Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-3-SemLic-Z | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.50
LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA FP1_W19; UMIEJĘTNOŚCI FP1_U01; FP1_U03; FP1_U04; FP1_U06; KOMPETENCJE SPOŁECZNE FP1_K05; FP1_K06. |
||
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego, zakończone napisaniem pracy licencjackiej. |
||
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. |
||
Literatura: |
Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA FP1_W19; Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury powszechnej, zna kanoniczne i najnowsze dzieła literatury światowej, metody analizy i interpretacji, ich konteksty kulturowe oraz dorobek krytyczny im poświęcony FP1_U01; FP1_U03; FP1_U04; FP1_U06; Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze. Potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. FP1_K05; FP1_K06. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym OPIS ECTS: Punktacja ECTS - 12 punktów Udział w zajęciach – 30 godz. Przygotowanie do zajęć – 30 godz. Prowadzenie dodatkowej kwerendy – 20 godz. Prowadzenie badań – 30 godz. Pisanie pracy licencjackiej – 100 godz. Przygotowanie do obrony pracy licencjackiej – 90 godz. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Dla seminarium literaturoznawczego: Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który - nie opanował współczesnych metod analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18). - Nie zna podstawowych norm etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04). - Nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Nie potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - tylko w części opanował współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18). - Wybiórczo zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Wybiórczo potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, jedynie po części potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04). - Nie w pełni potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Nie do końca potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - dobrze opanował współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18). - Dobrze zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, jedynie po części potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04). - Dobrze pełni potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Dobrze potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - bardzo dobrze opanował współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18). - Bardzo dobrze zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, jedynie po części potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04). - Bardzo dobrze pełni potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Bardzo dobrze potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Dla seminarium językoznawczego: Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie ma uporządkowanej wiedzy na temat języka jako systemu znaków, nie ma świadomości złożoności języka, nie zna norm językowych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22). - Nie zna podstawowych norm etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy zjawisk językowych. (FP1_U05) - Nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Nie potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - tylko w części ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, po części posiada świadomość złożoności języka, nie do końca zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22). - Wybiórczo zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Wybiórczo potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, po części potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. (FP1_U05) - Nie w pełni potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Nie do końca potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - ma dobrze uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, posiada dobrą świadomość złożoności języka, dobrze zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22). - Dobrze zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. (FP1_U05) - Dobrze pełni potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Dobrze potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, posiada bardzo dobrą świadomość złożoności języka, bardzo dobrze zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22). - Bardzo dobrze zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. (FP1_U05) - Bardzo dobrze pełni potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Bardzo dobrze potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Efekty kształcenia w zakresie wiedzy (SEM. LITERATUROZNAWCZE – FP1_W18, FP1_W21; SEM. JĘZYKOZNAWCZE – FP1_W22, FP1_W21) są osiąganie następującymi metodami dydaktycznymi: - samodzielna praca Studenta, polegająca na uporządkowywaniu wiadomości ze wcześniejszych lat studiów i zdobywaniu nowych wiadomości specjalistycznych, wiążących się z tematyką pisanej pracy licencjackiej, A weryfikowane w trakcie sprawdzania pracy przez prowadzącego Efekty kształcenia w zakresie umiejętności (sem. Literaturoznawcze - FP1_U04, sem. Językoznawcze – FP1_U05) są osiągane przy pomocy następujących metod dydaktycznych: - samodzielna praca studenta nad przygotowaniem kolejnych rozdziałów pracy licencjakiej A weryfikowane w trakcie lektury przez Prowadzącego kolejnych fragmentów pracy licencjackiej, przedstawionych mu przez Studenta. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych (wspólne dla obu seminariów - FP1_K03, FP1_K06) osiągane są przy pomocy dyskusji na seminarium i poddawane ciągłemu ocenianiu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Dąbrowska-Kamińska, Beata Garlej, Tomasz Korpysz, Wojciech Kudyba, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Dąbrowska-Kamińska, Beata Garlej, Tomasz Korpysz, Wojciech Kudyba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Doprecyzowanie tematów Indywidualny dobór bibliografii. Opracowanie sposobów prezentacji materiału poddanego analizie. Praca indywidualna nad poszczególnymi rozdziałami. Przygotowanie teoretyczne do egzaminu i obrony. | |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. | |
Literatura: |
Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.dła dobrane zostaną w zależności od tematów. | |
Wymagania wstępne: |
Ukończony 2 rok studiów polonistycznych I stopnia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Doboszyńska-Markiewicz, Łukasz Kucharczyk, Evangelina Skalińska, Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Doprecyzowanie tematów Indywidualny dobór bibliografii. Opracowanie sposobów prezentacji materiału poddanego analizie. Praca indywidualna nad poszczególnymi rozdziałami. Przygotowanie teoretyczne do egzaminu i obrony. | |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. | |
Literatura: |
Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.dła dobrane zostaną w zależności od tematów. | |
Wymagania wstępne: |
Ukończony 2 rok studiów polonistycznych I stopnia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Majewska, Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska, Joanna Zaucha | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Majewska, Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zaucha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem seminarium licencjackiego jest opanowanie przez studenta warsztatu naukowego, umożliwiającego przygotowanie pracy dyplomowej pod kierunkiem promotora. | |
Pełny opis: |
Podczas spotkań seminaryjnych student poznaje zasady i sposoby kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwija umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów naukowych. Student pogłębia umiejętność wykorzystywania źródeł naukowych, ich cytowania, weryfikacji etc. Ważnym zagadnieniem spotkań seminaryjnych pozostaje przypomnienie i utrwalenie zasad poprawnej pisowni (poprawność językowa, stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna). Dyskusje nad wybraną literaturą przedmiotu przygotowują studenta do ustnej obrony pracy dyplomowej. | |
Literatura: |
U. Eco, Jan napisać pracę dyplomową, [dowolne wydanie]. W. Gierz , Jak pisać pracę licencjacką?, Gdańsk 1998. Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, Wrocław 1976 i nast. Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. Grzegorz Gazda i Słowinia Tynecka-Makowska, Kraków 2006. Literatura szczegółowa ustalana ze studentem zgodnie z tematem pracy licencjackiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.