Przedmioty w rejestracji Rejestracja na semestr zimowy 2020/21 – Instytut Ekologii i Bioetyki WF-OB-2020/21_Z
Opcje | ||||
---|---|---|---|---|
WF-OB-ANAM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć konsultowana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Do analizy wykorzystują dane pochodzące z własnej stacji meteorologicznej. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma dyskusyjna do interaktywnego kontaktu z wykładowcą. |
|
||
WF-OB-POAB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
||
WF-OB-SUAB |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ANTS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia środowiskowa poszukuje odpowiedzi na pytania o istotę i naturę człowieka z uwzględnieniem śladów jego obecności w środowisku naturalnym. Wzoruje się więc na oddolnej antropologii filozoficznej, która w punkcie wyjścia uwzględnia dane nauk przyrodniczych o człowieku. Wykład podejmuje interdyscyplinarną problematykę relacji gatunku Homo sapiens do właściwego mu przyrodniczego i kulturowego środowiska życia. |
|
||
WF-OB-BTI |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium obejmuje tematykę badań trwałych izotopów. Metody izotopowe wykorzystywane są coraz częściej w badaniach z zakresu biologii i ekologii człowieka, a także ochrony środowiska. Po wprowadzeniu do zagadnienia izotopów trwałych i wyjaśnieniu podstawowych pojęć takich jak: nuklid, frakcjonowanie, efekt kinetyczny, czy wartość delta, przedyskutowane zostaną aplikacje metod izotopowych. Celem aktywizacji studentów, zostaną poproszeni o sięgnięcie do fachowej literatury anglojęzycznej, przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczących zagadnień z zakresu badań izotopowych w ekologii. Zajęcia częściowo mają charakter laboratoryjny i mają na celu zaznajomić uczestników z wybraną procedurą preparatyki materiału do badań trwałych izotopów. Pod nadzorem prowadzącego studenci samodzielnie zastosują technikę preparatyki. Każde spotkanie będzie zawierało element ukierunkowanej dyskusji z wykorzystaniem języka naukowego. |
|
||
WF-OB-BCH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowe regulacje prawne. Metodyka działań dotycząca zasad bezpiecznego postępowania z chemikaliami. Karty charakterystyki. Czynniki chemiczne. Środki ochrony indywidualnej i ich znaczenie oraz właściwy dobór do pracy z chemikaliami. Rodzaje zagrożeń stwarzanych przez chemikalia. Awarie przemysłowe. Katastrofy ekologiczne. |
|
||
WF-OB-BHP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studenta do działalności zawodowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na swoje bezpieczeństwo i higienę pracy jak również współpracowników i podległych pracowników. |
|
||
WF-OB-BGEO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza podstawy rozmieszczenia i różnorodności zwierząt (i roślin) na kuli ziemskiej, pokazuje przyczyny współczesnego rozmieszczenia gatunków. Porusza zagadnienia takie jak: zasięg gatunków, dyspersja, interakcje międzygatunkowe, procesy geologiczne, ginięcie gatunków, wpływ człowieka na kształtowanie się fauny i flory, biogeografia wysp. |
|
||
WF-OB-BIND |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania właściwości żywych organizmów roślinnych i zwierzęcych lub ich układów do oceny stanu i charakteru zmian zachodzących w środowisku. Omówienie cech organizmów bioindykacyjnych. Przegląd grup zwierząt oraz roślin stosowanych w bioindykacji – omówienie ich możliwości i ograniczenia. Zaznajomienie studentów możliwościami stosowania metod bioindykacyjnych w ocenie stanu środowiska zarówno w warunkach naturalnych przekształceń jak i w warunkach oddziaływań antropogenicznych. |
|
||
WF-OB-BIO1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej. |
|
||
WF-OB-BIO2 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Nauka przygotowywania prostych preparatów, samodzielnej obserwacji, analizowania i opisywania widzianego obrazu bądź eksponatu w celu lepszego zrozumienia budowy oraz funkcjonowania różnych organizmów ze świata roślin oraz zwierząt, odróżniania cech ogólnych od szczegółowych, ujmowania podobieństw i różnic, dopełnienie i utrwalenie poznawanych treści biologicznych. |
|
||
WF-OB-BEWOL |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami ewolucji biologicznej i wyjaśnienie jej znaczenie dla przebiegu procesów ekologicznych. Omówienie teorii powstania życia i teorii wyjaśniających powstawanie gatunków. Przedstawienie podstaw ekologii ewolucyjnej i behawioralnej. |
|
||
WF-OB-BPO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na wykładach student uczy się rozpatrywać ważne zagadnienia bioetyczne w kontekście wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych, ulegających dynamicznemu rozwojowi, rzucających nowe światło na rozmaite kwestie moralne, odbijających się echem w debatach publicznych i wywierających wpływ na przepisy prawa. Celem przedmiotu jest przekazanie informacji pogłębiających rozumienie elementarnych podstaw bioetyki, a także przedstawienie najważniejszych stanowisk, ukształtowanych na jej niwie, i ich powiązanie ze strukturą przyrody i biologiczną naturą istot żywych. |
|
||
WF-OB-BTEH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z nowymi trendami i kierunkami badań w rozwoju biotechnologii w Polsce i na świecie. Zapoznanie z podstawowymi grupami mikroorganizmów i organizmów wyższych oraz zapoznanie z procesami mikrobiologicznymi i możliwościami wykorzystania ich w ochronie środowiska, rolnictwie, przemyśle. Celem przedmiotu jest podkreślenie roli jaką mikroorganizmy pełnią w procesach samooczyszczania wód i gleby oraz w procesach bioremediacji. |
|
||
WF-OB-SUHC |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-EDEK1 |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologiczno-przyrodniczej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
||
