Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Counselling and psychological support

General data

Course ID: WF-PS-N-DPP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Counselling and psychological support
Name in Polish: Doradztwo i pomoc psychologiczna
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W13; PS_U10; PS_U11; PS_K02; PS_K06


Preliminary Requirements:

(in Polish) Ukończone zajęcia z psychopatologii i wprowadzenia do różnych kierunków psychoterapeutycznych (np. psychologia kliniczna i psychoterapia).

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa . Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa . Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica.

Egan G. (2002).Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP.

Jones C., Shilito-Clarke C., Syme G., Hill D., Casemore R., Murdin L. (2005). Co wolno a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Knapp H. 2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN.

Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

McKay M., Davis M., Fanning P. (2004). Sztuka porozumiewania się. Gdańsk: GWP.

Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Steward J. (red.) (2003). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej.Warszawa: PWN.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (red.)(2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK1. Student wie, jakie znaczenie ma relacja terapeutyczna dla pomocy psychologicznej

EK2 Student wie jakie są czynniki ułatwiające tworzenie sprzyjającej atmosfery - porozumienie, kontakt początkowy, prezentowanie problemu;

EK 3 Student zna podstawowe umiejętności i warsztat psychologa psychoterapeuty;

EK 4 Student zna najważniejsze obszary dotyczące procesów starzenia się, problemów psychologicznych osób w okresie starości

Umiejętności

EK 5 Student potrafi sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń zgodnie z wybranym podejściem;

Kompetencje społeczne

EK 6 Staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej; potrafi budować właściwą relację terapeutyczną, potrafi udzielać pomocy psychologicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

1. Frekwencja (dotyczy zwłaszcza ćwiczeń)

2. Aktywność na zajęciach (dotyczy zwłaszcza ćwiczeń)

3. Ocena z kolokwium pisemnego /egzaminu pisemny:

ocena 2 (ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi

ocena 3 (dst) 60% poprawnych odpowiedzi

ocena 4 (db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 75% poprawnych odpowiedzi

ocena 5 (bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 90% poprawnych odpowiedzi

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Aleksandra Kűhn-Dymecka, Sławomir Ślaski
Group instructors: Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.

suma godzin: 120 [120/30(25)=4]

liczba ECTS: 4


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny.

Full description: (in Polish)

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP.

Bernard, H., Mackenzie, R. (red.) (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: GWP.

Czabała, Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN.

Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica.

Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka.

Grzesiuk, L, Styła, R. (red.)(2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin.

Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN

Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP.

Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kubitsky, J. (2010). Vademecum terapeuty rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 90 places more information
Coordinators: Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski
Group instructors: Aleksandra Kűhn-Dymecka, Paulina Rosińska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.

suma godzin: 120 [120/30(25)=4]

liczba ECTS: 4


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat podstaw pomocy psychologicznej jako ważnego aspektu pracy psychologa. Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej poradnictwa psychologicznego w teorii i praktyce. Jak przebiega proces poradnictwa w różnych podejściach. Zapoznanie studentów z zasadami pomocy psychologicznej wobec osób chorych somatycznie i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Zapoznanie studentów z adekwatnością udzielanej pomocy do potrzeb pacjenta i jego rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Feltham, C., Horton, I. (red.)(2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: GWP.

Bernard, H., Mackenzie, R. (red.) (2000). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: GWP.

Czabała, Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN.

Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica.

Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka.

Grzesiuk, L, Styła, R. (red.)(2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin.

Knapp H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN

Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP.

Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kubitsky, J. (2010). Vademecum terapeuty rodzinnego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)