Hall. - Bebrysz, M, Zagórska, W. (2017). Depresja a integracja osobowa. Ujęcie poeriksonowskie. Psychologia Rozwojowa, 22(1), 77-92. DOI 10.4467/20843879PR.17.005.6419 - Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOLUMEN. (Wyd. oryg. 1967). - Eliade, M. (1998). Aspekty mitu. Warszawa: Wydawnictwo KR. - Erikson, E. H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis". - Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis". - Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Wydawnictwo Zysk i S-k. - Mróz, A. (2016). Idea integralności w rozwoju człowieka dorosłego. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 2, 27–35. - Witkowski, L. (2015). Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: „Impuls”. - Zagórska, W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: UNIVERSITAS. - Zagórska, W., Jelińska, M., Surma M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. |
|
Wymagania wstępne: |
- Zaliczenie seminarium przedmiotowego kończącego się napisaniem rocznej pracy empirycznej. - Podstawowa wiedza z metodologii badań oraz różnych dyscyplin psychologicznych, szczególnie psychologii rozwoju człowieka dorosłego. - Dobra znajomość języka angielskiego, zwłaszcza na poziomie biernym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie do napisania pracy magisterskiej na wybrany temat: opanowanie niezbędnych zagadnień teoretyczno-metodologicznych dotyczących psychologii rozwojowej, wychowawczej i rodziny oraz opanowanie warsztatu badacza problemów psychologicznych w tym zakresie. LINK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a92e185ce11074d71b1430f1b378865d8%40thread.tacv2/conversations?groupId=98eff194-a002-43b5-9e13-f43f157eb47d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 KOD: upx3ku3 |
|
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy psychologii rozwojowej i wychowawczej i rodziny - ma charakter badawczy. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pracy badawczej (poznanie warsztatu naukowego) i napisania pracy magisterskiej. Studenci mają za zadanie zapoznanie się ze wskazaną literaturą, a następnie wybranie tematu badań empirycznych. Kolejnym etapem pracy jest opracowanie przez studentów projektu badań na wybrany temat. Następnym etapem pracy jest przeprowadzenie badań empirycznych na wybranej grupie dzieci lubi młodzieży (czasami także dorosłych), a następnie obliczenie i analiza wyników badań oraz przeprowadzenie ich dyskusji. |
|
Literatura: |
- Arnett, J.J. (2004). Emerging Adulthood. The Winding Road from the Late Teens through the Twenties. Oxford: Oxford University Press. - Arnett, J.J. (2007). Adolescence and emerging adulthood. A cultural approach. New Yersey: Pearson, Prentice Hall. - Bebrysz, M, Zagórska, W. (2017). Depresja a integracja osobowa. Ujęcie poeriksonowskie. Psychologia Rozwojowa, 22(1), 77-92. DOI 10.4467/20843879PR.17.005.6419 - Caillois, R. (1997). Gry i ludzie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOLUMEN. (Wyd. oryg. 1967). - Eliade, M. (1998). Aspekty mitu. Warszawa: Wydawnictwo KR. - Erikson, E. H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis". - Erikson, E. H. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis". - Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Wydawnictwo Zysk i S-k. - Mróz, A. (2016). Idea integralności w rozwoju człowieka dorosłego. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 2, 27–35. - Witkowski, L. (2015). Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: „Impuls”. - Zagórska, W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: UNIVERSITAS. - Zagórska, W., Jelińska, M., Surma M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. |
|
Wymagania wstępne: |
- Zaliczenie seminarium przedmiotowego kończącego się napisaniem rocznej pracy empirycznej. - Podstawowa wiedza z metodologii badań oraz różnych dyscyplin psychologicznych, szczególnie psychologii rozwoju człowieka dorosłego. - Dobra znajomość języka angielskiego, zwłaszcza na poziomie biernym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem tego seminarium jest przygotowanie studentów do pracy badawczej i do seminarium magisterskiego. |
|
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy psychologii rozwojowej i wychowawczej i rodziny - ma charakter badawczy. Studenci mają za zadanie zapoznanie się ze wskazaną literaturą, a następnie wybranie tematu badań empirycznych. Kolejnym etapem pracy jest opracowanie przez studentów projektu badań na wybrany temat . Następnym etapem pracy jest przeprowadzenie badań empirycznych na wybranej grupie dzieci lubi młodzieży lub dorosłych, a następnie obliczenie i analiza wyników badań oraz przeprowadzenie ich dyskusji . Każdy z uczestników powinien przygotować pisemną pracę empiryczną, która będzie podlegać ocenie. Praca ta stanowi podstawę zaliczenia seminarium. |
|
Literatura: |
Literatura dobrana adekwatnie do problemu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Maria Ryś, Wanda Zagórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.