WF-OB-EM |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat efektywnych mikroorganizmów w kontekście możliwości wykorzystania drobnoustrojów w gospodarce. |
|
||
WF-OB-EKF |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na potrzebę filozoficznego odniesienia do problematyki ochrony środowiska naturalnego, ze zwróceniem uwagi na konieczność refleksji etycznej. W ramach zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z problematyką ekofilozoficzną oraz jej główne nurty. |
|
||
WF-OB-EOP |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza w zagadnienia ekologii ptaków, skupiając się przede wszystkim na okresie lęgowym. Przedstawia metody przydatne w badaniach ekologii i ochronie ptaków. Pokazuje przykłady zarządzania ochroną ptaków, a także zarządzania siedliskami, w których gnieżdżą się ptaki. Wyjaśnia związek między badaniami z zakresu ekologii a możliwościami oraz metodami ochrony gatunkowej |
|
||
WF-OB-EKK |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium zatytułowane "Ekologia kulturowa" stawia sobie za cel ukazanie złożonych i wielorako uwarunkowanych relacji między światem natury i kultury. Relacje te zostaną przedstawione na przykładzie kształtowania się społeczności ludzkich ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na nie ze strony czynników środowiskowych. |
|
||
WF-OB-EKONS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
WF-OB-ETS |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ekotoksykologia łączy zagadnienia poruszane przez toksykologię i ekologię. Zajmuje się wyjaśnieniem i określeniem przyczyn szkodliwych skutków wywoływanych w ekosystemach zwierząt (w tym ludzi), roślin i drobnoustrojów lub w poszczególnych elementach tych ekosystemów, przez zanieczyszczenia pochodzenia naturalnego lub syntetycznego. Zostaną omówione narzędzia pozwalające przewidywać skutki dla ekosystemów powodowane przez szkodliwe substancje chemiczne, głównie pochodzenia antropogennego. Zostaną omówione charakterystyczne dla różnych elementów środowiska zanieczyszczenia chemiczne, sposoby ich identyfikacji i klasyfikacji oraz informacje na temat aktów prawnych podające kryteria oceny różnych siedlisk. |
|
||
WF-OB-ELO |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Kurs będzie poświęcony logice, argumentacji i krytycznemu myśleniu. Znajomość zagadnień z zakresu logiki praktycznej i logiki formalnej ma dostarczyć studentom narzędzi koniecznych do krytycznego i samodzielnego myślenia, formułowania i oceny argumentacji oraz umiejętności identyfikowania błędów logicznych występujących w komunikacji. Wymagania wstępne: elementarne wiadomości z zakresu logiki przekazywane w programie szkoły średniej |
|
||
WF-OB-SUEET |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the lecture is to introduce students to ecological ethics |
|
||
WF-OB-POEETH |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
- Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
- Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Skrócony opis
The aim of the lecture is to introduce students to ecological ethics |
|
||
WF-OB-ETA |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest pokazanie, że efekty badawcze biologii zachowania się zwierząt warunkują pełniejsze zrozumienie człowieka i sposobów jego obecności w środowisku naturalnym. Wykład dostarcza wiedzy z zakresu specyfiki etologii w odniesieniu do innych nauk behawioralnych. Prezentuje jej problematykę, a także jej ekologiczną, antropologiczną i filozoficzną relewancję. |
|
||
WF-OB-FIZ |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: Zapoznanie z podstawowymi zjawiskami fizycznymi niezbędnymi dla studiowania historii i ewolucji życia. Wymagania wstępne: Znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej |
|
||
WF-OB-GIFF |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot zaznajamia z różnymi formami ratowania lub odtwarzania rodzimej fauny i flory w Polsce i na Świecie. Umożliwia poznanie obcych, często inwazyjnych gatunków fauny i flory różnych środowisk, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice w sposobie zasiedlania różnych terenów przez gatunki inwazyjne. Pokazuje przyczyny leżące u podstaw wzrastającego, na całym Świecie, problemu gatunków obcych oraz zaznajamia z aktywnymi działaniami ochronnymi prowadzonymi w Polsce i na Świecie |
|
||
WF-OB-POES |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Human health and well-being is an important element of today's functioning of societies and states. Large financial outlays are directed towards the protection of health. It turns out, however, that talking about health and quality of life is treated in isolation from the quality of the natural environment. The man (as well as other organisms) lives in an environment and this environment exerts certain effects on the body. All biological systems must self-regulate in the context of changing environmental demands. During the course, the issue of human functioning in nature and the impact of the environment on our species will be presented. |
|
||
WF-OB-SUES |
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The man (as well as other organisms) lives in an environment and this environment exerts certain effects on the body. All biological systems must self-regulate in the context of changing environmental demands. At the simplest level of agreement, “stress” involves some environmental stimulus that produces a reaction in a living organism that may be either favorable or unfavorable to the organism. The term, “stress”, should be understand both as an environmental stimulus and as the response to an environmental stimulus. Physiological disruption resulting from impoverished environmental circumstances is central to the study of health, lifestyle and social status. Use of multiple indicators gives a comprehensive understanding of stress and adaptation in the past and contemporary. |
|
||