(in Polish) Historia techniki w muzeum (wstęp do metodologii badań)
General data
Course ID: | WH-MU-I-2-HisTechwMu |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia techniki w muzeum (wstęp do metodologii badań) |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | culture and religion studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | Muz1_W04 Muz1_W05 Muz1_U03 Muz1_U07 Muz1_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student ma podstawową wiedzę na temat uwarunkowań technicznych artefaktów muzealniczych. |
Full description: |
(in Polish) „Pozbawieni swobody, przykuci jesteśmy wszędzie do techniki, czy jej potakujemy z zapałem, czy też przeczymy. Ale najgorzej zdani jesteśmy na jej łaskę wówczas, gdy traktujemy ją jako coś neutralnego: przedstawiając ja bowiem w ten sposób , jak to się dziś robi ze szczególną skwapliwością, stajemy się zupełnie ślepi na istotę techniki” [M.Heidegger,1953]. Podczas trwania ćwiczeń analizie poddane zostanie ogólne pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik wykorzystywanych w muzeach. Uwaga zostanie skupiona na technikach piśmiennych i obrazowych (w ich wersji analogowej i cyfrowej). Zajęcia teoretyczne poprzedzane będą wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: drukarni, pracowni graficznej, ciemni fotograficznej, pracowni ze skanerami. W ten sposób student zetknie się faktycznie z techniką i uzyska ogólną praktyczną wiedzę na jej temat, którą następnie skonfrontuje z teoretycznymi tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student: • ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce; • ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; W zakresie umiejętności student: • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; • potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna). W zakresie kompetencji student: • ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena podsumowująca: student - na ocenę 2 (ndst.): nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce; - na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce; - na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji, ale nie metodologii stosowanej w tej nauce; - na ocenę 5 (bdb.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce. - na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; - na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania tylko filozofii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; - na ocenę 4 (db.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii i antropologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych; - na ocenę 5 (bdb.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; - na ocenę 3 (dst.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach tylko dokumentacyjnych w muzeum.; - na ocenę 4 (db.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i prezentacyjnych w muzeum. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum. - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności; - na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność prezentowania tylko własnych poglądów, ale nie opinii innych na temat istniejących muzeów i ich działalności; - na ocenę 4 (db.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów, ale nie ich działalności; - na ocenę 5 (bdb.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna). - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia oraz konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; - na ocenę 3 (dst.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, ale nie rozumie konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; - na ocenę 4 (db.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia, ale bez konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej; - na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej. Ocena podsumowująca na podstawie: - obecności na zajęciach; - przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny); - dwóch testów cząstkowych (na platformie Moodle), których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego; - testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (na platformie Moodle). |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Skrzydlewska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Agnieszka Smaga | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS - 2 punkty (60 godz.) • udział w ćwiczeniach/aktywność w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem – 15 godz. • praca własna, bez udziału nauczyciela – 15 godz. • przygotowanie do zajęć i pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie (literatura przygotowana na platformie Moodle, testy realizowane na platformie Moodle) – 10 godz. • konsultacje (na platformie MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5ebceab93621465d9eb2e76e2da1e3be%40thread.tacv2/conversations?groupId=7caafe7f-3da9-42c9-81fa-5fcaaf6da4ec&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3) – 10 godz. • przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę – 10 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Beata Skrzydlewska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Group instructors: | Agnieszka Smaga | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS - 2 punkty - udział w ćwiczeniach, realizowanych na platformie MS Teams (30 godz.); - lektura do zajęć, umieszczona na platformie Moodle (15 godz.); przygotowanie do pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie, realizowanych na platformie Moodle (10 godz.); - przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę (5 godz.). |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.