Ancient History I [WH-FK-I-2-HisStaro-L]
Summer semester 2021/22
Lectures,
group no.1
Course: | Ancient History I [WH-FK-I-2-HisStaro-L] | ||||||||||||||||||
Class: |
Summer semester 2021/22 [2021/22_L]
(past)
Lectures [WYK], group no.1 [other groups] |
||||||||||||||||||
Time and location:
|
|||||||||||||||||||
Nearest dates:
|
All classes for this group have already took place - show all dates.
|
||||||||||||||||||
Number of students: | 5 | ||||||||||||||||||
Places available: | 15 | ||||||||||||||||||
Lecturer: | Józef Naumowicz | ||||||||||||||||||
List of topics: |
(in Polish) 1. Mity założycielskie Rzymu: Eneasz (Eneida Wergiliusza), Romulus i Remus, porwanie Sabinek, topografia Miasta: siedem wzgórz Rzymu. 2. Rzym królewski (ustrój, główne reformy i dokonania); wczesna republika 3. Etruskowie – kultura, język, główne ośrodki, podboje. 4. Główne etapy podboju Italii przez Rzym. Trzy wojny samnickie. Najazdy Galów. Wojny z Pyrrusem. 5. Wielka Grecja. Relacje italsko -greckie 6. Kartagina – powstanie i rozwój miasta-państwa. 7. Trzy wojny punickie (główne bitwy, Hannibal, Scypion Afrykański) 8 . Ekspansja rzymska na Wschodzie w II-I w. przed Chr. i powstanie nowych prowincji na Wschodzie 9. Ekspansja rzymska na Zachodzie w II-I w. przed Chr. 10. Etapy podboju Galii i Hiszpanii. 11. Republika rzymska – ustrój, rola senatu i zgromadzeń, rzymski cursus honorum. Cursus honorum Juliusza Cezara. 12. I triumwirat (jego geneza, rola Pompejusza, namiestnictwo Cezara w Galii) 13. Dyktatura Juliusza Cezara (49-44 przed Chr.) 14. Idy Marcowe 44 r. i skutki polityczne tego wydarzenia 15. Ideał republiki rzymskiej w tradycji europejskiej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
(in Polish) Metoda podająca ; metoda problemowa. EK 1 - realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) EK2- realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) EK3- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) EK 4- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) |
||||||||||||||||||
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. - ocena 5 (bdb): Student zna bardzo dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego i potrafi wskazać zależności między wydarzeniami. - ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Rzymu królewskiego i republikańskiego EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.