Literary Analysis: Quattrocento and Cinquecento
General data
Course ID: | WH-F-FW-I-1-AnLitQC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literary Analysis: Quattrocento and Cinquecento |
Name in Polish: | Analiza tekstów literackich; Quattrocento i Cinquecento |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literary studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą Półwyspu Apeninńskiego w epoce wczesnej nowożytności na tle skomplikowanych dziejów regionu w tym czasie. Zbyt często postrzegany jako jedność, jako jeden kraj, przy bliższym poznaniu pozwala nie tylko dostrzec wyjątkowe zróżnicowanie regionalne, ale także interesujące przenikanie się polityki, literatury, żywotności kwestii języka, zamiłowania do podróży i potrzeby piękna na co dzień. Stałe poczucie łączności z tradycją, a zarazem pragmatyczne podejście do rzeczywistości dopełniają tego obrazu. Dokonania kultury włoskiej, nieprzerwanie czerpiącej z dokonań starożytności średniowiecza i renesansu, stają się równocześnie wspólnym dziedzictwem zachodniej kultury europejskiej i jako takie przenikają do Polski. Dokonania kultury włoskiej na różnych polach stanowiły o specyfice i wielkości tego regionu i należą do najważniejszych osiągnięć europejskiej cywilizacji, po dziś dzień decydując o atrakcyjności kultury włoskiej. Bogactwo i złożoność tego dziedzictwa zaprezentowana zostanie poprzez wybór zagadnień, widzianych zarówno oczami świadków epoki, jak badaczy – specjalistów z różnych dziedzin, szkół badawczych i epok. Wprowadzenie do samodzielnej lektury tekstów literackich tych epok, o ile to możliwe w języku oryginału, wraz z przeprowadzaną w trakcie zajęć analizą literacką i próbami tłumaczenia ma nadać prowadzonym ćwiczeniom istotny wymiar filologiczny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie końcowej będą miały dwa kolokwia w czasie semestru sprawdzające: 1. ogóllną wiedzeę historyczną i historyczno-literacką, 2. samodzielne wyszukiwanie obecności elementów kultury włoskiej tego okresu w julturowej tkance Polski. Osoby, które nie przedstawią samodzielnego referatu podczas semestru przedstawią pracę semestralną na wybrany temat. Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na odenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na odenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacic je o własne twórcze zastosowanie) |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Białecki, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Piotr Białecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki: Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa i inni, Semper, Warszawa 1998, 2006 J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003 G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983 Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008 A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977 Lektury Poggio Bracciolini, Opowieści ucieszne, przekł. Inga Grześczak, przedmowa Marta Wojtkowska-Maksymik, WUW, Warszawa 2019 Lorenzo Valla, O rzekomej, sgfałszowanej donacji Konstantyna, przekł. Konrad Kokoszkiewicz, przedmowa Halina Manikowska, WUW, Warszawa 2015 Leonardo da Vinci, Bajki, przeł. L. Staff, dowolne wydanie Niccolò Macchiavelli, Historie florenckie, PWN, Warszawa-Kraków 1990 Niccolò Macchiavelli, Książę, dowolne tłumaczenie Niccolò Macchiavelli, Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, WUW, Warszawa 2009 Pietro Aretino, Jak Nanna córeczkę swą Pippę na kurtyzanę kształciła, dowolne wydanie Pietro Aretino, Żywoty kurtyzan, dowolne wydanie Michał Anioł Buonarroti, Poezje, przeł. L Staff, dowolne wydanie Benvenuto Cellini, Żywot własny, przeł. L Staff, dowolne wydanie G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, (fragmenty), dowolne wydanie L. Ariosto, Orland Szalony, przeł. P. Kochanowski, dowolne wydanie T. Tasso, Jerozolima Wyzwolona, przeł. P. Kochanowski, dowolne wydanie Opracowania: S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, Albatros J. Kuryłowicz, Warszawa 2012 R. Romano, Między dwoma kryzysami: Włochy Renesansu, PIW, Warszawa 1978 A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe (wybór), słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, PIW, Warszawa 1991 Ch. Hibbert, Medyceusze, WŁ, Łódź 1992 Jean-Marie Lucas Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszów, PIW,Warszawa 1961 Ivan Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, PIW, Warszawa 1988. M. Viroli, Uśmiech Machiavellego, W.A.B., Warszawa 2006, PWN, Warszawa 2011 K. Chłędowski, Dwór w Ferrarze, PIW, Warszawa 1958 M. Wojtkowska-Maksymik, „Gentiluomo cortegiano” i „Dworzanin polski”: dyskusja o doskonałości człowieka…, IBL PAN, Warszawa 2007 M. Wojtkowska-Maksymik, Podróże do Italii: studia o dawnej literaturze polskiej i włoskiej, Wyd. IP UW, Warszawa 2014 K. Chłędowski, Rzym: ludzie Odrodzenia, Książka i Wiedza, Warszawa |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.