Nazwy osobowe w języku i komunikacji społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-NazOswJez |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nazwy osobowe w języku i komunikacji społecznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1 W_08 FP1 U_04 FP1 K_02 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowania kulturalno-językowe. |
Pełny opis: |
Student poznaje terminologię dotyczącą antroponimii, rozróżnia nazwiska odmiejscowe, odimienne, odapelatywne. Dzięki znajomości historii Polski na szerszym tle, czyli z uwzględnieniem wydarzeń w Europie i na świecie, student identyfikuje nazwiska obcego pochodzenia. Precyzuje i klasyfikuje nazwiska autentyczne i nieautentyczne po omawianiu zagadnień związanych z onomastyką literacką. Wykazuje się umiejętnością charakterystyki antroponimów w tekstach literackich. Uzasadnia występowanie cech gwarowych w nazwiskach Polaków dzięki znajomości geografii Polski, potrafi podać przykłady np. z Małopolski i Wielkopolski. Rozróżnia systemy identyfikacji osób w zależności od pozycji społecznej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
student nazywa procesy towarzyszące kształtowaniu się osobowych nazw własnych w języku polskim, np. onimizacja, onomastyka literacka, rozpoznaje nazwiska rodzime i obce, wyjaśnia pochodzenie podstaw nazwisk typowych tylko dla języków słowiańskich oraz (w tym:) języka polskiego, rozróżnia typy podstaw i sufiksy w nazwiskach, zna rozwój systemu antroponimicznego, np, przedstawia zagadnienia chronologii rozwoju i obowiązku posiadania nazwiska. Porządkuje chronologicznie rozwój nazwiska jako formuły identyfikacyjnej, niezbędnej w komunikacji społecznej, analizuje procesy np. nobilitacji nazwisk. Ponadto analizuje nazwy osobowe, w charakterystyce których łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną, porównuje formy archaiczne i współczesne i uzasadnia zmiany w nich zachodzące. Pracuje samodzielnie nad materiałem antroponimicznym, wyciąga wnioski z jego analizy i uzasadnia zmiany zachodzące podczas kształtowania się nazwisk w języku polskim. Przy tym student wykazuje, że potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu antroponimii, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk towarzyszących kształtowaniu się nazwisk, łączy fakty i wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń. Przy tym student dyskutuje np. na temat rozwoju antroponimów, zachowuje otwartość na funkcjonowanie wyjątków. Rozumie konieczność uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który: - wybiórczo zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - nie zawsze poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. Dobrą ocenę uzyskuje student, który: - dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który: - bardzo dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą antroponimii; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Nazwisko jako element języka, prawa, jako późne zjawisko historyczne wpisuje się w ten chroniony i ważny obszar. Ponadto: Metody oceny: Ćwiczenia praktyczne na zajęciach. Zaliczenie semestru: 1. Przygotowanie prezentacji o antroponimach wybranych z tekstu literackiego, z uwzględnieniem motywacji autora w kreowaniu imion i nazwisk lub przezwisk czy pseudonimów postaci na tle epoki. 2. Kolokwium pisemne: - interpretacja przykładów nazwisk - przeprowadzenie prawidłowej analizy budowy słowotwórczej, - określenie nazwisk z zastosowaniem poznanej taksonomii; - interpretacja etymologiczna (podanie prawdopodobnych przyczyn, jakie doprowadziły do takiej postaci). Metoda oceny – 1 p. za każdą prawidłową odpowiedź. Warunek zaliczenia – uzyskanie min 55% prawidłowych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie prezentacji 15 godz. przygotowanie do kolokwium 20 godz. konsultacje: 10 godzin Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Literatura: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.