Psychologia sądowa i penitencjarna [WF-ZPS-SP]
Rok akademicki 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia sądowa i penitencjarna [WF-ZPS-SP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021/22]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 54 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Waldemar Woźniak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-aCYBnrWdjAmJ-fWLgm87_r8yEWQ3Fm8ymgQ1A1sBbM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ade393ac-7ec6-4552-847e-6a368c19b79d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Krahe B. (2006): Agresja, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 3. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjn Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. a, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pospiszyl K. (2006): Przestępstwa selsualne, APS - PWN, Warszawa. 4. Stanik J. M., Przybyła H. (1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich, U.Śl, Katowice. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Agresja - rodzaje, teorie. 6. Przestępczość seksualna. 7. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 8. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 9. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 10. Problematyka kłamstwa. 11. Badania poligraficzne. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Aglutynacja psychiczna. 15. Tatuaże więzienne - wymowa psychologiczna. 16. Twórczość więżniów - psychologiczne tło. 17. Funkcje, zasady i metody resocjalizacji penitencjarnej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład informacyjny, wykład problemowy, opowiadanie, opis, dyskusja referatu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe oznacza uwzględnianie obecności i aktywności na zajęciach, dopuszcza się cztery godziny nieobecności na zajęciach. Egzamin ma formę ustną, ale na egzamin jest przygotowywana przez studenta praca pisemna (około 10 stron komputeropisu; jej temat jest wcześniej uzgadniany z wykładowcą), a w czasie egzaminu referowane są zagadnienia zawarte w tej pracy, które następnie podlegają dyskusji. Na ocenę bardzo dobrą student potrafi po pierwsze wyciągać wnioski z zagadnień zawartych w przygotowanej przez siebie pracy, dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej, a po drugie zadowalająco odpowiada na cztery pytania ustne z treści prezentowanych w czasie wykładu. Na ocenę dobrą student potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej, czy resocjalizacyjnej, z przygotowanej przez siebie pracy pisemnej; pytania z treści wykładu nie są już zadawane. Na ocenę dostateczną student przygotowuje pracę pisemną, potrafi zreferować jej problematykę, ale nie potrafi dyskutować na temat zagadnień w niej zawartych i nie potrafi wyciągać z niej wniosków dla praktyki sądowej, penitencjarnej albo resocjalizacyjnej. Ocena niedostateczna jest wystawiana w przypadku, gdy student nie przygotuje pracy pisemnej. Uwaga! W semestrze zimowym roku akademickiego 2021-2022, zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej (MS Teams). W celu zaliczenia przedmiotu, należy przedstawić pisemny tekst na ustalony z wykładowcą temat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Uwaga! W semestrze zimowym roku akademickiego 2021-2022, zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej (MS Teams). W celu zaliczenia przedmiotu, należy przedstawić pisemny tekst na ustalony z wykładowcą temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.