Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Legal and organizational foundations of education

General data

Course ID: WSR-NR-1-PP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Legal and organizational foundations of education
Name in Polish: Podstawy prawne i organizacja oświaty
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) Efekty uczenia się:


NRL_W13


NRL_W16


NRL_U13


NRL_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiadomości na temat podstaw prawnych funkcjonowania systemu oświaty oraz w jaki sposób została zorganizowana.

Full description: (in Polish)

1. Rys historyczny polskiej oświaty

2. Krajowe źródła prawa dotyczące oświaty

3. Zagraniczne wzorce organizacji oświaty

4. Podział systemu oświaty

5. Zadania administracji rządowej w zakresie oświaty

6. Zadania administracji samorządowej w zakresie oświaty

7. Finansowanie oświaty

8. Status nauczyciela

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

Umiejętności:

EK 2 posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej

EK 3 potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny

Kompetencje społeczne:

EK 4 ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny

EK 5 docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

przygotowanie do zajęć: 25 godz.

przygotowanie prezentacji: 35 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

Obecność na zajęciach,

Ocena z prezentacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 2-3):

metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa

weryfikacja - obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 4-5):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Wiedza

Ocena 2 (ndst) Student nie ma podstawowej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie różnorodnych uwarunkowań tych procesów

Ocena 3 (dst) Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w ograniczonym zakresie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

Ocena 4 (db) Student posiada w zadawalającym zakresie podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w zadawalającym zakresie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w pełnym zakresie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst)

Student nie posiada umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; nie potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny

Ocena 3 (dst) Student posiada ograniczone umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; potrafi w ograniczonym zakresie pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współprace z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny

Ocena 4 (db) Student posiada zadowalające umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; potrafi w zadowalającym zakresie pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współprace z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny

Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie umiejętności przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej; potrafi w pełnym zakresie pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współprace z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno – wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) Student nie ma świadomości roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; nie potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; nie umie przyjmować i wyznaczać zadania; nie wykazuje aktywności w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student nie docenia roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i nie wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

Ocena 3 (dst) Student posiada w ograniczonym stopniu świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; w ograniczonym stopniu potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; w ograniczonym stopniu umie przyjmować i wyznaczać zadania; w ograniczonym stopniu wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student w ograniczonym stopniu docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; w ograniczonym stopniu jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i w ograniczonym stopniu wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

Ocena 4 (db) Student posiada w zadawalającym stopniu świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; w zadawalającym stopniu potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; w zadawalającym stopniu umie przyjmować i wyznaczać zadania; w zadawalającym stopniu wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student w zadawalającym stopniu docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; w zadawalającym stopniu jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i w zadawalającym stopniu wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; w w pełnym zakresie potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; w pełnym zakresie umie przyjmować i wyznaczać zadania; w pełnym zakresie wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny. Student w pełnym zakresie docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; w pełnym zakresie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i w pełnym zakresie wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Barbara Kałdon
Group instructors: Barbara Kałdon
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Piotr Czekalski
Group instructors: Piotr Czekalski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiadomości na temat podstaw prawnych funkcjonowania systemu oświaty oraz w jaki sposób została zorganizowana.

Full description: (in Polish)

1. Rys historyczny polskiej oświaty

2. Krajowe źródła prawa dotyczące oświaty

3. Zagraniczne wzorce organizacji oświaty

4. Podział systemu oświaty

5. Zadania administracji rządowej w zakresie oświaty

6. Zadania administracji samorządowej w zakresie oświaty

7. Finansowanie oświaty

8. Status nauczyciela

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gawroński K., Kwiatkowski S., „Meritum Prawo oświatowe”, Wolters Kluwer 2022.

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Korzeniecka – Bondar A., Gajdzica Z., „Czasoprzestrzeń szkoły. Co warto wiedzieć o czasie i przestrzeni szkoły”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.

Gawroński K., „Współdziałanie w realizacji zadań oświatowych”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.

Lorens R., „Nowoczesne zarządzanie szkołą i placówką oświatową”, wyd. Wolters Kluwer Warszawa 2021.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)