Cultural axiology
General data
Course ID: | WH-KU-I-2-AksKult |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural axiology |
Name in Polish: | Aksjologia kulturowa |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Chęć podjęcia ukierunkowanej i systematycznej lektury |
Short description: |
(in Polish) Historia aksjologii między Nietzschem i Tischnerem próbująca odpowiedzieć na pytanie, czy istnieją wartości absolutne. Oraz poszukiwanie wartości w światach przedstawionych Williama Shakespeare’a |
Full description: |
(in Polish) A. CZYM SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte (przewartościowanie wszelkich wartości). Nadciąga NADCZŁOWIEK 2. Krok wstecz: Schoppenhauera traktat o złu jako ARCY ANTYWARTOŚCI 3. Joseph Conrada "Jądro ciemności" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert. KULTURA 5. Max Scheller. MIŁOŚĆ 6. Martin Buber. DIALOG WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a. IMPERATYW KATEGORYCZNY I OKOLICE 7. "Inny świat" i "Anus mundi". PIEKŁO CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH WILLIAMA SHAKESPEARE’A |
Bibliography: |
(in Polish) 1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie edlug wartości 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. SHAKESPEARE: 1. Tytus Andronicus (Titus Andronicus; 1593) 2. Romeo i Julia (Romeo and Juliet; 1595) 3. Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream; 1595) 4. Kupiec wenecki (The Merchant of Venice; 1596) 5. Wiele hałasu o nic (Much Ado about Nothing; ok. 1598–1599) 6. Jak wam się podoba (As You Like It; 1599–1600) 7. Juliusz Cezar (The Tragedy of Julius Caesar; 1600) 8. Wieczór Trzech Króli (Twelfth Night or What You Will; 1600) 9. Troilus i Kresyda (Troilus and Cressida; 1601) 10. Hamlet (Hamlet, Prince of Denmark; 1600) 11. Wesołe kumoszki z Windsoru (The Merry Wives of Windsor; 1602) 12. Wszystko dobre, co się dobrze kończy (All’s Well That Ends Well; 1602–1603) 13. Miarka za miarkę (Measure for Measure; 1604) 14. Otello (Othello; 1605) 15. Król Lear (King Lear; 1605) 16. Makbet (Macbeth; 1606) 17. Antoniusz i Kleopatra (Antony and Cleopatra; 1606–1607) 18. Perykles, książę Tyru (Pericles, Prince of Tyre; 1608) 19. Koriolan (Coriolanus; 1607) 20. Tymon Ateńczyk (Timon of Athens; 1608) 21. Cymbelin (Cymbeline; 1609) 22. Burza (The Tempest; 1611) 23. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale; 1610–1611) 9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999. 10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. Martin Buber, O ja i ty |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_1 rozumie pojęcie aksjologii, pojęcie (pojęcia) wartości oraz różne ich interpretacje, potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście aksjologia zaczęła się ona od "przewartościowania wszystkich wartości" W_2 rozumie aksjologiczne poglądy Nietzschego i potrafi z nimi polemizować. W_ 3 rozumie, że wartości w kulturze to tyle, co „serek fromage”, ale wartości i kulturę potrafi odróżnić U_1 rozumie, ze wartości układają się w rozmaite hierarchię, umie je typologizować U_2 rozumie, jak odróżnić watości absolutne od względnych bez względu na to, czy uznaje istnienie tych pierwszych K_1 rozumie współczesność w świetle wartości. Coraz częściej pyta o antywartości, od których jako uczestnik tej wspólczesności nie może abstrahować. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Każdy uczestnik otrzymuje swój szekspirowski dramat i studiuje go pod kątem problematyki aksjologicznej. Poszukuje więc w tekście wartości: ulotnych, i trwałych, pozornych i prawdziwych, religijnych i świeckch. Swoje wnioski przedstawia na wyznaczonych zajęciach. Korzysta przy tym z metod pdsuwanych mu na zajęciach. Studiuje znaczy czyta i ogląda Zauważmy na marginesie, że osobną i niepodważalną wartością jest już samo obcowanie z autorem "Kupca weneckiego". Contribution studenta na ocenę 5 jest erudycyjny 4 dobry 3 poprawny Oto dramaty Williama Shakespeare'a: 1. Tytus Andronicus (Titus Andronicus; 1593) 2. Romeo i Julia (Romeo and Juliet; 1595) 3. Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream; 1595) 4. Kupiec wenecki (The Merchant of Venice; 1596) 5. Wiele hałasu o nic (Much Ado about Nothing; ok. 1598–1599) 6. Jak wam się podoba (As You Like It; 1599–1600) 7. Juliusz Cezar (The Tragedy of Julius Caesar; 1600) 8. Wieczór Trzech Króli (Twelfth Night or What You Will; 1600) 9. Troilus i Kresyda (Troilus and Cressida; 1601) 10. Hamlet (Hamlet, Prince of Denmark; 1600) 11. Wesołe kumoszki z Windsoru (The Merry Wives of Windsor; 1602) 12. Wszystko dobre, co się dobrze kończy (All’s Well That Ends Well; 1602–1603) 13. Miarka za miarkę (Measure for Measure; 1604) 14. Otello (Othello; 1605) 15. Król Lear (King Lear; 1605) 16. Makbet (Macbeth; 1606) 17. Antoniusz i Kleopatra (Antony and Cleopatra; 1606–1607) 18. Perykles, książę Tyru (Pericles, Prince of Tyre; 1608) 19. Koriolan (Coriolanus; 1607) 20. Tymon Ateńczyk (Timon of Athens; 1608) 21. Cymbelin (Cymbeline; 1609) 22. Burza (The Tempest; 1611) 23. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale; 1610–1611) |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Piotr Weiser | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Punktem wyjścia będzie tu analiza postulatu Nietzschego dotyczącego przewartościowania wszelkich wartości (umweltung aller Werte), jego zapowiedź nadejścia nadczłowieka (Übermensch) oraz proklamacja śmierci Boga. Zasadnicze pytanie, które zadamy, zabrzmi: czy istnieją wartości absolutne, bo, że istnieją względne, to każdy widzi. Na zajęciach będziemy rozmawiać i kłócić się, niekoniecznie z nadzieją na uzgodnienie wspólnego stanowiska. |
|
Full description: |
(in Polish) A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte 2. Schoppenhauera traktat o złu 3. Joseph Conrada "Jądro ciemnosci" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert 5. Max Scheller WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a 7. "Inny świat" i "Anus mundi" CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W POWIEŚCIACH FIODORA DOSTOJEWSKIEGO Biedni ludzie (1846) Białe noce (1848) Wspomnienia z domu umarłych (1862) Notatki z podziemia (1864) Zbrodnia i Kara (1866) Gracz (1866) Idiota (1869) Biesy (1872) Młodzik (1875) Bracia Karamazow (1880) |
|
Bibliography: |
(in Polish) Powieści Fiodora Dostojewskiego, zob. Opis |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Piotr Weiser | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ETCS) Lektutura i rozmyślania na aksjologiczą wartstwą dramatów autora "Snu nocy letniej", słowem przygotowanie kompetentnego wystąpienia - 25 godzin (1 ETCS) Razem 2 ETCS, czyli 55 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) j.w |
|
Full description: |
(in Polish) j.w |
|
Bibliography: |
(in Polish) j.w |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Piotr Weiser | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Aktywna obecnośc na zajęciach -50% Dwusoedzstominutowe, erudycyjne ystąpienie na zajęciach z tematem - 50% |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Historia aksjologii między Nietzschem i Tischnerem próbująca odpowiedzieć na pytanie, czy istnieją wartości absolutne. Oraz poszukiwanie wartości w światach przedstawionych Krzysztofa Zanussiego |
|
Full description: |
(in Polish) A. CZYM SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte (przewartościowanie wszelkich wartości). Nadciąga NADCZŁOWIEK 2. Krok wstecz: Schoppenhauera traktat o złu jako ARCY ANTYWARTOŚCI 3. Joseph Conrada "Jądro ciemności" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert. KULTURA 5. Max Scheller. MIŁOŚĆ 6. Martin Buber. DIALOG WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a. IMPERATYW KATEGORYCZNY I OKOLICE 7. "Inny świat" i "Anus mundi". PIEKŁO CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH WILLIAMA SHAKESPEARE’A Literatura: |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie edlug wartości 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. Do tego komplet filmów Zanussiego |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Nie ma |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.