Stylistyka praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-StPrakt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stylistyka praktyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W12 FP1_U05 FP1_K02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu kultury języka i nauki o języku. |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć ze Stylistyki praktycznej jest przygotowanie studentów do pisania tekstów rozmaitego typu, zwłaszcza tekstów naukowych. Studenci zapoznają się z ogólnymi zasadami budowy tekstu (delimitacja i spójność tekstu, kompozycja tekstu, konstrukcja akapitu), ze stylami funkcjonalnymi polszczyzny oraz z różnymi formami wypowiedzi (m.in. artykuł naukowy, esej, felieton, recenzja, reportaż, notatka prasowa, podanie, CV). Wiedza uzyskana w trakcie analizy tekstów podporządkowana jest zdobywaniu umiejętności praktycznych – uczestnicy zajęć uczą się budowania tekstów, dostosowywania formy wypowiedzi do jej celu i dobierania odpowiednich środków wyrazu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w zajęciach, terminowe oddanie zadawanych prac pisemnych. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, która jest wystawiona na podstawie pisanych przez Studenta prac. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo: - Zna i definiuje pojęcie "tekstu" - Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który dobrze: - Zna i definiuje pojęcie "tekstu" - Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni: -Zna i definiuje pojęcie "tekstu" -Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. - Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych - Dyskutuje i pracuje w grupie - Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Świątek, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Świątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć ze Stylistyki praktycznej jest przygotowanie studentów do pisania tekstów rozmaitego typu, zwłaszcza tekstów naukowych. Studenci zapoznają się z ogólnymi zasadami budowy tekstu (delimitacja i spójność tekstu, kompozycja tekstu, konstrukcja akapitu), ze stylami funkcjonalnymi polszczyzny oraz z różnymi formami wypowiedzi (m.in. artykuł naukowy, esej, felieton, recenzja, reportaż, notatka prasowa, podanie, CV). Wiedza uzyskana w trakcie analizy tekstów podporządkowana jest zdobywaniu umiejętności praktycznych – uczestnicy zajęć uczą się budowania tekstów, dostosowywania formy wypowiedzi do jej celu i dobierania odpowiednich środków wyrazu. |
|
Pełny opis: |
PLAN ZAJĘĆ: 1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST? R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990; T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993 [rozszerzona wersja artykułu pt. Tekst z Encyklopedii kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.]; R. Grzegorczykowa, Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu, [w:] Tekst. Problemy teoretyczne, pod red. J. Bartmińskiego, B. Bonieckiej, Lublin 1998. 2. DELIMITACJA TEKSTU M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na: http://www.sbc.org.pl/Content/10018/slawska.pdf A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148. 3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000; O spójności tekstu, pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971; A. Wierzbicka, O spójności semantycznej tekstu wielozdaniowego, [w:] taż, Dociekania semantyczne, Wrocław 1969. 4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992; W. Marciszewski, Sposoby streszczania i odmiany streszczeń, „Studia Semiotyczne” I, 1970. 5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001; G. Habrajska, Wpływ internetu na typologizacje w języku, [w:] Oblicza komunikacji 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, pod red. I. Kamińskiej-Szmaj, T. Piekota, M. Zaśko-Zielińskiej, Kraków 2006, s. 62-72. A. Kiklewicz, Warianty języka: próba systematyzacji, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXV, Kraków 2009, s. 67-86. T. Skubalanka, O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin 1995. 6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO 7. ARTYKUŁ NAUKOWY (TEMAT, TEZA, DOBÓR MATERIAŁU; TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TEKŚCIE NAUKOWYM, CYTATY, PRZYPISY, BIBLIOGRAFIA) S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982; Tenże, Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990; Jak pisać i redagować, pod red. Aleksandry Kubiak-Sokół, Warszawa 2009; M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990; J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996; J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Styl naukowy i jego gatunki, [w:] Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008 (także nowsze wydanie). 8. ESEJ NAUKOWY Zbigniew Kadłubek, Esej o eseju, dostępny w Internecie. 9. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO J. Dziagacz, Profesjolekt dziennikarski, dostępny na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak2/subor/33.pdf K. Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf M. Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796 K. Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie. 10. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ 11. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ 12. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010. E. Malinowska, Uwagi o stylu administracyjnym, [w:] Zeszyty Naukowe WSP w Opolu. Językoznawstwo XV, 1994; Taż, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001; A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Agnieszka Świątek, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Świątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: aktywny udział w zajęciach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie prac zaliczeniowych - 20 godz. razem - 70 godz. = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Świątek, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Świątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: aktywny udział w zajęciach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie prac zaliczeniowych - 20 godz. razem - 70 godz. = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.