Analiza tekstów literackich; Quattrocento i Cinquecento
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-F-FW-I-1-AnLitQC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstów literackich; Quattrocento i Cinquecento |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą Półwyspu Apeninńskiego w epoce wczesnej nowożytności na tle skomplikowanych dziejów regionu w tym czasie. Zbyt często postrzegany jako jedność, jako jeden kraj, przy bliższym poznaniu pozwala nie tylko dostrzec wyjątkowe zróżnicowanie regionalne, ale także interesujące przenikanie się polityki, literatury, żywotności kwestii języka, zamiłowania do podróży i potrzeby piękna na co dzień. Stałe poczucie łączności z tradycją, a zarazem pragmatyczne podejście do rzeczywistości dopełniają tego obrazu. Dokonania kultury włoskiej, nieprzerwanie czerpiącej z dokonań starożytności średniowiecza i renesansu, stają się równocześnie wspólnym dziedzictwem zachodniej kultury europejskiej i jako takie przenikają do Polski. Dokonania kultury włoskiej na różnych polach stanowiły o specyfice i wielkości tego regionu i należą do najważniejszych osiągnięć europejskiej cywilizacji, po dziś dzień decydując o atrakcyjności kultury włoskiej. Bogactwo i złożoność tego dziedzictwa zaprezentowana zostanie poprzez wybór zagadnień, widzianych zarówno oczami świadków epoki, jak badaczy – specjalistów z różnych dziedzin, szkół badawczych i epok. Wprowadzenie do samodzielnej lektury tekstów literackich tych epok, o ile to możliwe w języku oryginału, wraz z przeprowadzaną w trakcie zajęć analizą literacką i próbami tłumaczenia ma nadać prowadzonym ćwiczeniom istotny wymiar filologiczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie końcowej będą miały dwa kolokwia w czasie semestru sprawdzające: 1. ogólną wiedzę historyczną i historyczno-literacką, 2. samodzielne wyszukiwanie obecności elementów kultury włoskiej tego okresu w kulturowej tkance Polski. Osoby, które nie przedstawią samodzielnego referatu podczas semestru przedstawią pracę semestralną na wybrany temat. Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacić je o własne twórcze zastosowanie) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Białecki, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Białecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Podręczniki: Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa i inni, Semper, Warszawa 1998, 2006 J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003 G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983 Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008 A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977 Lektury Poggio Bracciolini, Opowieści ucieszne, przekł. Inga Grześczak, przedmowa Marta Wojtkowska-Maksymik, WUW, Warszawa 2019 Lorenzo Valla, O rzekomej, sgfałszowanej donacji Konstantyna, przekł. Konrad Kokoszkiewicz, przedmowa Halina Manikowska, WUW, Warszawa 2015 Leonardo da Vinci, Bajki, przeł. L. Staff, dowolne wydanie Niccolò Macchiavelli, Historie florenckie, PWN, Warszawa-Kraków 1990 Niccolò Macchiavelli, Książę, dowolne tłumaczenie Niccolò Macchiavelli, Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, WUW, Warszawa 2009 Pietro Aretino, Jak Nanna córeczkę swą Pippę na kurtyzanę kształciła, dowolne wydanie Pietro Aretino, Żywoty kurtyzan, dowolne wydanie Michał Anioł Buonarroti, Poezje, przeł. L Staff, dowolne wydanie Benvenuto Cellini, Żywot własny, przeł. L Staff, dowolne wydanie G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, (fragmenty), dowolne wydanie L. Ariosto, Orland Szalony, przeł. P. Kochanowski, dowolne wydanie T. Tasso, Jerozolima Wyzwolona, przeł. P. Kochanowski, dowolne wydanie Opracowania: S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, Albatros J. Kuryłowicz, Warszawa 2012 R. Romano, Między dwoma kryzysami: Włochy Renesansu, PIW, Warszawa 1978 A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe (wybór), słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, PIW, Warszawa 1991 Ch. Hibbert, Medyceusze, WŁ, Łódź 1992 Jean-Marie Lucas Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszów, PIW,Warszawa 1961 Ivan Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, PIW, Warszawa 1988. M. Viroli, Uśmiech Machiavellego, W.A.B., Warszawa 2006, PWN, Warszawa 2011 K. Chłędowski, Dwór w Ferrarze, PIW, Warszawa 1958 M. Wojtkowska-Maksymik, „Gentiluomo cortegiano” i „Dworzanin polski”: dyskusja o doskonałości człowieka…, IBL PAN, Warszawa 2007 M. Wojtkowska-Maksymik, Podróże do Italii: studia o dawnej literaturze polskiej i włoskiej, Wyd. IP UW, Warszawa 2014 K. Chłędowski, Rzym: ludzie Odrodzenia, Książka i Wiedza, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.