Seminar: Psychological methods used in the field of revalidation and rehabilitation [WF-PS-N-KMPW]
Summer semester 2019/20
Conversatorium,
group no.1
Course: | Seminar: Psychological methods used in the field of revalidation and rehabilitation [WF-PS-N-KMPW] |
Class: |
Summer semester 2019/20 [2019/20_L]
(past)
Conversatorium [KON], group no.1 [other groups] |
Time and location:
|
|
Nearest dates:
|
All classes for this group have already took place - show all dates. |
Number of students: | 2 |
Places available: | 30 |
Examination: | graded credit |
Lecturer: | Paulina Rosińska |
Bibliography: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
List of topics: |
1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). Heating-integrating exercises. 2. Diagnosis- and what next? Why is early development support so important? 2. General issues regarding sensory integration and alternative communication 3. The V.Sherborne developing movement method - a proposal to work with an autistic child and / or with intellectual disability 4.Christopher and Marianna Knill method 5. Psychological problems of blind people and / or deaf people. Revalidation of a child with sensory disability. Intellect diagnosis using the Leiter Scale 6. The use of fairy tale therapy in occupational therapy 7. Set of questionnaires for the diagnosis of the Autism Spectrum 8. HPI questionnaire - diagnosis and ways of revalidation. The presentation of questionnaires created on the basis of HPI 9. The scale of Moral Sesitivity as a specific scale 11.SAS as a general scale 12 Coping with pain- presentation of BPCQ i CSQ Questionnaires 13. Quality of life assessed using SF-36 Questionnaire 14. Experience of Illness or disability in the family in the context of psychological help 15. Comprehensive Rehabilitation of people with disabilities. ICF classification as a complement to ICD Program content can be modified - depending on the needs of the listeners |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Interactive lecture Discussion Exercise method |
Assessment methods and assessment criteria: |
Attendance (2 absences allowed - both justified and unexcused). Active participation in class. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.