Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ancient History I [WH-FK-I-2-HisStaro-L] Summer semester 2021/22
Lectures, group no.1

Navigate to timetable selected group was highlighted
This page describes a class group. If you're looking for information on course see course homepage
Course: Ancient History I [WH-FK-I-2-HisStaro-L]
Class: Summer semester 2021/22 [2021/22_L] (past)
Lectures [WYK], group no.1 [other groups]
Time and location: This is only approximate timeframe information. If you want to be sure, contact the lecturer. Irregularities in schedules are more frequent in case of classes taking place less often (more than a week between each other).
every Wednesday, 11:30 - 13:00
room e-learning
(in Polish) e-learning what is the address?
Nearest dates: Click on the date to see week schedule with class group meeting. All classes for this group have already took place - show all dates.
Date and locationLecturers
Number of students: 5
Places available: 15
Lecturer: Józef Naumowicz
List of topics: (in Polish)

1. Mity założycielskie Rzymu: Eneasz (Eneida Wergiliusza), Romulus i Remus, porwanie Sabinek, topografia Miasta: siedem wzgórz Rzymu.

2. Rzym królewski (ustrój, główne reformy i dokonania); wczesna republika

3. Etruskowie – kultura, język, główne ośrodki, podboje.

4. Główne etapy podboju Italii przez Rzym. Trzy wojny samnickie. Najazdy Galów. Wojny z Pyrrusem.

5. Wielka Grecja. Relacje italsko -greckie

6. Kartagina – powstanie i rozwój miasta-państwa.

7. Trzy wojny punickie (główne bitwy, Hannibal, Scypion Afrykański)

8 . Ekspansja rzymska na Wschodzie w II-I w. przed Chr. i powstanie nowych prowincji na Wschodzie

9. Ekspansja rzymska na Zachodzie w II-I w. przed Chr.

10. Etapy podboju Galii i Hiszpanii.

11. Republika rzymska – ustrój, rola senatu i zgromadzeń, rzymski cursus honorum. Cursus honorum Juliusza Cezara.

12. I triumwirat (jego geneza, rola Pompejusza, namiestnictwo Cezara w Galii)

13. Dyktatura Juliusza Cezara (49-44 przed Chr.)

14. Idy Marcowe 44 r. i skutki polityczne tego wydarzenia

15. Ideał republiki rzymskiej w tradycji europejskiej.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: (in Polish)

Metoda podająca ; metoda problemowa.

EK 1 - realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych)

EK2- realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych)

EK3- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych)

EK 4- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki.

- ocena 5 (bdb): Student zna bardzo dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego i potrafi wskazać zależności między wydarzeniami.

- ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego

- ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego

- ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Rzymu królewskiego i republikańskiego

EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne.

- ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

- ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

- ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

- ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

- ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań

- ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

- ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków

- ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów

- ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów

- ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)