History of culture of the 19th century
General data
Course ID: | WH-KU-I-2-HistKul-C |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of culture of the 19th century |
Name in Polish: | Historia kultury XIX wieku |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Studenci swobodnie dysponują wiedzą z zakresu kultury epok dawnych (od średniowiecza do oświecenia), ze szczególnym uwzględnieniem przemian historycznych epoki oświecenia, oraz społecznych tego okresu. Pojęcia preromantyzmu, sentymentalizmu, XVIII-wieczne filozofie racjonalistyczne - będą punktem wyjścia do zajęć poświęconych kulturze wieku XIX. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie Studentów z przemianami dotyczącymi szczególnie: filozofii, historii i literatury w wieku XIX. |
Full description: |
(in Polish) Szczegółowy program zajęć opiera się na świadomości przełomowego charakteru wieku XIX w historii kultury, historii i wielu ówczesnych historiach społecznych. Wiek XIX jest stuleciem tragicznego końca I RP, alle jednocześnie - jako świadek i późny wnuk tragedii czterech pokoleń Polaków związani z nim twórcy kultury, od poetów i pisarzy pofilozofów społecznych, od narodu jednego stanu po wspólnotę wielu klas i warstw - ustanawiają fundamenty narodowej tożsamości. Wśród katastrofy rozbiorów rodzą się nie tylko talenty, ale przede wszystkim - idee, które znamionują porządek dyskursu, mimo że w romantyzmie jest on przede wszystkim metaforyczny i niemal irracjonalny, oraz charakterystyczny dla późniejszej rzeczywistości, na pewno zaś nie: wczesnej, racjonalizm (w pozytywizmie), który przechodzi w epokę modernistycznego buntu o końcu stulecia. Intelektualna podróż szlakiem idei - od szalesstwa po program kulturalny, buduje tożsamość i idee Polaków - na przyszłość. Na wykładzie poruszane będą właśnie prolemy dotyczące właśnie rejestru idealnego: filozofii historii w ujęciu polskim i - szerzej - europejskim - ze szczególnymm uwzględnieniem idealizmu niemieckiego i romantyzmu, ćwiczenia z kolei skupią się na odbiciu idei w tekstach (przeważnie wieszczów i wielkiej emigracji, ale też - tekstach romantyków mniejszych. Pozytywistyczna cęś wykładu skupi się na przemianach głównych dróg, którymi polska myśl podążała po powstaniu styczniowym: idee pracy i edukacji, nowe pomysły na odbudowanie państwa, współtworzą ni tylko racjonalną reakcję, ale i jej pozornne załamanie - w ostatnim piętnastoleciu XIX wieku. Nowoczesność jawi się jako uładzony chaos, który łączą ze sobą dziesięciolecia wielu pary i maszyny, ale też estetyki i figur podstawowych dla każdego uwikłąnego w tradycję i historię, członka wspólnoty: polskiej i europejskiej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Adam Mickiewicz, Romantyczność 2. Adam Mickiewicz, Oda do młodości, 3. Adam Mickiewicz, Dziady 4. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz 5. Adam Mickiewicz, Sonety - oba cykle 5. Juliusz Słowacki, wybór poezji 6. Juliusz Słowacki, Kordian 7. Zygmunt Krasiński, Nie-boska komedia 8. Cyprian Kamil Norwid, wybór poezji 9. Bolesław Prus, Lalka 10. M, Kononicka, wybór poezji 11. K. Przerwa-Tetmajer, wybór poezji 12. S. Przybyszewski, Requiem aeternam 13. J. Kasprowicz, Wybór poezji 14. S. Brzozowski, Legenda Młodej Polski, różne wydania Literaturę najlepiej czytać w wydaniach BN, teksty on-line są również dostępne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii kultury, przemiany wzorców, obyczajów, stylów życia; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie przewidziano |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Paweł Kuciński, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Paweł Kuciński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 h = uczestnictwo w zajęciach (20 h) + przygotowanie do egz. ustnego (8h) = egzamin ustny (2h) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Paweł Kuciński, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Paweł Kuciński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 h = uczestnictwo w zajęciach (20 h) + przygotowanie do egz. ustnego (8h) = egzamin ustny (2h) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Paweł Kuciński, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Paweł Kuciński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 h = uczestnictwo w zajęciach (20 h) + przygotowanie do egz. ustnego (8h) = egzamin ustny (2h) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.