Philosophical Concepts of Culture Part 1
General data
Course ID: | WH-KU-II-1-FiloKonKu |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Philosophical Concepts of Culture Part 1 |
Name in Polish: | Filozoficzne koncepcje kultury cz.I |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | KU2_W01 KU2_W02 KU2_W03 KU2_W09 KU2_U05 KU2_U05 KU2_U06 KU2_U11 KU2_U15 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych |
Short description: | |
Full description: |
(in Polish) Spośród rozmaitych perspektyw analizy fenomenu kultury chronologicznie pierwszą była perspektywa filozoficzna. Wiele z podstawowych zagadnień dotyczących kultury było dyskutowanych już na gruncie filozofii greckiej. W myśli nowożytnej ranga refleksji nad kulturą systematycznie rosła, aż do wyłonienia się odrębnej dyscypliny filozoficznej – filozofii kultury. Filozoficzne teorie kultury okazują się pochodną koncepcji antropologicznych. W świetle teorii człowieka jako bytu „naznaczonego brakiem” kultura jawi się jako zestaw protez, dzięki którym człowiek kompensuje biologiczne braki (Protagoras, Herder, Gehlen). W świetle odmiennej antropologii, postrzegającej człowieka jako byt "doposażony", kultura jawi się jako zbiór form twórczego odnoszenia się człowieka do świata: poprzez język, mit, sztukę, religię, historię, naukę, technikę i prawo, etc. |
Bibliography: | |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student uczestniczący w konwersatorium rozumie zależność między koncepcjami antropologicznymi a teoriami kultury: między koncepcją "ubogiego" człowieczeństwa i koncepcją kultury jako rekompensaty oraz koncepcją "bogatego" człowieczeństwa i koncepcją kultury jako działalności symbolicznej. Potrafi scharakteryzować podstawowe formy ekspresji symbolicznej, takie jak język, mit, sztuka i religia. Zna i potrafi analizować klasyczne teksty z dziedziny filozofii kultury. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca na zajęciach ma charakter wykładu konwersatoryjnego (wykładu połączonego z aktywnością samych słuchaczy). Niekiedy będziemy korzystać z metody referatów oraz z analizy tekstów. Zaliczenie na podstawie pracy zaliczeniowej (ośmiostronicowego eseju na referującej jedną z omawianych lektur. Na ocenę dostateczną: zreferowanie jednej lektury. Na ocenę dobrą i bardzo dobrą: wskazanie na zależności referowanej koncepcji z pozostałymi koncepcjami omawianymi na zajęciach. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Robert Pawlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Spośród rozmaitych perspektyw analizy fenomenu kultury chronologicznie pierwszą była perspektywa filozoficzna. Wiele z podstawowych zagadnień dotyczących kultury było dyskutowanych już na gruncie filozofii greckiej. W myśli nowożytnej ranga refleksji nad kulturą systematycznie rosła, aż do wyłonienia się odrębnej dyscypliny filozoficznej – filozofii kultury. |
|
Full description: |
(in Polish) Spośród rozmaitych perspektyw analizy fenomenu kultury chronologicznie pierwszą była perspektywa filozoficzna. Wiele z podstawowych zagadnień dotyczących kultury było dyskutowanych już na gruncie filozofii greckiej. W myśli nowożytnej ranga refleksji nad kulturą systematycznie rosła, aż do wyłonienia się odrębnej dyscypliny filozoficznej – filozofii kultury. Filozoficzne teorie kultury okazują się pochodną koncepcji antropologicznych. W świetle teorii człowieka jako bytu „naznaczonego brakiem” kultura jawi się jako zestaw protez, dzięki którym człowiek kompensuje sobie biologiczne braki (Protagoras, Herder, Gehlen). W świetle antropologii postrzegającej człowieka jako byt przekraczający naturę rozumnością lub zdolnością symbolizacji, kultura jawi się jako zbiór form rozumnego lub twórczego odnoszenia się człowieka do świata. Odniesienie to wyraża się w języku, micie, sztuce, religii, historii, nauce, technice, prawie, etc. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LEKTURY PODSTAWOWE: 1/ Platon, Protagoras (309-328- Mit Prometeusza), tłum. L. Regner, Warszawa 1995. 2/.F.Th. Vischer, Symbol, Stan Rzeczy, 8 (2015), s.17-34. 3/ E. Cassirer, Esej o człowieku, tłum. A. Staniewska, Warszawa 1977, s. 77-158. 4/ G. Vico, Nauka nowa, tłum. J. Jakubowicz, Warszawa 1966, s. 154-245. 5/ H. Usener, Keraunos. Przyczynek do historii pewnego wyobrażenia religijnego, Załącznik kulturoznawczy 7 (2020), s. 619-670. 6/. H. Blumenberg, Wtargnięcie nazwy w bezimienny chaos, [w:] Praca nad mitem, Warszawa 2009, s. 32-56. 7/ G. Frazer, Magia sympatyczna, [w:] Złota gałąź, tłum. H. Krzeczkowski, 1962, s. 42- 89. 8/ A. Warburg, Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, tłum. P. Sosnowska, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 2-3 (293-294) 2011, s. 41-54. 9/ S. Freud, Totem i tabu, tłum. M. Poręba, R. Reszke [w:] Pisma społeczne, Warszawa 1998, 10/ R. Girard, Widziałem szatana spadającego z nieba jak błyskawica, tłum. E. Burska, Warszawa 2002.241-375. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Robert Pawlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 15h - konsultacje - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 30h 3 pkt. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Spośród rozmaitych perspektyw analizy fenomenu kultury chronologicznie pierwszą była perspektywa filozoficzna. Wiele z podstawowych zagadnień dotyczących kultury było dyskutowanych już na gruncie filozofii greckiej. W myśli nowożytnej ranga refleksji nad kulturą systematycznie rosła, aż do wyłonienia się odrębnej dyscypliny filozoficznej – filozofii kultury. |
|
Full description: |
(in Polish) Spośród rozmaitych perspektyw analizy fenomenu kultury chronologicznie pierwszą była perspektywa filozoficzna. Wiele z podstawowych zagadnień dotyczących kultury było dyskutowanych już na gruncie filozofii greckiej. W myśli nowożytnej ranga refleksji nad kulturą systematycznie rosła, aż do wyłonienia się odrębnej dyscypliny filozoficznej – filozofii kultury. Filozoficzne teorie kultury okazują się pochodną koncepcji antropologicznych. W świetle teorii człowieka jako bytu „naznaczonego brakiem” kultura jawi się jako zestaw protez, dzięki którym człowiek kompensuje sobie biologiczne braki (Protagoras, Herder, Gehlen). W świetle antropologii postrzegającej człowieka jako byt przekraczający naturę rozumnością lub zdolnością symbolizacji, kultura jawi się jako zbiór form rozumnego lub twórczego odnoszenia się człowieka do świata. Odniesienie to wyraża się w języku, micie, sztuce, religii, historii, nauce, technice, prawie, etc. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Dąbrowska, Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Group instructors: | Robert Pawlik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS: - udział w zajęciach - 15h - konsultacje - 30h - przygotowanie i realizacja zadań badawczych - 30h 3 pkt. ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: | ||
Full description: |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.