Museums in Culture. Introduction to Museum Studies
General data
Course ID: | WH-KU-I-2-MuzKult-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Museums in Culture. Introduction to Museum Studies |
Name in Polish: | Muzea w kulturze. Wprowadzenie do muzeologii |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest prezentacja, czym była dawniej i czym jest dziś instytucja "muzeum", jak zmieniały się na przestrzeni dziejów jej formy organizacyjne, a przede wszystkim - konteksty społecznego oddziaływania. Przedmiot jest z założenia próbą wprowadzenia do zajęć specjalistycznych, tym samym więc jego celem jest wprowadzenie w problematykę podstawowej terminologii muzealnej i muzeologicznej, nabycie umiejętności posługiwania się nią w wypowiedziach ustnych i pisemnych, dotyczących różnych form muzealnej aktywności, np. wystawiennictwa. Celem wykładu jest również zaprezentowanie podstawowych aktów prawnych, regulujących funkcjonowanie muzeów, np. "ustawy o muzeach" w praktycznym wymiarze ich funkcjonowania i oddziaływania na pracę instytucji muzealnych, np. zarządzanie nimi, oraz spełnianiem przez nie oczekiwań różnych grup społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) KU1_W03 - student ma świadomość chrześcijańskich korzeni kultury europejskiej. Zna najważniejsze muzea i arcydzieła będące w ich posiadaniu. Ma świadomość wpływu kultury starożytnej i wczesnochrześcijańskiej na kształt współczesnego muzealnictwa. KU1_W05 Zna specyfikę powstawania poszczególnych typów muzeów. Potrafi wartościować dzieła znajdujące się w kolekcjach. KU1_K03 Jest gotów do uczestnictwa w bieżącym życiu muzealnym, angażowania się w podejmowane przez muzea działania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę BDB - od studenta wymagana jest obecność na wykładach, znajomość literatury podanej i tematyki podanej przez wykładowcę. Na ocenę DB - wymagana jest obecność na wykładach, umiejętność przyporządkowania muzeów do poszczególnych typów, a także znajomość podstawowej literatury. Na ocenę DST- wymagane jest uczestnictwo w wykładach, znajomość typologii muzeów. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Beata Skrzydlewska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Beata Skrzydlewska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a98ed225ec88249829c8ca10e9c767bc5%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=61c17cf6-3cca-4ccc-abd6-c307f059303b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest prezentacja, czym była dawniej i czym jest dziś instytucja "muzeum", jak zmieniały się na przestrzeni dziejów jej formy organizacyjne, a przede wszystkim - konteksty społecznego oddziaływania. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest prezentacja, czym była dawniej i czym jest dziś instytucja "muzeum", jak zmieniały się na przestrzeni dziejów jej formy organizacyjne, a przede wszystkim - konteksty społecznego oddziaływania. Przedmiot jest z założenia próbą wprowadzenia do zajęć specjalistycznych, tym samym więc jego celem jest wprowadzenie w problematykę podstawowej terminologii muzealnej i muzeologicznej, nabycie umiejętności posługiwania się nią w wypowiedziach ustnych i pisemnych, dotyczących różnych form muzealnej aktywności, np. wystawiennictwa. Celem wykładu jest również zaprezentowanie podstawowych aktów prawnych, regulujących funkcjonowanie muzeów, np. "ustawy o muzeach" w praktycznym wymiarze ich funkcjonowania i oddziaływania na pracę instytucji muzealnych, np. zarządzanie nimi, oraz spełnianiem przez nie oczekiwań różnych grup społecznych. Wskazana wyżej problematyka zostanie rozwinięta w postaci następujących bloków tematycznych: - Wstęp do muzealnictwa: czym jest i czym było muzeum? pojęcia: muzeum, muzealnik, muzealium, muzealnictwo, muzeologia; - Historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa; - Instytucja muzealna w różnych kontekstach kulturowych; - Rola muzeów w kulturze (muzeum - templum, muzeum - forum); - System muzealnictwa w Polsce (akty prawne, rola Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów); - Muzeum jako organizacja w rozwoju historycznym i zarządzanie nią; - Typy muzeów: wielodziałowe, historyczne, sztuki, rezydencjonalne, etnograficzne, historyczne, archeologiczne, na wolnym powietrzu, martyrologiczne, militarne; - Wystawiennictwo; - Zbiory muzealne: gromadzenie, ochrona, konserwacja, zarządzanie kolekcją; - Nauka w muzeum: np. opracowywanie zbiorów, badania proweniencyjne; uniwersytety a muzea; - Digitalizacja w muzeach; - "Nowoczesne" muzea a multimedia; - Edukacja i upowszechnianie, w tym udostępnianie zbiorów osobom o ograniczonych sprawnościach; - PR w muzeach; - Prawo i etyka w muzealnej działalności; - Turystyka kulturowa, muzeum w środowisku lokalnym; - "Nowa muzeologia", tzw. muzeum krytyczne; - Muzea wyznaniowe, uczelniane, prywatne - specyfika i rola w kulturze; - Architektura muzeów. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: 1. M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. 2. D. Folga-Januszewska, Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, "Muzealnictwo", nr 47, 2006. 3. M. Krzemińska, Muzeum sztuki w kulturze polskiej, Warszawa 1987. 4. F. Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012. 5. Z. Żygulski jun., Muzea na świecie: wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Dodatkowo: literatura podawana na bieżąco, związana z poszczególnymi blokami tematycznymi. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Beata Skrzydlewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 pkt ETCS - 30 h aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur. 0,5 pkt ETCS - 15 h studiowanie literatury 0,5 pkt ETCS - 15 h studiowanie tematów prezentowanych na wykładów |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Beata Skrzydlewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 pkt ETCS - 30 h aktywny udział studenta w zajęciach, Znajomość lektur. 0,5 pkt ETCS - 15 h studiowanie literatury 0,5 ETCS studiowanie tematów wykładu |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.