Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) KN - Uczeń z doświadczeniem emigracji w polskiej szkole

General data

Course ID: WH-FP-KN-II-2-UczEm
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: KN - Uczeń z doświadczeniem emigracji w polskiej szkole
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Ukończone zajęcia z bloku psychologiczno-pedagogicznego, metodyk szczegółowych oraz przedmiotów językoznawczych.

Short description: (in Polish)

Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do pracy z uczniem dwu- lub wielojęzycznym w polskiej szkole

Full description: (in Polish)

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z glottodydaktyki polonistycznej, które mogą być przydatne podczas pracy z uczniem dwu- lub wielojęzycznym.

Treści merytoryczne:

1.Zajęcia organizacyjne. (Samo)ocena kompetencji nauczycielskich w zakresie pracy z uczniem dwu- i wielojęzycznym. Podstawowe pojęcia z zakresu glottodydaktyki polonistycznej.

2.Podstawa programowa z języka polskiego a nauczanie podsystemów języka polskiego jako obcego.

3.Podręczniki i pomoce dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego.

4.Adaptacja lekcji języka polskiego do potrzeb uczniów (szkoła podstawowa).

5.Adaptacja lekcji języka polskiego do potrzeb uczniów (szkoła średnia).

6.Komunikacja z dzieckiem i rodzicem w trakcie procesu nauczania języka polskiego jako obcego.

7.Wystąpienia studentów i podsumowanie zajęć.

Bibliography: (in Polish)

1.„Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie”, Warszawa 2003

2.„Metodyka literatury t.1 i 2”, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001 [t.1], 2002 [t.2].

3.„Panorama glottodydkatyki polonistycznej. Wyzwania, pytania, kierunki”,

red. K. Zioło-Pużuk, Warszawa 2021.

4.„Polonistyczna dydaktyka ogólna”, red. J. Fiszbak, Łódź 2019.

5.„Programy nauczania języka polskiego jako obcego. poziomy A1-C2”, praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011.

6.„Refleksyjny praktyk. O pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego”, red. K.Zioło-Pużuk, Warszawa 2020.

7.„Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki”, red. D. Sikora-Banasik, Warszawa 2009.

8.„Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego”, praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Kraków 2006.

9.B. Jędryka, Poradnik metodyczny nauczania języka polskiego jako drugiego / obcego dla polonijnych nauczycieli wychowania przedszkolnego Warszawa 2015.

10.B. Niemierko, „Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki”, Warszawa 2012.

11.G. Petty, „Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców”¸ Sopot 2018.

12.H. Komorowska, „Metodyka nauczania języków obcych”, 2011.

13.I. Janowska, „Planowanie lekcji języka obcego, podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych”, Kraków 2010.

14.I. Janowska, „Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego”, Kraków 2011.

15.P. E.Gębal, W.T. Miodunka, „Dydaktyma i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego”, Warszawa 2020.

16.Wybrane artykuły z czasopisma „Języki Obce w Szkole”.

17.Wybrane artykuły z czasopisma „Polonistyka – czasopismo dla nauczycieli”.

18.Wybrane podręczniki i serie wydawnicze przeznaczone do uczenia języka polskiego jako obcego.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

A. Aktywność na zajęciach (branie udziału w ćwiczeniach i dyskusjach).

B. Lektura zalecanych tekstów.

C. Obecność na zajęciach. Ze względu na formę organizacji zajęć (zajęcia w bloku 3 h co dwa tygodnie) można mieć jedną nieobecność. Każda następna nieobecność wiąże się z przygotowaniem referatu na wskazany przez wykładowcę temat. Maksymalnie można opuścić dwoje zajęć.

D. Przygotowanie pracy zaliczeniowej.

W ramach zaliczenia przedmiotu należy przygotować materiały, z wybranego przez studenta tematu, dostosowane do pracy z uczniem z L2, L3. Kryteria sukcesu zostaną wspólnie ustalone ze studentami w trakcie

Zasady obliczenia oceny z przedmiotu:

Praca zaliczeniowa – maksymalna ocena: 4

Aktywność na zajęciach: +0,5-1

Obecność na wszystkich zajęciach: +0,5

Dodatkowe wystąpienia i prace, które nie dotyczą odrabiania nieobecności: +0,5

Na ocenę bardzo dobrą:

Student swobodnie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka w szkole podstawowej oraz glottodydaktyki polonistycznej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną lekturę obowiązkową/dodatkową oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania, Europejski System Oceniania Kształcenia Językowego itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej oraz glottodydaktyki polonistycznej.

Na ocenę dobrą:

Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka w szkole podstawowej oraz glottodydaktyki polonistycznej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną lekturę obowiązkową/dodatkową oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania, Europejski System Oceniania Kształcenia Językowego itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej oraz glottodydaktyki polonistycznej.

Na ocenę dostateczną:

Student w ograniczonym zakresie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka w szkole podstawowej oraz glottodydaktyki polonistycznej. Z trudem potrafi zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną lekturę obowiązkową/dodatkową oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania, Europejski System Oceniania Kształcenia Językowego itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej oraz glottodydaktyki polonistycznej.

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Marcin Miłko, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Group instructors: Marcin Miłko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish)

1 pkt. ECTS - uczęszczanie na zajęcia. (30 h)


1 pkt. ECTS - lektura tekstów, zapoznawanie się z materiałami. (30 h)


1 pkt. ECTS - wykonanie pracy zaliczeniowej.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Marcin Miłko, Joanna Zajkowska
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)