Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-N-PSO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia osobowości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W04

PS_U03

PS_U04

PS_U05

Wymagania wstępne:

-

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie z różnymi metodami badania osobowości, wypracowanymi w ich ramach podstawowych ujęć i sposobów interpretacji osobowości w psychologii (dotyczących zarówno analizy struktury osobowości i dynamiki jej funkcjonowania). Zajęcia uwzględniają zatem także omówienie studiów przypadków, jak i inne formy kształcenia umiejętności interpretacji osobowości człowieka.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

• Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W04)

Student:

W1_identyfikuje specyfikę poszczególnych nurtów teoretycznych w psychologii osobowości

W2_rozróżnia podstawowe teorie osobowości, charakteryzuje ich zalety i ograniczenia, posiada wiedzę na temat nowych badań empirycznych i skonstruowanych na ich podstawie modeli teoretycznych

W3_rozumie znaczenie czynników biologicznych i kulturowo-środowiskowych w kształtowaniu osobowości

W4_zna podstawowe metody badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną; rozumie relacje pomiędzy odmiennością metod badania osobowości a odmiennością teorii i modeli osobowości

W5_zna specyfikę warunków naukowego i praktycznego (diagnoza indywidualna) badania osobowości

• Efekty umiejętności (PS_U03, PS_U04, PS_U05)

Student:

U1_potrafi wyjaśnić istotę różnic w zakresie interpretacji osobowości pomiędzy odmiennymi szkołami, teoriami, koncepcjami i modelami

U2_potrafi interpretować reakcje i zachowania jednostkowe z perspektywy poznanych teorii osobowości

U3_potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości

U4_potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędzi służących do pomiary cech osobowości oraz konfrontować i integrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł

Metody i kryteria oceniania:

- ocena 5 (bdb):

• (W1, W2, W3, W4, W5)

Student doskonale zna i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną, ponadto rozumie relacje pomiędzy określonymi metodami badania osobowości a teoriami osobowości, które przy użyciu tych metod powstawały lub były rozwijane.

• (U1, U2, U3, U4)

Student bardzo trafnie, profilowo interpretuje wyniki badań uzyskane za pomocą różnych narzędzi pomiaru osobowości, zdaje sobie sprawę, że przydatność danej techniki zależy od specyfiki potrzeb diagnostycznych lub badawczych, potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł, samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości.

- ocena 4 (bdb):

• (W1, W2, W3, W4, W5)

Student dobrze identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną.

• (U1, U2, U3, U4)

Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje w sposób profilowy, konfiguracyjny wyniki uzyskane za ich pomocą, ponadto potrafi samodzielnie interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości.

- ocena 3 (dst):

• (W1, W2, W3, W4, W5)

Student identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, ale nie zna ich specyfiki teoretycznej i praktycznej (mocnych stron i słabości).

• (U1, U2, U3, U4)

Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą, ale interpretacje te nie mają charakteru "profilowego", składają się z niepowiązanych dostatecznie ze sobą części; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Rogoza
Prowadzący grup: Marta Rogoza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Ponikiewska
Prowadzący grup: Klaudia Ponikiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 3 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin), [90 : 30 = 3]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

• Literatura podstawowa:

Gasiul, H. (2020). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje (wyd. 3). Difin.

McCrae, R. R., Costa, P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Perspektywa teorii pięcioczynnikowej. WAM.

Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Scholar.

Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości (M. Orski, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pervin, L.A., Cervone, D. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydawnictwo UJ.

Siuta, J. (red.). (2009). Diagnoza osobowości. Inwentarz NEO-PI-R w teorii i praktyce. PTP.

Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych (rozdz. 7). Scholar.

Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania (rozdz.: 14, 15, 16). Scholar.

• Literatura zgłębiająca zagadnienia poruszane podczas kolejno omawianych tematów (dotycząca zarówno kwestii i rozważań teoretycznych, jak i również prezentowanych narzędzi pomiarowych) będzie podawana na bieżąco podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Ponikiewska
Prowadzący grup: Klaudia Ponikiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 5 punkty (udział w zajęciach: 32 godziny, przygotowanie do zajęć: 40 godzin; przygotowanie do kolokwium: 40 godzin; konsultacje: 13), [125 : 25 = 5]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Ponikiewska
Prowadzący grup: Klaudia Ponikiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 5 punkty (udział w zajęciach: 32 godziny, przygotowanie do zajęć: 40 godzin; przygotowanie do kolokwium: 40 godzin; konsultacje: 13), [125 : 25 = 5]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)