Psychologia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PSO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W04 PS_U03 PS_U04 PS_U05 |
Wymagania wstępne: | - |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z różnymi metodami badania osobowości, wypracowanymi w ich ramach podstawowych ujęć i sposobów interpretacji osobowości w psychologii (dotyczących zarówno analizy struktury osobowości i dynamiki jej funkcjonowania). Zajęcia uwzględniają zatem także omówienie studiów przypadków, jak i inne formy kształcenia umiejętności interpretacji osobowości człowieka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
• Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W04) Student: W1_identyfikuje specyfikę poszczególnych nurtów teoretycznych w psychologii osobowości W2_rozróżnia podstawowe teorie osobowości, charakteryzuje ich zalety i ograniczenia, posiada wiedzę na temat nowych badań empirycznych i skonstruowanych na ich podstawie modeli teoretycznych W3_rozumie znaczenie czynników biologicznych i kulturowo-środowiskowych w kształtowaniu osobowości W4_zna podstawowe metody badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną; rozumie relacje pomiędzy odmiennością metod badania osobowości a odmiennością teorii i modeli osobowości W5_zna specyfikę warunków naukowego i praktycznego (diagnoza indywidualna) badania osobowości • Efekty umiejętności (PS_U03, PS_U04, PS_U05) Student: U1_potrafi wyjaśnić istotę różnic w zakresie interpretacji osobowości pomiędzy odmiennymi szkołami, teoriami, koncepcjami i modelami U2_potrafi interpretować reakcje i zachowania jednostkowe z perspektywy poznanych teorii osobowości U3_potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości U4_potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędzi służących do pomiary cech osobowości oraz konfrontować i integrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena 5 (bdb): • (W1, W2, W3, W4, W5) Student doskonale zna i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną, ponadto rozumie relacje pomiędzy określonymi metodami badania osobowości a teoriami osobowości, które przy użyciu tych metod powstawały lub były rozwijane. • (U1, U2, U3, U4) Student bardzo trafnie, profilowo interpretuje wyniki badań uzyskane za pomocą różnych narzędzi pomiaru osobowości, zdaje sobie sprawę, że przydatność danej techniki zależy od specyfiki potrzeb diagnostycznych lub badawczych, potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł, samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości. - ocena 4 (bdb): • (W1, W2, W3, W4, W5) Student dobrze identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną. • (U1, U2, U3, U4) Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje w sposób profilowy, konfiguracyjny wyniki uzyskane za ich pomocą, ponadto potrafi samodzielnie interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości. - ocena 3 (dst): • (W1, W2, W3, W4, W5) Student identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, ale nie zna ich specyfiki teoretycznej i praktycznej (mocnych stron i słabości). • (U1, U2, U3, U4) Student potrafi posługiwać się metodami pomiaru osobowości, interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą, ale interpretacje te nie mają charakteru "profilowego", składają się z niepowiązanych dostatecznie ze sobą części; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii osobowości, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rogoza | |
Prowadzący grup: | Marta Rogoza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 3 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin), [90 : 30 = 3] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
• Literatura podstawowa: Gasiul, H. (2020). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje (wyd. 3). Difin. McCrae, R. R., Costa, P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Perspektywa teorii pięcioczynnikowej. WAM. Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Scholar. Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości (M. Orski, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pervin, L.A., Cervone, D. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydawnictwo UJ. Siuta, J. (red.). (2009). Diagnoza osobowości. Inwentarz NEO-PI-R w teorii i praktyce. PTP. Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych (rozdz. 7). Scholar. Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania (rozdz.: 14, 15, 16). Scholar. • Literatura zgłębiająca zagadnienia poruszane podczas kolejno omawianych tematów (dotycząca zarówno kwestii i rozważań teoretycznych, jak i również prezentowanych narzędzi pomiarowych) będzie podawana na bieżąco podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 5 punkty (udział w zajęciach: 32 godziny, przygotowanie do zajęć: 40 godzin; przygotowanie do kolokwium: 40 godzin; konsultacje: 13), [125 : 25 = 5] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 5 punkty (udział w zajęciach: 32 godziny, przygotowanie do zajęć: 40 godzin; przygotowanie do kolokwium: 40 godzin; konsultacje: 13), [125 : 25 = 5] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.