Legal and organizational foundations of education
General data
Course ID: | WSR-NR-1-PP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Legal and organizational foundations of education |
Name in Polish: | Podstawy prawne i organizacja oświaty |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) Efekty uczenia się: NRL_W13 NRL_W16 NRL_U13 NRL_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiadomości na temat podstaw prawnych funkcjonowania systemu oświaty oraz w jaki sposób została zorganizowana. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rys historyczny polskiej oświaty 2. Krajowe źródła prawa dotyczące oświaty 3. Zagraniczne wzorce organizacji oświaty 4. Podział systemu oświaty 5. Zadania administracji rządowej w zakresie oświaty 6. Zadania administracji samorządowej w zakresie oświaty 7. Finansowanie oświaty 8. Status nauczyciela |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Umiejętności: EK 2 posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej EK 3 potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: EK 4 ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny EK 5 docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: przygotowanie do zajęć: 25 godz. przygotowanie prezentacji: 35 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: Obecność na zajęciach, Ocena z prezentacji. Metody i kryteria oceniania: Metody: Efekty wiedzy (EK 1): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 2-3): metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa weryfikacja - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 4-5): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Wiedza Ocena 2 (ndst) Student nie ma podstawowej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie różnorodnych uwarunkowań tych procesów Ocena 3 (dst) Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w ograniczonym zakresie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Ocena 4 (db) Student posiada w zadawalającym zakresie podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w zadawalającym zakresie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w pełnym zakresie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów Umiejętności: Ocena 2 (ndst) Student nie posiada umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; nie potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Ocena 3 (dst) Student posiada ograniczone umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; potrafi w ograniczonym zakresie pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współprace z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Ocena 4 (db) Student posiada zadowalające umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; potrafi w zadowalającym zakresie pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współprace z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; potrafi w pełnym zakresie pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współprace z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) Student nie ma świadomości roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; nie potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; nie umie przyjmować i wyznaczać zadania; nie wykazuje aktywności w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student nie docenia roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Ocena 3 (dst) Student posiada w ograniczonym stopniu świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; w ograniczonym stopniu potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; w ograniczonym stopniu umie przyjmować i wyznaczać zadania; w ograniczonym stopniu wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student w ograniczonym stopniu docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; w ograniczonym stopniu jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i w ograniczonym stopniu wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Ocena 4 (db) Student posiada w zadawalającym stopniu świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; w zadawalającym stopniu potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; w zadawalającym stopniu umie przyjmować i wyznaczać zadania; w zadawalającym stopniu wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student w zadawalającym stopniu docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; w zadawalającym stopniu jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i w zadawalającym stopniu wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; w w pełnym zakresie potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; w pełnym zakresie umie przyjmować i wyznaczać zadania; w pełnym zakresie wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student w pełnym zakresie docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; w pełnym zakresie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i w pełnym zakresie wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Barbara Kałdon | |
Group instructors: | Barbara Kałdon | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Czekalski | |
Group instructors: | Piotr Czekalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiadomości na temat podstaw prawnych funkcjonowania systemu oświaty oraz w jaki sposób została zorganizowana. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Rys historyczny polskiej oświaty 2. Krajowe źródła prawa dotyczące oświaty 3. Zagraniczne wzorce organizacji oświaty 4. Podział systemu oświaty 5. Zadania administracji rządowej w zakresie oświaty 6. Zadania administracji samorządowej w zakresie oświaty 7. Finansowanie oświaty 8. Status nauczyciela |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Gawroński K., Kwiatkowski S., „Meritum Prawo oświatowe”, Wolters Kluwer 2022. Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Korzeniecka – Bondar A., Gajdzica Z., „Czasoprzestrzeń szkoły. Co warto wiedzieć o czasie i przestrzeni szkoły”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021. Gawroński K., „Współdziałanie w realizacji zadań oświatowych”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021. Lorens R., „Nowoczesne zarządzanie szkołą i placówką oświatową”, wyd. Wolters Kluwer Warszawa 2021. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.