Współczesne narzędzia wydawnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-M-II-2-WspNWyd |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne narzędzia wydawnicze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W10 FP2_U08 FP2_K05 |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania wydawnictwa, a także poszczególnymi etapami procesu wydawniczego i promocją książki. Na zajęciach studenci poznają profile najważniejszych wydawnictw w Polsce. |
Pełny opis: |
Zajęcia o charakterze ćwiczeniowym, konwersatoryjnym, które mają na celu zaznajomienie studentów z kolejnymi etapami procesu wydawniczego. Na zajęciach Studenci będą zapoznawać się z działalnością wydawnictwa oraz sposobami promocji książki. Główną metodą dydaktyczną jest praca indywidualna (bądź w zespole) na przygotowywanym materiale, dyskusja moderowana, burza mózgów, a także elementy wykładu podawczego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EW_1 – omawia etapy procesu wydawniczego; EW_2 – wymienia najważniejsze konkursy i nagrody literackie w Polsce; EW_3 – wymienia festiwale literackie w Polsce; EW_4 – rozpoznaje najważniejsze wydawnictwa w Polsce; EW_5 – omawia sposoby promocji książek; EU_1 - potrafi przygotować arkusz kalkulacyjny wydania książki; EU_2 – pisze profil wydawnictwa; EU_3 – dopasowuje formy promocji do konkretnej książki; EU_4 – potrafi przygotować prezentację projektu wydawnictwa; UK_1 - pracuje w grupie i w zespole; UK_2 - uczestniczy w dyskusji, prezentuje swoje stanowisko; |
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczną ocenę otrzymuje Student, który nie opanował efektów kształcenia: - nie bierze czynnego udziału w zajęciach; - nie zna najważniejszych polskich wydawnictw i zasad ich funkcjonowania; - nie rozumie problematyki związanej z procesem wydawniczym; - nie wykazuje chęci rozwijania swoich kompetencji z zakresu funkcjonowania wydawnictwa w Polsce; - nie wie, jakie są formy promocji książki; - nie potrafi pracować w grupie lub w zespole; - otrzymał ocenę niedostateczną z pracy zaliczeniowej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu) lub nie oddał pracy. Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - sporadycznie bierze aktywny udział w zajęciach; - zna w stopniu dostatecznym najważniejsze polskie wydawnictwa i zasad ich funkcjonowania; - rozumie problematykę związaną z procesem wydawniczym; - potrafi z pomocą prowadzącego rozwijać swoje kompetencje z zakresu funkcjonowania wydawnictwa w Polsce; - wie, jakie są formy promocji książki; - potrafi pracować w grupie; - posiada dostateczną wiedzę i umiejętności z zakresu kształtowania procesu wydawniczego konkretnej publikacji; - otrzymał ocenę dostateczną z pracy zaliczeniowej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu). Dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach; - zna dobrze najważniejsze polskie wydawnictwa i zasad ich funkcjonowania; - rozumie problematykę związaną z procesem wydawniczym; - potrafi samodzielnie rozwijać swoje kompetencje z zakresu funkcjonowania wydawnictwa w Polsce; - wie, jakie są formy promocji książki; - potrafi pracować w grupie i w zespole; - otrzymał ocenę dostateczną z plusem lub dobrą z pracy zaliczeniowej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu). Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach, wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami, samodzielnie poszerza swoją wiedzę; - zna bardzo dobrze najważniejsze polskie wydawnictwa i zasad ich funkcjonowania; - bardzo dobrze rozumie problematykę związaną z procesem wydawniczym; - potrafi samodzielnie rozwijać swoje kompetencje z zakresu funkcjonowania wydawnictwa w Polsce; - bardzo dobrze wie, jakie są formy promocji książki; - potrafi pracować w grupie (w mniejszych i większych zespołach); - otrzymał ocenę dobrą z plusem lub bardzo dobrą z pracy zaliczeniowej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Sobczak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia konwersatoryjne wprowadzające adeptów edytorstwa w świat rynku wydawniczego. Na zajęciach student zapozna się z kolejnymi etapami produkcji książki. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student pozna obraz współczesnego rynku wydawniczego w Polsce oraz modele funkcjonowania wydawnictwa. Dowie się, jak profesjonalnie przygotować książkę do druku (redakcja, adiustacja, korekta, skład i łamanie, opracowanie graficzne). Pozna modele dystrybucji książek (w Polsce i na świecie), a także dowie się, jak przygotować plan marketingowy oraz w jaki sposób wypromować wydane pozycje. Treści merytoryczne: 1. Obraz współczesnego rynku wydawniczego w Polsce. 2. Instytucje wspierające rozwój czytelnictwa i promujące wydawców w Polsce. 3. Modele funkcjonowanie wydawnictwa w Polsce i na świecie (wybrane przykłady). 4. Relacja wydawca-autor, prawa autorskie, copyright, zagraniczne umowy licencji. 5. Przygotowanie publikacji - redakcja, adiustacja, korekta, skład i łamanie, opracowanie graficzne, druk. 6. Modele dystrybucji książek (w Polsce i na świecie). 7. Marketing w wydawnictwie - jak przygotować plan marketingowy. 8. Promocja czytelnictwa w Polsce - inicjatywy wydawców i instytucji. 9. Targi, kiermasze, festiwale i inne przedsięwzięcia wydawnicze w Polsce 10. Targi książki ina świecie, festiwale literackie na świecie. 11. Nisze wydawnicze w Polsce i na świecie - wydawnictwa komercyjne a naukowe lub/i instytucjonalne. 12. Rynek e-booków i wydawnictwa internetowe w Polsce. 13. Jak wypromować własną twórczość - self-publishing, vanity publishing w Polsce i na świecie. 14. Podstawowe pojęcia z zakresu własności intelektualnej (umowy wydawnicze). 15. Aktualne problemy wydawców w Polsce i na świecie. |
|
Literatura: |
Ł. Gołębiewski, P. Waszczyk, "Rynek książki w Polsce" (2015 bądź wydania późniejsze), Warszawa; "Dokąd zmierzamy. Książka i jej czytelnik", red. R. Gaziński, Szczecin 2008; T. Woll, "Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie", Kraków 1998; A. Baverstock, "Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość?", Kraków 1997; A. Wolański, "Edycja tekstów", Warszawa 2014; Ł. Gołębiewski, No future book. Śmierć książki, Warszawa 2008, D. Gill, Nabywanie tytułów. Organizacja i zarządzanie w redakcji, Kraków 1994, J. Kremer, 1001 ways to market your books, New Mexico 2006. http://www.rynek-ksiazki.pl, http://www.biblioteka-analiz.pl, http://www.dobraliteratura.pl czasopisma (wybrane numery): Biblioteka Analiz, Notes Wydawniczy, Książki. Magazyn do czytania, Nowe Książki, Zeszyty Literackie, Literatura na Świecie, Teksty Drugie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin Samodzielne przygotowanie się do zajęć - 30 godzin Lektura zalecanej literatury - 30 godzin Przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin Łącznie 120 godzin= 4 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Piotrowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin Przygotowanie do zajęć, zapoznanie z wymaganą literaturą - 30 godzin Przygotowanie prezentacji na zajęcia - 15 godzin Przygotowanie projektu zaliczeniowego - 45 godzin Łącznie 120 godzin = 4 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.